آب، چالشی سیاسی، اجتماعی و بین المللی است

شناسه خبر : ۱۱۱۳۷۳ سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۲

نشست مهندس نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در محل این اداره برگزار شد.

به گزارش شهروند در این‌نشست داود نجفیان ضمن تبریک روز خبرنگار و بیان وقایع سیلاب در طی ماه اخیر در سطح کشور و همچنین استان البرز و فعالیت های شرکت آب منطقه ای استان‌گفت: بدون کمک و همراهی ها با توجه به شرایط کنونی کشور و مشکلات، مسائل کمبود آب و سیاست گذاری های گذشته و نقدها، شرایطی ایجاد شده که بخش اجتماعی آب مهمتر از بخش های فنی آب مورد توجه قرار گرفته است.

نجفیان‌اظهار کرد: موضوع آب چالشی سیاسی، اجتماعی و بین المللی است و برخی کشورها از جمله ترکیه و افعانستان تحت تاثیر چالش های بوجود آمده از سوی آنان هستیم و در دولت جدید دیپلماسی خوبی در زمینه آب در افغانستان، ارمنستان‌و ترکیه صورت گرفته تا چشم‌انداز خوبی در زمینه بهبود تبعات گذشته صورت گیرد.
وی بیان کرد: با توجه به چالش های هر ساله آب، تغییرات اقلیمی، پوشش گیاهی و بارگذاری های غیراصولی بر خلاف سالهای گذشته، رگبارها و بارش ها با توجه به خشکسالی و بارش هایی که بوجود آمد، شاهد وقوع سیلاب با کمترین بارش در پایین دست ها بوده و سبب خسارت های بسیار بوده ایم.
وی تاکید کرد: آورد حوزه ها بسیار بوده و شاهد کاهش ذخیره آب در سدها هستیم و  در سال گذشته ۲۱ درصد شاهد کاهش آب های پشت سدها بوده ایم که با تدابیر صورت گرفته امسال توانستیم مدیریت خوبی در جبران این امر داشته و شاهد ۲۳ درصد منفي در این خصوص باشیم.
وی با بیان این‌مهم که تلاش کرده ایم‌ با مدیریت صحیح چالش ها را بکاهیم ،تصریح کرد: متاسفانه استفاده بیش از حد مراتع و حوزه ها به دلیل چرای بی رویه کم شده و در سر شاخه ها شاهد وقوع سیلاب و رسوبات بسیار بالا باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: در ۱۴ سر شاخه شاهد سیلاب بودیم و خوشبختانه با اطلاع رسانی های صحیح و کمک بخشداران و دهیاران‌علی رغم‌سیلاب با رسوبات بالا تلفات جانی در استان البرز نداشتیم.
وی با اشاره به موضوع آبخوانهای استان اظهار کرد: هر ساله شاهد فرونشست در سطح کشور و استان هستیم که آبخیزداری از جمله موارد مهمی،است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این آبخوانها سرمایه های ملی هستند، که اگر مدیریت نشود در آینده با چالش های جدی روبرو خواهیم‌بود.
داود نجفیان ادامه داد:بالای ۸۰ درصد پتانسیل آبی کشور مورد مصرف قرار گرفته است و علاوه بر مسوولان مردم‌نیز باید پای کار بیایند.
وی افزود: سرانه مصرف آب در کشور ما ۲ برابر سرانه جهانی است و کسری بزرگی در ظرفیت و ذخایر کشور ایجاد کرده ایم.
نجفیان گفت:امیدوارم همه مردم و مسوولان به موضوع آب نگاه جدی داشته باشند.
وی در بخشی دیگر با اشاره به موضوع فرو نشست ها در سطح کشور و استان اظهار کرد: اگر در این زمینه اقداماتی جدی صورت نگیرد در سال‌های آینده با مشکلات بسیاری در بخش های مختلف روبرو خواهیم بود و در برخی از بخش های آبخوانها  و وضعیت آب کشور  به جراحی های قوی نیازمندیم.
نجفیان تصریح کرد: آینده را نباید فدای معیشت امروز کرد و باید مصرف آب را در برخی بخش ها حتا به نصف برسانیم و با وضعيت آینده کشور سازگاری داشته باشیم و تا آخر سال ۱۴۰۵ ، ۱۳۵ میلیون متر مکعب از بار آبخوانها که از سال‌های گذشته گذاشته ایم‌ بکاهیم.
وی تاکید کرد: موضوع مشارکت مردم با مطالبه گری درست، اتفاق خواهد افتاد.
این مسوول تصریح کرد: از کنار معضلات رد شدن خود زنی و بی توجهی به سرمایه های کشور و آیندگان است و باید حساسیت های لازم در این زمینه در بخش های مختلف ایجاد و مطالبه گری ها رخ دهد.
وی گفت: رسانه ها در این زمینه پای کار آمده و ورود جدی داشته باشند.
محور دیگر این‌نشست وقوع سیلاب ها در استان بود وی اظهار کرد: با حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از چرای بی رویه می توانستیم مانع از وقوع و کاهش برخی از این سیلاب ها باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای،استان بیان کرد: حدود ۴۰ میلیارد خسارت در طالقان از وقوع سیلاب بوجود آمد و خوشبختانه با انجام عملیات های آبخیزداری در جاده چالوس سبب کاهش خسارات بسیاری در استان شد.
نجفیان بیان کرد: طرح های ساماندهی که از قبل انجام گردیده بود نیز سبب کاهش،خسارات جانی و مالی بسیار در سطح استان شد و در غالب طرح ساماندهی ملی ۵ رستوران در حریم رودخانه باید تخلیه می‌ گردید که با وقوع سیلاب اخیر دو رستوران از این ۵ رستوران تخریب و به زیر آب رفت.
وی بیان کرد: با هماهنگی دستگاههای متولی این طرح ها ادامه خواهد یافت.