مصرف منطقی دارو نگرشی نو در جامعه

شناسه خبر : ۱۱۱۹۹۹ سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۸

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: حل چالش کمبود دارو در استان البرز نیازمند برنامه ریزی جهت تامین دارو همزمان با فرهنگ سازی تجویز و مصرف منطقی دارو است.

به گزارش شهروند ما، دکتر خسروی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شهروند ما با اشاره به کمبود برخی اقلام دارویی در سطح استان گفت: 

 

کمبود برخی اقلام دارویی و سرم در استان، کمبود کشوری است با توجه به تمهیدات ویژه‌ای که در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اتفاق افتاده، شرکتهای تولید کننده انتی بیوتیک با تمام توان جهت کاهش مشکلات موجود در حال فعالیت هستند.هفته ی گذشته محموله ای از آنتی بیوتیک ها وارد کشور شده که پلن توزیع این محموله آنتی بیوتیک زده شده است.

 

وی افزود: ما در کشور باید شرایطی را ایجاد کنیم که نظارت بر نحوه تجویز و مصرف انواع دارو و مکمل در اولویت امور قرار گیرد زیرا هر چقدر که مواد اولیه تولید و مواد اولیه وارد کنیم و شرکت های تولید کننده دارویی فراورده های مختلف را تهیه کنند تا به سمت مصرف منطقی دارو  پیش نرویم کشور ما همیشه یک کشور مصرف گرا و نیازمند است و با کمبود و بحران روبه رو هستیم.

 

نفیسه خسروی با اشاره به برداشت ارز ترجیحی دارو و اجرای طرح دارویاری  گفت: با اجرای طرح دارویاری، شرکت‌های تولید کننده درخواست  اصلاح سیاستهای  قیمت‌گذاری  از واردات یا تولید مواد اولیه تا بسته بندی داروی نهایی را داشتند و این درخواست را  از سازمان غذا دارو پیگیر بودند. 

 

وی ادامه داد: در سازمان غذا و‌ دارو در جلسات مختلفی با گروه های مختلف تولید کنندگان مشکلات مختلف دارویی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و همکاران به منظور کنترل هرچه سریعتر موضوعات دارویی جلسات متعدد حضوری و وبیناری در موضوعات و چالشهای مرتبط با دارو و قیمت‌گذاری منطقی ، کنترل و نظارت بر توزیع و عرضه دارو را با هم اندیشی در کل کشور در دستور کار دارند .

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: سازمان غذا و دارو با همکاری شرکت‌های تولیدکننده داخلی جلساتی را با نظارت وزیر محترم بهداشت برگزار کردند که طی این جلسات مقرر شد شرکت های تولید کننده با ظرفیت حداکثری، فرآیند تولید خود را جلو ببرند و آن دسته از عزیزانی که با کمبود مواد اولیه درگیرند تمهیداتی دیده شده که این مشکلات رفع گردداین نوید وجود دارد که انشالله ظرف سه چهار هفته آینده چالش کمبود آنتی بیوتیک رفع گردد.

 

این مسوول ادامه داد: نکته ای که در کشور بسیار حائز اهمیت است؛ فرهنگ سازی برای مصرف صحیح دارو است که در بستر مدارس و مجموعه های دانشگاهی در اقشار مختلف جامعه لازم به اطلاع رسانی است که با هر سرماخوردگی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست، متاسفانه در کشور ما باب شده است به صورت خود درمانی و بدون مراجعه به پزشک برای خود آنتی بیوتیک‌ تجویز میکنیم در صورتی که بعضی مواقع بعضی از این اختلالات جنبه ویروسی دارد و در نتیجه وقتی شما مصرف آنتی بیوتیک را در سطح جامعه بالا میبرید و افراد مختلف جامعه با انواع و اقسام آنتی‌بیوتیک‌ها خود درمانی میکنند و برای خودشون آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند، در یک بازه زمانی ما جامعه‌ای را خواهیم داشت که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاومت های مختلفی دارند در نتیجه این احتمال وجود دارد که تحت شرایطی اگر فرد بتواند با یک آنتی بیوتیک ساده درمان شود اما شرایطی را برای خودش ایجاد کرده که حتی هیچ آنتی بیوتیکی برای او تاثیرگذار نباشد، یا برخی از مراکز  سرم تراپی را در دستور کار خود دارند که اگر علمی و دقیق نسخ بررسی گردد در برخی موارد نیاز به تجویز سرم  نمی باشد. در مراکز درمانی با استفاده از میکروست می توان مصرف منطقی سرم را مدیریت کرد یا تجویز سرم با میزان مناسب برای اطفال نسخه شود که بعد مجبور نشوند الباقی اضافه سرم را دور بریزند و در بعضی بازررسی ها به نظر می رسد اسراف سرلوحه کار برخی عزیزان شده تا مصرف منطقی.

 

 وی ادامه داد: مردم ما بدانند که  هرچه تعداد اقلام دارویی ما در نسخ پزشک زیاد باشد نشانه خوبی نیست چون امکان تداخلات دارویی را زیاد تر و فرد را درگیر عوارض جانبی خواهد کرد.همراهی معاونت درمان و غذا و دارو  جهت نظارت بر نحوه نسخه نویسی ها و فروش اقلام داروییمی تواند در جهت مدیریت مصرف کمک کننده باشد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز  گفت: با تأکید بر برند ایرانی و تولید داخل و تولید محصول ایرانی این نگاه را داشته باشیم که کیفیت محصولات ایرانی قابل رقابت با برندهای معتبر دنیا باشد.

 

دکتر خسروی گفت: ما در استان ،بازرسی های مختلفی را با توجه به شرایط موجود، از داروخانه‌های سطح استان و شرکت های پخش و بعضی از تولیدکننده ها به همراه سازمان غذا و دارو  داشتیم واقعیت امر این هست که در بعضی از موارد تخلف اتفاق افتاده و با این تخلفات برخورد گردیده است.

 

این مسوول با اشاره به وجود ۴۹۰ داروخانه در سطح استان گفت:  بازرسی هایی از ابتدای سال از داروخانه های استان انجام شده است و این بازررسی ها با شرایط موجود تشدید شده است و مواردی همچون بررسی حضور مسوول فنی، نسخه پیچی در نبود مسئول فنی، وجود کالای قاچاق و گرانفروشی توسط کارشناسان محترم مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

نفیسه خسروی گفت: اقلام دارویی زیادی تحت پوشش بیمه هستند و باید همکاران پزشک در نحوه نسخه نویسی دقت نظر داشته باشند تا بیماران بتوانند از ظرفیت بیمه برای داروهای مورد نیاز خود استفاده کنند. 

دکتر خسروی در نهایت گفت: اگر شهروندان به داروخانه های سطح استان مراجعه کردند و با مشکلی رو به رو شدند میتوانند با سامانه ۱۹۰ تماس و مورد شکایتی خود را طرح موضوع و مستندات را بارگزاری کنند تا بازرسان معاونت  غذا و دارو مورد تخلف را بررسی و موضوع را پیگیری نمایند.