به نظر من، هنر تجلی احساسات، تفکر، و فرهنگ یک انسان یا جامعه است؛ ابزاری برای بیان چیزهایی که شاید زبان قادر به انتقالشان نباشد. در مورد نقاشی، من آن را نه فقط یک تکنیک، بلکه زبان بیکلامی میدانم که قادر است عمیقترین لایههای روان آدمی را لمس کند. الگوی من در این مسیر، واسلی کاندینسکی است؛ کسی که با ترکیب فرم، رنگ و موسیقی، مفهوم آبستره را وارد دنیای هنر کرد. موفقیت برای من رسیدن به این مرحله از تأثیرگذاری درونی روی مخاطب است، نه صرفاً فروش یا شهرت.
سرکار خانم شبنم علوی هنرمند خوب و مطرح کشور مطرح کرد:
فعالیت هنری خودم را تقریبا ۲۰ سال است که با اموزش گلهای چینی و چرمی و طراحی روی سفال و پتینه اجسام آغاز نمودم. حدود دوسال در آموزشگاه درج به تدریس می پرداختم و هنرجویان زیادی را نیز به جامعه هنری معرفی کردم ،در همین راستا کتابی با عنوان گلهای چرمی و زیرخاکی را به رشته تحریر درآورده و به چاپ رساندم که در همان سال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نمایش درآمد و به چاپ سوم خود نیز رسید. در همین زمان یک نمایشگاه گروهی و همینطور چندین نمایشگاه انفرادی را نیز با حضور هنرمندان و هنرجویان خوب و مطرح کشور برپا کردم. تقریبا سال ۱۳۹۰ بود که نقاشی رنگ روغن را بصورت حرفه ای آغاز کرده و آثار فاخری را خلق و به تصویر کشیدم ، مدتی به دلیل وجود دغدغه های شغلی از هنر فاصله گرفتم، مجدد از سال سال ۱۴۰۱بصورت جدی و حرفه ای به صحنه هنر بازگشتم ودر زمینه های پتینه گچبری مدرن، آینه انتیک و مجسمه های حجمی فعالیت می کنم و بالغ بر صدها اثر و تابلو دکوراتیو خلق نموده و چندین پروژه دیزاین داخلی را به اتفاق تیم خود در ایران و عمان به مرحله اجرا درآوردم.
در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در کشور عمان در اولین ورکشاپ حرفه ای تخصصی پتینه که در مرکز هنری مسقط با حضور بیش از ۴۰ نفر ازهنرجویان علاقمند به این حرفه برگزار کردم. این ورکشاپ با استقبال گسترده ای رو به روشد و بازتاب رسانه ای خوبی نیز در پی داشت و مورد نوجه اکثر فعالان این حوزه در کشور عمان قرار گرفت و همینطور در پایان برنامه سرتیفیکیت و گواهی معتبر بین المللی هم به عزیزان اهدا گردید، در حال حاضر مشغول آموزش به هنرجویان و تولید آثار و تابلوهای دکوراتیو هستم و قراردادی با شو روم ethnic- furniture در عمان منعقد گردیده که بناست محصولات خود را از ماه سپتامبر به این کشور صادر نمایم.
در ادامه گفتگو این هنرمند عزیز به سوالات خبرنگار روایت ۲۴ به اختصار پاسخ دادند:
۱. تعریف شما از واژه هنر چیست و نوع بینش شما به هنر نقاشی و الگوی موفقیتتون در این عرصه کیست؟به نظر من، هنر تجلی احساسات، تفکر، و فرهنگ یک انسان یا جامعه است؛ ابزاری برای بیان چیزهایی که شاید زبان قادر به انتقالشان نباشد.
در مورد نقاشی، من آن را نه فقط یک تکنیک، بلکه زبان بیکلامی میدانم که قادر است عمیقترین لایههای روان آدمی را لمس کند.
الگوی من در این مسیر، واسلی کاندینسکی است؛ کسی که با ترکیب فرم، رنگ و موسیقی، مفهوم آبستره را وارد دنیای هنر کرد. موفقیت برای من رسیدن به این مرحله از تأثیرگذاری درونی روی مخاطب است، نه صرفاً فروش یا شهرت.
