دیدار شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان با نماینده مجلس خرم‌آباد

شناسه خبر : ۱۰۸۰۸۷ شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۵

بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان، در دیدار با نماینده مردم شریف خرم آباد و چگنی به بیان مشکلات و معضلات حوزه حق آبه و مدیریت منابع آب و چالش‌ها و ظرفیت‌های استان در این زمینه پرداخت.

به گزارش گروه استان‌های موج خبر، بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان، در دیدار با مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم شریف خرم آباد و چگنی، که در دانشگاه لرستان برگزار شد؛ به بیان مشکلات و معضلات حوزه حق آبه و مدیریت منابع آب و چالش‌ها و ظرفیت‌های استان در این زمینه پرداخت و مهرداد ویسکرمی به سوالات و مطالبات اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان پاسخ داد.

ایشان در ابتدا این موضوع را بیان کردند که:  گفتمان حق‌آبه و مطالبه جدی آب در استان لرستان از دو سال قبل شروع شده و در اولین نطق خود در مجلس شورای اسلامی به بیان اهمیت حق آبه و مسئله آب در استان پرداخته است و اهمیت این مسئله را اینگونه عنوان کردند که حتی مسئله اشتغال و معیشت مردم در شهر و روستا به این موضوع گره خورده است.

مافیای آب و ظلم تاریخی به استان لرستان

این نماینده مجلس درخصوص بیان ظلم تاریخی به استان لرستان در مجلس در زمینه منابع آبی را اینگونه توضیح داد: ۱۲ میلیارد متر مکعب آب از استان خارج می شود که تنها ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آن در مخزن سدها ذخیره شده است و از همین میزان ذخیره شده هم بطور کامل اجازه برداشت نداریم. ایشان عاملان این ظلم را مافیای آب معرفی کردند.

راهکار رفع مشکل آب؛ایجاد گفتمان عمومی

 ویسکرمی لازمه بهبود اوضاع و برون رفت از شرایط کنونی را ایجاد گفتمان عمومی بیان کردند و از رشد این گفتمان در سطح استان ابراز امیدواری کردند. نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه لرستان از منابع آبی خوبی برخوردار است، عنوان کرد: کار علمی باید انجام شود تا در مدیریت آب‌ها بهتر ظاهر شویم و ایشان در بخشی از صحبت‌های خود به بحران ملی آب پرداخت و افزود که با توجه به کمبود بارش‌ها و تحلیل رفتن منابع آبی برخی از مشکلات و معضلات اجتناب ناپذیر است.

ایشان افزودند:  از ۱۲ میلیارد متر مکعب آبی که در استان وجود دارد، ۸ میلیارد متر مکعب آن حاصل از سرچشمه‌های استان است.

وی خاطر نشان کرد: آب پایین دست سد بختیاری که حوزه دز و خوزستان از آن منتفع می‌شود و از مخزن آن هم نمی توان برداشت کرد اما در خصوص برداشت از بالادست آن هیچ مشکلی نیست و گردشگری آن برای استان لرستان است.

 

خارج شدن اطلاعات آب از حالت محرمانه


ویسکرمی ادامه داد که، یکی از تلاش های من این است که اطلاعات آب را از حالت محرمانه خارج کنم. ایشان گفتند که اگر مدیریت توزیع آب صحیح است، چرا باید مهر محرمانه بخورد، ایشان افزودند که البته نیاز سنجی‌ها انجام شده است و اکنون نیازمندی استان ۱/۷ میلیارد متر مکعب آب است و در سال ۲۰۲۵ به ۲/۸ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

تخصیص بی فایده به استان لرستان

در حال حاضر تخصیص آب استان را کمتر از ۱/۱ میلیارد متر مکعب بیان کردند ولی چون سدی برای ذخیره این آب وجود ندارد، وجود این تخصیص را بی فایده عنوان کردند و افزودند در فصلی که این آب در کشاورزی استان کارایی دارد، وجود ندارد.

ویسکرمی ادامه داد : در حوزه انتخابی خرم آباد وچگنی سد ایوشان وجود دارد، که ۵۰ میلیون ظرفیت دارد، که تنها دارای ۳۰ میلیون متر مکعب ذخیره بوده است که با رایزنی‌های انجام شده ۲۳ میلیون متر مکعب آب از آن برداشت شده است.

جنگ تحمیلی عامل تمرکز صنایع در مرکز کشور

مهرداد ویسکرمی در خصوص تمرکز صنعت در کویر و مناطق مرکزی کشور اینگونه بیان کرد: در توزیع صنایع در سطح کشور در اوایل انقلاب و اواسط جنگ تحمیلی به دلیل تهدیداتی که از طرف دشمن برای صنایع ما وجود داشت این گونه اقتضا می‌کرد که این صنایع در مناطق مرکزی کشور بنا شود که در آن زمان مسئله کمبود آب در آن مناطق نداشتیم.

 

مشکلات آب اصفهان ارتباطی با لرستان ندارد

 

ایشان مشکلات آب اصفهان را بدون ارتباط با لرستان دانستند و در در مورد این مشکلات تشریح کردند: سرچشمه‌های زاینده رود که از کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است. قرار بر این بوده است انشعاباتی برای دو استان اصفهان و یزد برده شود ولی به دلایلی انشعابی که مربوط به استان یزد بوده، تکمیل نشده است و به همین خاطر برای تامین آب استان یزد مجبور به برداشت و انشعاب گیری از کانال مربوط به استان اصفهان شده‌اند، این باعث کمبود آب در استان اصفهان شده است. ایشان در ادامه دوباره به مسئله بحران ملی آب پرداختند و نقش آن را در مشکلات اخیر و خشک شدن زاینده رود با اهمیت توصیف کردند.