در برنامه هفتم توسعه، به موضوعات فرهنگی توجه ویژه شده است

شناسه خبر : ۱۱۲۶۸۵ سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: باید از فرصت روز فرهنگی کرج برای معرفی داشته ها، توانمندی ها و جاذبه های گردشگری استان البرز به ویژه کلانشهر کرج استفاده کنیم.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور شامگاه دوشنبه در مراسم روز فرهنگی کرج که در بوستان شهید چمران کرج برگزار شد، با اشاره به نامگذاری ۲۱ فروردین به نام روز فرهنگی کرج گفت: مسئولین متولی، این فرصت را برای معرفی پیشینه کهن کرج، وضعیت فعلی آن و نگاهی که نسبت به آینده وجود دارد، مغتنم بشمارند.

وی با تاکید بر ضرورت همگرایی بیشتر میان دستگاه های فرهنگی به منظور انجام اقدامات بزرگ در راستای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی این کلانشهر مطرح کرد: همه نهادها و دستگاه های دولتی باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر، آن گونه که مد نظر مقام معظم رهبری است عمل کنیم و گام های بلندی برداریم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور عنوان کرد: کرج کلانشهری است که هم در ایران و هم در خاورمیانه جایگاه والایی دارد و بیست و دومین کلانشهر غرب آسیا به شمار می رود و پس از تهران، بزرگ ترین شهر مهاجرپذیر است. از آنجا که افرادی از تمام استان ها، شهرها و روستاهای ایران در این شهر جمع شده اند و زندگی می کنند، کرج، ایران کوچک نام گرفته است.

حسینی کلانشهر کرج را رنگین کمانی از اقوام و طوایف مختلف دانست و افزود: ویژگی های برجسته این شهر، خوش آب و هوا بودن و موقعیت خاص آن همه افراد را جذب می کند تا آن را برای سکونت انتخاب کنند که این نشان می دهد ایرانیان به هم پیوسته هستند و تحت آموزه ها و تعالیم حیات بخش اسلام به خوبی می توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند.

وی اذعان کرد: هیچ تفاخر و برتری میان نژادها، رنگ ها، مذاهب و قومیت ها وجود ندارد و فقط انسان پارسا، با ایمان، باتقوا و دارای کمالات است که بر دیگران افضل و اقدم است. اگرچه نژادپرستی در دنیا حتی کشورهای مدعی حقوق بشر پررنگ است اما مردم ایران، با اخوت و صمیمیت، در آرامش و امنیت، با یکدیگر زندگی می کنند.

هنوز برخی افراد، جاذبه های گردشگری این کشور را نمی شناسند

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب، عده ای قصد داشتند به تفاوت ها و اختلافات قومیتی، جنسیتی، نسلی و … دامن بزنند که در اغتشاشات پاییز سال گذشته نیز این موضوع مشهود بود اما ملت ایران، فهیم تر و هوشیارتر از آنند که تحت تاثیر این القائات قرار گیرند؛ این مردم دشمنان و بدخواهان را می شناسند و راه خود را از آن ها جدا می کنند.

حسینی با اشاره به اینکه این منطقه به دلیل میزان جمعیت و ویژگی های ممتازی که دارد، در سال ۱۳۸۹، به استانی مستقل از تهران تبدیل شد، بیان کرد: زمانی که البرز به عنوان یک استان مستقل معرفی شد، پیش از انتخاب استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعیین شد؛ در واقع اولین دستگاهی بودیم که اداره کل استان را برپا کردیم که این نشان از اهمیت و جایگاه والای فرهنگ دارد.

وی با اشاره به تقارن روز فرهنگی کرج و برگزاری جشنواره لاله ها اظهار کرد: لاله به عنوان گل ملی ما، در از جایگاه ویژه ای در ادبیات این کشور برخوردار است و تعبیر «از خون جوانان وطن لاله دمیده» در دوران انقلاب و دفاع مقدس وجود داشت. البته در برخی کشورهای دیگر نیز لاله چنین جایگاهی دارد اما ایرانیان تعلق خاطر خاصی به این عنوان دارند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور مطرح کرد: باید از فرصت روز فرهنگی کرج برای معرفی داشته ها، توانمندی ها و جاذبه های گردشگری استان البرز به ویژه کلانشهر کرج استفاده کنیم؛ هنوز برخی افراد این جاذبه ها را نمی شناسند و به دنبال بازدید از شهرهای خارج از کشور هستند در حالیکه ایران، از مناظر طبیعی و اماکن تاریخی و دیدنی بسیاری برخوردار است که بسیاری از خواص نیز از آن اطلاع ندارند.

حسینی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر جریان سازی فرهنگی و با بیان اینکه یک دستگاه به تنهایی یا افراد خاص نمی توانند به این امر بپردازند، بلکه همه باید برای تحقق این مهم دست به دست هم دهند، اظهار کرد: ساز و کار این موضوع در شورای فرهنگ عمومی تعیین شده است. در این شورا برای ایجاد حرکات فرهنگی در استان ها تصمیم گیری و تقسیم کار می شود.

