رئیس جمهور کوبا در تهران:

دو کشور ایران و کوبا می‌توانند در زمینه‌های مختلف مکمل یکدیگر باشند

شناسه خبر : ۱۱۳۶۸۳ سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۰

رئیس جمهور کوبا گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف به‌خصوص در مقابله با اقدامات مداخله‌ جویانه و تحریم‌های آمریکا و متحدانش مکمل یکدیگر باشند.

رئیس جمهور کوبا گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف به‌خصوص در مقابله با اقدامات مداخله‌ جویانه و تحریم‌های آمریکا و متحدانش مکمل یکدیگر باشند.

میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا و هیئت همراه در مجموعه سعدآباد تهران در جمع طرفداران ایران و کوبا  اظهارداشت: در حال دیدار رسمی با کشور ایران هستیم و بخاطر اهدافمان و جلسات بسیاری که داشتیم وقت زیادی نداشتيم ؛برای ما خیلی مهم است که از زمان این دیدار استفاده و با دوستان و طرفداران و انجمن های ایران و کوبا در جمهوری اسلامی دیدار داشته باشیم.
وی افزود: ایران و کوبا هم‌چنین می‌توانند در همکاری‌های بین‌المللی، ارتباطات خود را بیش از پیش افزایش دهند و در مسائل مهم جهانی هم‌چون فلسطین تاثیرگذار باشند.

آقای میگل دیاز کانل در مورد قضایای فلسطین و غزه گفت: آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد یک نسل‌کشی غیر قابل قبول است و سازمان‌های بین‌المللی چشمان خود را در برابر کشتار ده‌ها هزار نفر از مردم غزه که دو سوم آنها کودکان و زنان هستند، بسته‌اند و تعجب آور این است، کسانی که از جنگ اوکراین و روسیه و کشتار غیر نظامیان دائماً شکایت می‌کردند اکنون در برابر کشتار ده‌ها هزار نفر در غزه سکوت کرده‌اند و این نشان دهنده وضع بسیار بد جهان است.

رئیس جمهور کوبا اذعان کرد: سال‌های سختی داشتیم و این نشان میدهد اگر ما و همه گروههای همبستگی در زمان های سخت کنار هم باشیم در برخورد با مشکلات استوارتر میتوانیم حرکت و تلاش،کنیم و از گروه های همبستگی که بین در این‌مدت حضور داستند تشکر میکنم.
وی افزود:روابط ایران و کوبا رو به گسترش های بیشتر است و با توجه به تحریم‌های ظالمانه ای که سالها از طرف آمریکا بر این‌دو کشور وارد می شود و سیاست‌های ناعادلانه و دشمن مشترکی وجود چنین گروه هایی سبب دلگرمی است.
رئیس جمهوز کوبا تصریح کرد: آمریکا تحریم هایی را ایجاد کرده که با کار انقلابی و صبر باید تحریم ها را کنار بگذاریم و از آن عبور کنیم.
وی یادآور شد: در کوبا الان در شرایط سختی هستیم و در بخش دوم ترامپ تحریم‌هایی زیادی به کشور ما واردکرده و این تحریم ها همچنان بیشتر شده و ادامه دارد و تبدیل به بلوک شده و مشکلات زیادی را برای مردم ما بوجود آورده.
دیاز کانل افزود: ترامپ قبل از رفتنش ما را در لیست حامیان تروریسم برد و بسیاری از اینها باعث شد نتوانیم بسیاری امور از جمله صادرات واردات داشته باشیم و سبب شد مشکلات اقتصادی و کمبودها و مشکلات زیادی برای بخش تولیدات بوجود آید و از سویی دیگر ما با کمبود مواد اولیه برای تولید از جمله برق روبرو هستیم.
وی گفت: برق و انرژی است که بسیاری از ساختارها را می سازد تلاش می‌کنیم که مشکلات را کمتر کنیم .
وی با اشاره به دوران کرونا بیان کرد: ویروس کرونا نیز مشکلات را بیشتر کرد و سبب شد در بخش پزشکی و تولید واکسن با توجه به تحریم ها با مشکلاتی روبرو شویم.
وی تاکید کرد: علی رغم دروغ پردازی هایی که توسط دشمنان ما انجام شد مشکلات را پشت سرگذاشته و دروغ هایی که با آن می خواستند انقلاب ما را مخدوش کنند ناکام‌ماند ، آنها تلاش می‌کنند از طرق مختلف از جمله شبکه های مجازی ریشه های فرهنگی ما را آسيب بزنند و این کار را از طریق هژمونی بود و خوشبختانه شما با کمک هایتان و کمپینهایتان به ما کمک‌کردید از جمله از طریق کمیته های بین المللی در سازمان ملل که در زمینه تحریم های ظالمانه آمریکا در رمان کرونا آمریکا بود .
رئیس جمهور کوبا گفت: آنها با روش های ناجوانمردانه وقتی نیاز بود سالن های بیمارستانهایمان را افزایش دهیم نگذاشتند ما دستگاه‌های تنفسی را خریداری کنیم و نگذاشتند شرکتهای صادرات و واردات این موارد را انجام دهند.

