برای بهدست آوردن انقلاب هزینه دادهایم؛ هزینههای سنگینی هم پرداخت شده است امّا صدها برابرِ آن هزینهها، منافع وجود دارد؛ این یک تجارت پرسود است برای ملّت. بله، هشت سال جنگ هزینه بود.
خطبه اول و دوم امام جمعه ماهدشت : شورشها هزینه بود، تحریمها هزینه بود -اینها همه هزینهی انقلاب است- امّا صدها برابر این هزینهها، سود در این راه وجود دارد؛ هزینهها و منافع و سودها از اوّل با هم همراه بودند؛ هم هزینه دادیم، هم سود بردیم. در جنگ، جوانان ما رفتند و به شهادت رسیدند امّا ملّت و مجموعهی جوان کشور دستاوردهای بزرگی را از همان جنگ پرهزینه بهدست آوردند. از اوّل، این هزینهها و منافع با هم همراه بودهاند، منتها هرچه جلو آمدیم، هزینهها سبکتر و قابلتحمّلتر، امّا منافع کلانتر و بیشتر شده است. امروز روزی است که ما میتوانیم، ملّت ایران میتواند بدون اینکه هزینهی زیادی را متحمّل بشود، منافع بزرگی را از انقلاب بهدست بیاورد؛ امروز این توانایی وجود دارد. انقلاب ریشه دوانده است، درخت نظام اسلامی مستحکم شده است، حقایق بسیاری روشن شده، راهکارهایی به وجود آمده؛ امروز اوضاع برای ملّت ایران روشنتر و زمینه آمادهتر و راه هموارتر است از گذشته؛ هزینه هست، باز هم هست امّا هزینهها سبکتر و قابل دفعتر و قابل اجتنابتر از گذشته است. این آن مسیر پر افتخاری است که امام عزیز برای ما باز کرد و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای مدظله العالی ما در آن مسیر حفظ کرد و حرکت داد. از خدای متعال می خواهیم ما را قدردان او بدارد تا راه و سیره او را ادامه دهیم. با حمایت از رهبری انقلاب و مطیع بودن و گوش بفرمان بودن تا از این مسائل پیش رو هم عبور کنیم. ان شاءالله
خب اخیرا رژیم صهیونیستی رزمایش زمینی و دریایی و هوایی را تدراک دیده برای نشان دادن قدرت خود که تحلیلگران می گویند نشان از ترس است نه اقتدار ، رسانههای صهیونیستی در گذشته نیز بارها به این موضوع اشاره کردهاند که رژیم صهیونیستی خودش را برای جنگی از چند جبهه مختلف آماده میکند. ترس اصلی صهیونیستها از این مسأله است که در این جنگ، چندین جبهه به طور همزمان علیه رژیم صهیونیستی فعال شود به طوری که صهیونیستها توان مقابله با آن را نداشته باشند. در روزهای اخیر رسانههای صهیونیستی پس از رزمایش بزرگ حزبا... لبنان در جنوب این کشور و آزمایش موشکی اخیر ایران (موشک خیبر یا همان خرمشهر۴ با بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر بُرد)، درباره افزایش توانمندی موشکی حزبا... لبنان و از طرفی قدرتنمایی نظامی ایران هشدار دادهاند. پس از رونمایی از موشک خرمشهر ۴ که میتوان گفت بیتردید یک شاهکار فناوری بود، خبر رونمایی قریبالوقوع موشک هایپرسونیک هوافضای سپاه نیز دومین ضربه سنگین به غربیها و صهیونیستها در فاصله زمانی کوتاه خواهد بود! عملا سپاه پاسداران به این قابلیت دست یافته است که به طور صد درصدی هر هدفی را که اراده کند، بدون هیچ نگرانی از سامانههای پیشرفته پدافند صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی با خاک یکسان کند!
اما ریشه اصلی این ترس و واهمه و راهاندازی رزمایش توسط صهیونیستها چیست؟ دلیل اصلی را در کلام این مقام بلند پایه ارتش صهیونیستی باید یافت؛ اسحاق بریک، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز چند روز پیش در مصاحبه با تلویزیون این رژیم گفت: «در جنگ آینده پنج جبهه متقارن وجود خواهد داشت: یکم- نخستین آن حزب ا... است که بر شهرکهای شمالی مسلط خواهد شد؛ دوم- نیز سوریه و ارتش و گروههای همپیمان ایران در داخل سوریه و نزدیک جولان آن هم با جدیدترین تسلیحات و توانایی رزمی است. سوم- حماس و جهاد در غزه است که به عنوان پیاده نظام به سوی اسرائیل پیشروی خواهد کرد؛ چهارم- نیز کرانه باختری است و منفجر خواهد شد و در آن هزاران فرد مسلح شرکت خواهند کرد و به سوی شهرکنشینان و جادهها تیراندازی خواهند کرد. پنجم - وقوع درگیریها در داخل سرزمینهای اشغالی با هزاران عرب است.»