در برنامه هفتم توسعه، به موضوعات فرهنگی توجه ویژه شده است

وی ضمن استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی، فرهنگ را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و به حوزه های اجتماعی و فرهنگی آسیب می زند، تاکید کرد: مسائل فرهنگی حتما باید در برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مورد توجه قرار گیرند که به این موضوع در برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است، نیز پرداخته شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به توجه به حوزه فرهنگ در بودجه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف شدند یک درصد از بودجه خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی از جمله امور نمایشی، قرآنی، مطبوعاتی و رسانه ای، نشر کتاب، جوانی جمعیت و … صرف کنند.

حسینی با تاکید بر ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اذعان کرد: عزت و سربلندی ما به برکت خون شهدای والامقام رقم خورده است و به همین دلیل به این گلگون کفن ها افتخار می کنیم. به واسطه رشادت های آن هاست که اکنون رژیم صهیونیستی با وجود اینکه هدف قرار می گیرد اما جرأت نمی کند مانند گذشته به کشورهای مختلف حمله کند چون می داند ما همچنان جوانان غیوری داریم.

وی ادامه داد: رژیم غاصب صهیونیستی از سه جهت سوریه، لبنان و غزه مورد حمله قرار گرفت و در کرانه باختری نیز مشکلاتی برایش ایجاد شد؛ تهدید می کند اما نمی تواند کاری را از پیش ببرد زیرا به گفته سید حسن نصرالله، حزب الله قهرمان لبنان از انقلاب اسلامی الهام گرفته و دم مسیحایی و گرم امام خمینی (ره) آن ها را به حرکت و مقابله واداشت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور مطرح کرد: اگر روحیه شهادت طلبی در میان جوانان در جریان نبود، حزب الله لبنان، حشدالشعبی، انصارالله یمن و لشکر فاطمیون به جایی نمی رسیدند و پیروز نمی شدند. به واسطه وجود فرزندان تربیت شده در مکتب امام علی (ع) امروز سربلند هستیم و روز به روز آثار فروپاشی دشمنان بیشتر مشخص می شود.

اختصاص حداقل پنج درصد از بودجه تملکات دارایی به توسعه زیرساخت های فرهنگی

حسینی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲، موضوع تحکیم خانواده و سبک زندگی نیز مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سبک زندگی ما تا حدودی متاثر از فرهنگ غربی شده و جوانان تحت تاثیر قرار گرفته اند، به ویژه در سال های شیوع ویروس کرونا که فعالیت های اجتماعی و حضور در صحنه های مختلف و مناسبت ها کاهش یافت.

وی اظهار کرد: در شرایطی که مدارس و مساجد، تعطیل و نیمه تعطیل شدند، دشمن در فضای مجازی سرمایه گذاری کرد و با تحت تاثیر قرار دادن افراد به ویژه جوانان، سبک زندگی غربی را ترویج داد و ضدارزش ها را به عنوان ارزش مطرح کرد. بنابراین لازم است ما بیش از آن ها تلاش و سرمایه گذاری کنیم تا مانع از تسلط آن ها بر افکار و اندیشه های جوانان شویم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲، در زمینه زیرساخت های فرهنگی نیز موارد متعددی مطرح و شورای برنامه ریزی استان ها موظف شده اند حداقل پنج درصد از بودجه تملکات دارایی را به توسعه زیرساخت های فرهنگی در تمام زمینه ها اختصاص دهند. دانشگاه ها نیز موظف شده اند پنج درصد از اعتبارات خود را در راستای انجام فعالیت های فرهنگی صرف کنند.

حسینی با تاکید بر ضرورت تقویت بنیان خانواده، به اهمیت توجه به موضوع حاشیه نشینی و کانون های هویتی اشاره و اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که در دهه ۹۰ رشد اقتصادی کشور کم بوده است؛ در صورتی که رشد اقتصادی نداشته و تورم داشته باشیم، فشار بیشتری به اقشار مختلف به ویژه دهک های پایین جامعه وارد می شود بنابراین افزایش سرمایه های اجتماعی ضرورت دارد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان مهار تورم، رشد تولید به منظور بهبود یافتن وضعیت معیشتی مردم مطرح کرد: مدیران و مسئولین و نیروهای انقلابی و متدین وظیفه دارند شرایط را متحول و برای ارتقای زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری تلاش کنند. موضوع دیگر، ترویج فرهنگ کار و تلاش است که باید در راستای آن گام های موثری برداشته شود و فرهنگ سازی صورت گیرد.

کوتاهی های گذشته در زمینه عفاف و حجاب باید جبران شود 

معاون پارلمانی رئیس جمهور، کار کردن را یک ارزش و افتخار دانست و بیان کرد: اگر می خواهیم سختی ها را پشت سر بگذاریم و در سطح جهانی الگو باشیم، باید کار و تلاش کنیم. لازم است همه دستگاه ها بیش از پیش دست در دست هم دهند تا این امر تحقق یابد. از شهرداری و شورای اسلامی شهر و مسئولین فرهنگی انتظار دارم با هدایت های امام جمعه کرج، امور فرهنگی را سامان دهند.

حسینی با تاکید بر ضرورت کار ویژه در حوزه عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: مقدمات کار فراهم شده که امید است اقدامات ایجابی گسترده ای در این زمینه انجام شود. البته در گذشته نیز تکالیفی در این زمینه برای دستگاه ها مشخص شده اما کوتاهی هایی صورت گرفته که باید جبران شود. در برابر افرادی که سازماندهی شده قصد ترویج بی بند و باری را دارند، نیز دستگاه های مربوطه به وظایف خود عمل می کنند.