ایران جزو ۱۰ کشور برتر در تولید شیر و لبنیات است

شناسه خبر : ۱۱۳۶۸۲ سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۵

نشست صمیمی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر و رئیس سازمان تات به همراه معاونین در موسسه تحقیقات و نهال بذر برگزار شد.

به گزارش شهروند در این نشست خیام نکویی رئیس سازمان تات با بیان این مهم که نگاه من‌این است سفره مردم‌اساس،قضاوت مردم درباره نظام و دولت است گفت: توجه به معیشت مردم از اولویت مهمی برخوردار است و سازمان‌تات از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است.
وی با بیان این که ما مسوولان باید تکلیفمان را با بیانات رهبری روشن نماییم اظهار کرد: رهبر انقلاب اولویت اصلی کشور را در سخنان خود تاکید و مساله اول کشور را امنیت غدایی برشمرده و از مسوولان خواسته اند در این زمینه غفلت نکنند.
خیام نکوییی بیان کرد:در ۴۴ سال اخیر دو درجه کشورمان گرم‌تر شده است و ۳۰ میلیمتر بارندگی کشور کاهش پیدا کرده است؛مشکلات خشکسالی بسیار شده و یوی از مهمترین چالش های کسور از جمله در بزگترین استان‌ها فرونشست ها است که به موقع اقدامات لازم‌انجام نشده است.

وی افزود:تصمیمات امروز ما نقش،موثری برای آینده کشور دارد و هیچ مجموعه ای در کشور نمی‌تواند در حوزه امنیت غذایی به اندازه این ۵۶ موسسه تاثیرگذار باشد اما متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است و دوستان کم لطفی کرده اند دکتر مخبر براین امر تاکید دارد که سفره مردم در افق ۱۴۳۰ تامین غذا داشته باشد بنابراین باید با یک نگاه دیگر وارد عرصه عمل شویم.
این مسئول خاطرنشان کرد:از مجموعه سازمان امور استخدامی،بسیار تشکر میکنم که سخاوتمندانه استخدام نخبگان را بدون مراحل‌ استخدامی،مورد توجه قرار داده است.

دکتر مردی مشاور معاون‌وزیر تات و رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران در این جلسه اذعان کرد: حدود ۷۰‌میلیارد متر مکعب آب مصرف میکنیم و ۱۹ درصد شاعاین کسور در بخش،کشاورزی است‌؛۲۱اعضا کمیسیون تصور کنند فعالیت‌هایی که ما انجام‌می‌دهیم انجام‌نشود و منابع ژنتیکی،مهمترین ثروت یک کشور است و ۸۵ درصد منابع ژنتیکی را ما در حال حفظ و نگهداری هستیم.

وی با بیان اینکه همه اقلیم های جهانی را در کشورمان داریم،گفت:ازسال ۵۷ تا اکنون ۴۰۰ درصد به محصولات کشاورزی کشور افزوده شده و این مهم را سازمان تحقیقات کشور انجام داده است.
مردی بیان کرد: سالانه ۸۰ میلیون تن محصولات زراعی در کشور تولید می‌کنیم و ۹۸ درصد هسته های،اولیه بذر های اصلاح شده محصولات‌ زراعی به ارزش یک‌میلیارد دلار توسط سازمان تات تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد:  در ایران جزو ۱۰ کشور برتر در تولید شیر و لبنیات هستیم و واکسن آن را خودمان تولید می‌کنیم و ۱۰۰ سال است این روند ادامه دارد.
بیش از،۲۰ درصد موارد تحقیقات علمی درحوزه کشاورزی سازمان تات انجام می‌شود در کشور ۴۴ درصد کتب علمی،و دانشگاهی از و ۲۵ درصد مجلات کشور در حوزه تحقیقات کشاورزی متعلق به سازمان تات است.

وی با تاکید بر اینکه باید در اینده با ایجاد جمعیت ۱۰۳ میلیون نفر نیاز،به تولید حدود ۱۸۰ میلیون تن غذا داریم،افزود:برای جمعیت ۸۶ میلیونی تولید حدود ۱۲۵ میلیون تن غذا و آب ناخالض۷۰ میلیارد متر مکعب با ۱۱۰ میلیون‌تن استغفار تولید محصولات لات کشاورزی مورد توجه و تحلیل قرار گرفته و برای سال ۱۴۳۰ نباید بر ابر و باران تکیه کنیم و حجم‌ابی که در گندم برای تولید ش ۹‌میلیارد تن و بعد از،جو یونجه و شلتوک است و باید در این زمینه در زمینه مصرف و کشت آن باید برنامه ریزی،داشته باشیم.
حدود ۶۰ درصد باغات ما در کشور ورجه ۲،و سه هستند و اگر این هستند چرا باغ ایجاد کرده وبه سمت درست کردن آن نمی‌رویم ۶۰ درصد باغات کشور مشکل دار و مریض است چرا به جای ارایه یارانه ایجاد باغ یارانه اصلاح باغ را نمی‌دهیم.