بدین ترتیب رژیم جعلی که روزی سودای نیل تا فرات را داشت اکنون از هر جهت خود را در محاصره میبیند. و بزودی شاهد افول و محو این غده سرطانی خواهیم بود.
حضرت آقا در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره ملی شهدای سبزوار و نیشابور: «هم امروز هستند کسانی که انگیزه دارند برای اینکه نگذارند این شهدا نشانههای عظمت معنوی در ملّتها زنده بماند، [انگیزه دارند] آنها را کمرنگ کنند و از بین ببرند. بارها شنیدهاید که سعی کردند کربلا را نابود کنند، کربلایی نمانَد، زمینی نمانَد، قتلگاهی نمانَد، یاد شهدایی باقی نمانَد. این افراد امروز هم هستند؛ امروز هم کسانی منفعتشان و مصلحتشان این است که یادی از مجاهدتها باقی نمانَد، یادی از این همه تلاشها باقی نمانَد، یادی از خونهای پاکِ ریختهشده باقی نمانَد. قدرتهای استکباری امروز موافق نیستند که نام شهیدان ما، یاد شهیدان ما، بر فرازِ پرچمهای بلندِ افتخارِ این کشور دیده بشود.
خطبه دوم
مکتب امام یک بستهی کامل و یک مجموعه دارای ابعاد است؛ این ابعاد را باید با هم دید و با هم ملاحظه کرد. سه بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت و بُعد عدالت است که هر سه از اسلام گرفته شده است. در بُعد معنویت امام بزرگوار ما، صرفاً با تکیهی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمیگرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایانناپذیری بود. و در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. در رابطه با بُعد عدالت نیز اگرچه به یک معنا، عدالت از همان عقلانیت و معنویت برمیخیزد، اما برجستگی بُعد عدالت در منظر امام بزرگوار، آن را به طور مشخصتری در مقابل ما قرار میدهد. این سه بُعد اسلامی و قرآنیِ مکتب امام را باید با هم دید. تکیهی بر روی یکی از این ابعاد، و بیتوجهی به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا و انحراف میبرد. این مجموعه، این بستهی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همهی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.
اولین نمونه از مظهر عقلانیت امام، گزینش مردمسالاری برای نظام سیاسی کشور و تکیهی به آراء مردم بود. قرنهای متمادی حکومتهای فردی بر کشور ما حکومت کرده بودند و حتّی در دورانی که در ایران جریان مشروطه به وجود آمد و به ظاهر جریان قانون در کشور رسمی شد، عملاً استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از استبداد گذشتگانشان گزندهتر و سختتر و مصیبتبارتر بود. در کشوری با این سابقه، امام بزرگوار ما مسئلهی حضور مردم و انتخابات مردمی را به یک حقیقت نهادینه شده تبدیل کرد و مردم آزادانه پای صندوقهای رأی، با آراء خودشان منشأ تشکیل مجلس و دولت و خبرگان و امثال اینها شدند.
یک مظهر دیگر عقلانیت ، تدوین قانون اساسی بود. امام خبرگان ملت را از طریق انتخابات مأمور کرد که قانون اساسی را تدوین کنند. آن تدوینکنندگان قانون اساسی، با انتخاب ملت این کار را انجام دادند. بعد امام همین قانون اساسی را مجدداً در معرض آراء مردم قرار داد و رفراندوم قانون اساسی در کشور تشکیل شد. (در هیچ انقلابی اینگونه اقدام نشده) این، یکی از مظاهر عقلانیت امام است. ببینید، پایههای نظام را امام اینگونه مستحکم کرد. هم از لحاظ حقوقی، هم از لحاظ سیاسی، هم از لحاظ فعالیت اجتماعی، هم از لحاظ پیشرفتهای علمی، امام یک قاعدهی محکم و مستحکمی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده میشود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.
نمونههایی از بُعد معنویت : اخلاص و کار برای خدا ، توکل به خدا ، تضرع و توسل ، اخلاقمداری
نمونههایی از بُعد عدالت : اصرار بر رسیدگی به محرومان ، توصیه اکید مسئولین به اجتناب از اشرافیت ، توصیه به مردمی بودن مسئولین ، ایشان توصیه میکردند که مسئولین با مردم ارتباط نزدیک داشته باشند و اصرار داشت که خدمات به اقصی نقاط کشور برده شود؛ مردم نقاط دور، از خدمات عمومی کشور بهرهمند شوند. اصرار داشت که مسئولین از میان مردم انتخاب شوند، از خود مردم باشند، وابستگیها ملاک قبول مسئولیتها نباشد. وابستگی به شخصیتها، به فامیلها، بلای هزار فامیلی که در دوران قاجار و دوران پهلوی بر سر این کشور آمد، امام بزرگوار نسبت به این قضیه حساس بود. گاهی در مقام تعریف از یک مسئولی میگفتند: این شخص از دل مردم برخاسته است. این را ملاک میدانستند. از نظر امام بزرگوار، تکیهی به ثروت و تکیهی به قدرت برای گرفتن مسئولیت، جزو خطرهای بزرگ برای کشور و برای انقلاب بود.
حضرت آقا در مراسم ارتحال امام ره در سال 95 نکات دقیقی را بیان فرمودند که توصیه می شود بر مطالعه سخنرانی های حضرت آقا در مراسمات سالگرد ارتحال امام ره سالهای گذشته : یک عنوان جامع برای امام ره انتخاب کردند او را یک مومن متعبد انقلابی معرفی کردند ، در وصف سوم ایشان یعنی انقلابی اینگونه فرمودند : انقلاب یک کلمه است و در دل آن حقایق بیشماری وجود دارد؛ امامِ انقلاب یعنی پیشوای همهی این خصوصیّاتی که کلمهی انقلاب متضمّن آن است. قدرتهای مادّی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند، عصبانی بودند و البتّه میهراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر بهخاطر این صفت بود: صفت انقلابیگری امام؛ با این خصوصیّتِ او دشمن بودند. امروز هم دشمنان ملّت ایران با خصوصیّت انقلابیگری او خصومت دارند و دشمنند. اساساً قدرتهای مادّی از کلمهی انقلاب وحشت میکنند؛ از کلمهی «انقلاب اسلامی» وحشت میکنند، میهراسند، میرَمند. فشارهایی هم که وارد میکنند، بهخاطر انقلابیگری است . می فرمایند: انقلاب، سرمایهی ممتاز و منحصربهفرد ملّت ما و کشور ما است.
شما دارید ضدّ این حرکت شیطنتآمیزِ خباثتآلود تلاش میکنید؛ این شد جهاد. کسانی که در راه حق تلاش میکنند، اوّلین دشمنشان کسانی هستند که در رأس باطل قرار گرفتهاند؛ نمیخواهند بگذارند اینها موفّق بشوند، نمیخواهند بگذارند از اینها یادی و نامی بماند. خاصیّت شهادت، جذب دلها است.
حفظ یاد شهید جهاد است؛ حفظ یاد شهیدپرور جهاد است. شهیدپرور کیست؟ پدر، مادر، معلّم، همسر، رفیق خوب؛ اینها شهیدپرورند و یاد اینها را گرامی داشتن، جهاد است. کارهایی که ما باید در این منطقه هم پیگیری کنیم تا از این ظرفیت و گنجینه ارزشمند شهدا بهره مند بشویم . فرمودند : خاصیّت شهادت، جذب دلها است. برای تربیت نسل آینده از این جذابیت باید استفاده کنیم.
دو نکته پایانی:
1. تشکر از قرارگاه اجتماعی – استاندار محترم و دبیر محترم قرارگاه – نسبت به خدماتی که در حوزه شهرک پیام (مسکن مهر) انجام دادند و تشکر از مجموعه هایی که تاکنون اقداماتشان را به نتیجه رساندند یا در حال تکمیل هستند یکی شهرداری ماهدشت – تشکر از شهردار محترم – و دانشگاه علوم پزشکی – دکتر صیادی رئیس محترم- بابت مرکز جامع سلامت اما برخی مسائل دیگر هست که دستگاه ی دیگر دیر پای کار می آیند یا تا الان پای کار نیامدند مانند ورزش و جوانان و راه و شهرسازی که انتظار بیشتر است .
2. درخواست اعتبار برای کانال سیاه جوی – استانداری و آب منطقه ای ...