۲. بهنظر شما هنر چه تأثیری بر روحیه افراد میگذارد و متعاقب آن چه تأثیری روی سبک زندگی ما میتونه داشته باشه؟
هنر میتواند روح انسان را پالایش کند، زوایای پنهان ذهن را روشن سازد و احساس تعلق، امید، یا حتی مبارزه را برانگیزد.
در سبک زندگی، هنر میتواند نقطه تمرکز ذهن ما را از اضطرابهای روزمره به لذتهای درونی منتقل کند. همچنین سبب رشد حس زیباییشناسی، صبر، دقت و تفکر درونی میشود که همگی بر نحوه تعامل ما با زندگی تأثیر مثبت دارند.
۳. بهنظر شما ارتباط بین هنر و رسانه چطور میتونه ما رو به هدفی که داریم نزدیکتر کنه؟
رسانه بهنوعی بلندگوی هنر است؛ بدون رسانه، هنر شاید در یک استودیو باقی بماند.
ترکیب درست بین محتوا و رسانه میتواند پیام هنری ما را جهانی کند. رسانه نهتنها انتشاردهنده است، بلکه میتواند تفسیر، تحلیل و گفتگو درباره هنر را شکل دهد و سطح آگاهی جامعه را نسبت به آن بالا ببرد.
در نتیجه، اگر بهدرستی از رسانه بهره ببریم، میتوانیم تأثیرگذاری هنریمان را چندین برابر کنیم.۴. آیا رسانه قوی و استفاده درست از این ابزار قدرت میتونه مسیر ما برای رسیدن به موفقیت و هدفمون در هنر رو کوتاهتر کنه یا نه؟
قطعاً بله. رسانه امروز همان ویترین دیجیتال دنیای هنر است.
یک هنرمند اگر فقط کار هنری خلق کند و آن را به درستی عرضه نکند، شاید هیچگاه دیده نشود. اما با استفاده هوشمندانه از پلتفرمهایی مثل اینستاگرام، یوتیوب یا گالریهای آنلاین، میتوان مسیر دیده شدن، جذب مخاطب و حتی فروش را بسیار سریعتر طی کرد.
البته، رسانه ابزار است؛ محتوا و کیفیت هنری همچنان هسته اصلی هست
البته نقش رسانه های مکتوب را همنمیشه نادیده گرفت بعنوان مثال رسانه تحلیلی خبری روایت ۲۴ نقش بسیار مهمی در شناساندن هنر و هنرمند با تهیه گزارش ها و مستندهای هنری برای مخاطبینش دارد که از همینجا از این رسانه بابت تهیه گزارش از کارگاه من بسیار سپاسگزارم.
سوال پایانی اینکه در بین هنرهایی که فرا گرفتید و انجام می دهید به کدامیک علاقه بیشتری داشته و حس خوبی به شما منتقل می کند؟
گچبری برای من فقط یک تزئین نیست، بلکه زبان بیان فضا و احساسات در معماری است. در بین انواع هنرهای تزئینی، گچبری مدرن را انتخاب کردم چون ترکیبی از سنت و خلاقیت معاصر است.
گچبری کلاسیک ریشه در اصالت دارد، اما گچبری مدرن به من اجازه میدهد با فرمها، نور، بافت و فضای منفی بازی کنم و آثاری خلق کنم که هم الهامبخش باشند و هم با سلیقه و سبک زندگی امروزی هماهنگ است.
همچنین گچبری مدرن، برخلاف نسخههای سنتی، امکان اجرای سریعتر، وزن سبکتر، و هماهنگی بهتر با متریالهای مدرن مثل شیشه، فلز یا پتینه را دارد. این ویژگیها باعث شد حس کنم در این حوزه آزادی بیشتری برای خلق و نوآوری دارم.
در نهایت، گچبری مدرن را انتخاب کردم چون میخواستم مرز بین هنر و معماری را بار دیگر زنده کنم جایی که دیوارها هم حرف بزنند و احساس منتقل کنند.
به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz