انجمن بایوتک بیش از،۶۰ درصد صادرات دارویی کشور را به دوش می‌کشد

شناسه خبر : ۱۱۳۴۷۵ چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۳

مدیرعامل نیواد فارمد گفت: انجمن بایوتک این افتخار را دارد که یک تنه بیش از،۶۰ درصد صادرات دارویی کشور را به دوش می‌کشد.

امین  قبادی مدیرعامل شرکت نیوادفارمد سلامت و عضو انجمن بیوتکنولوژی پزشکی ایران نیز در این جلسه با بیان این که هدف این انجمن حمایت از شرکت های تولیدکننده بیوتکنولوژی و برخورد آنها با سازمان‌های دولتی برای رفع مشکلات و یا تعامل ها و پیگیری های صنفی است اظهار کرد: ما زیر مجموعه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی هستیم.
قبادی با بیان‌این که دارای ۷ شرکت واکسن‌های ساز در این انجمن هستیم گفت: در زمان کرونا این شرکت ها در میدان بودند و در کنار وزارت بهداشت قرار گرفتند و با توجه به این که اکثر شرکت هایی که در آن برهه قدم به جلو گذاشتند شرکتهای بخش خصوصی بودند تلاش‌شان بر این بود که به مسوولیت‌های اجتماعی خود جامع عمل بپوشانند و واکسن تولید کردند.
وی اضافه کرد: متاسفانه این شرکت ها بعد از مرحله همه‌گیری حمایت خاصی از آن‌ها صورت نگرفت و رها شدند و واکسن‌های‌شان بدون استفاده ماند و ثروت‌های ملی، ارز و محصولات بسیاری هدر رفت .
وی ادامه داد: از آن زمان هنوز زخم های کرونا بر تن این شرکت‌ها باقی مانده و با آن زخم ها به کارشان ادامه می دهند.
عضو انجمن بایوتک ایران تصریح کرد: وزارت بهداشت کشورمان همچون وزارت بهداشت دیگر کشورها برنامه ملی واکسیناسیون دارد که در این برنامه سالانه ۳۲ واکسن و سرم درمانی را درخواست می‌دهد، که از این تعداد صنعت بیوتکنولوژی این افتخار را دارد که ۲۰ محصول از،این تعداد را تامین نماید و مابقی را از محصولات وارداتی تامین کند.
وی ادامه داد: وارد کردن این محصولات برای کشور ارز بری داشته و به همین دلیل هم وطنان ما از برخی واکسن ها محروم بودند که ما در سال ۹۶ که آخرین ویرایش برنامه ملی واکسیناسیون کشور که توسط معاونت بهداشت ابلاغ شد واکسن‌هایی از جمله منگوکوک(پیشگیری از مننژیت)، بنوموکوک( پیشگیری از ذات الریه)، روتا (پیشگیری از اسهال خونی کودکان) به ابن لیست اضافه شد اما متاسفانه وزارت بهداشت هیچ گاه ارز کافی را برای تامین این اقلام نداشت و معتقد بود برای تامین این اقلام باید شرکتهای دارویی تولید این سه واکسن را برعهده بگیرند .
وی اضافه کرد: خوشبختانه با همتی که در کشور و در قبل از کوید اتفاق افتاد چه در مجموعه های خصوصی و چه دولتی و ... روی این نوع واکسن های مختلف کار شد و شرکت بایوسان در مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بر روی واکسن اچ پی وی کار کرد، شرکت‌هایی همچون نیواد فارمد و نویان پژوهان بر روی واکسن های اچ پی وی، آنفلوآنزا و ... کار کردند.
امین قبادی گفت: بیماری کوید با تمام مشکلاتی که داشت فضایی را بوجود که اهمیت واکسن سازی و واکسیناسیون را برای دولتمردان بار دیگر تکرار کرد و تلنگری شد که بابد صنعت واکسن سازی را مورد تقویت و حمایت بیشتری قرار دهیم.
عضو انجمن بایوتک ایران اظهار کرد: انجمن بایوتک این افتخار را دارد که یک تنه بیش از،۶۰ درصد صادرات دارویی کشور ره به دوش می‌کشد و ما ۷ شرکت کمیته واکسن شرمنده بقیه اعضای این انجمن هستیم که نگذاشتند توان کافی را برای ورود به به بازار صادرات را پیدا کنیم و واردات هم در این حوزه چه در واکسن‌های انسانی و چه حیوانی حتا اذیت کننده است.
وی ادامه داد: رفع این مشکل مستلزم این است که وزارت بهداشت دیدگاه‌هایش را در این بخش تغییر دهد و حمایت‌های بیشتری از تولیدکنندگان واکسن‌های داخلی داشته باشد.
وی افزود: اگر خدای ناکرده در چنین وضعیتی قرار گرفتیم باید زیرساخت‌ها مهیا باشد و در آن ‌برهه تازه به فکر ایجاد زیرساخت‌ها نباشیم.
امین قبادی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌ها مهیا باشد در هر شرایطی میتوانیم‌تولید انبوه واکسن را داشته باشیم و نیازهای کشور را تامین کنیم.
مدیرعامل نیواد فارمد اظهار کرد: سیاست‌گذاران باید در راستای حمایت از واکسیناسیون داخلی با استفاده از واکسن داخلی، و همین‌طور توسعه سبد واکسن حرکت و برنامه‌ریزی کند.