میگل دیاز کانل تصریح کرد: ما بودجه کافی هم چون کشورهای ثروتمند نداشتيم تا این مکانیسم ها را انجام دهیم اما ما با واکسن‌های خودمان از این‌مرحله نیز عبور کردیم و پزشکان ما که بسیاری شان شهرت جهانی دارند با کار منظم و انقلابی در کشور توانستیم کار منظم و با برنامه ای انجام دهیم و واکسن کرونا را به تمام مردم کوبا برسانیم و تزریق کنیم و این امر از افتخارات ما است.
وی بیان کرد: ما تلاش،کردیم در گرونا در زمینه تولید واکسن نتایج مان را با شما به اشتراک بگذاریم و این سبب شد شما نیز واکسن خود را بسازید و پاندومی را همه با هم پشت سر بگذاریم.
رئیس جمهور کوبا گفت:همه این کارها با اقتصاد مقاومتی انجام‌شد که علاوه بر گذر از تحریم ها خودمان توانستيم ظرفیت هایمان در بخش های مختلف را افزایش دهیم و مشکلات را پشت سربگذاریم و پیشرفت کنیم.

وی ادامه داد: در زمان تحریم ها تکنولوژی‌ های خود را در کنار ایران افزایش و ارتقا داده و از این افتخار به عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنیم .
وی افزود: به شما به عنوان دوست نگاه می‌کنیم و شما و ایران جزئی از مقاومت ما هستید و کاری که شما در زمینه انرژی میکنید با انجام آن به ما امنیت می‌دهید و احساس با ارزشی می‌دهید تا بتوانیم همبستگی داشته باشیم چرا که ما آنچه که اضافه داریم‌را به هم‌نمی دهیم، آنچه را که داریم‌به هم‌می دهیم و این ارزشمند است گروه همبستگی ما با شما و .. ما را کامل می‌کند.

دیاز کانل خاطرنشان کرد: تشکر میکنم بخاطر کارهایی که انجام‌میدهید و دوستانی که با احساسات خود و حمایت خود همراه ما هستید چرا که انقلاب ما ارزشمند است و این‌همبستگی را نشان میدهد که ما آن را خوب میشناسیم‌برای ما مهم است و آن را دوست داریم.
رئیس جمهور کوبا گفت: امیدوارم این دیدارها بین ما مردم کوبا و شما بیشتر شده و بتوانیم این احساسات را با هم به اشتراک بگذاریم و افزایش دهیم و با توجه به شرایط،هر دو کشور همه با هم بوده و گروههای همبستگی کمک کنند کامل تر شویم تا بتوانیم و به مراحل بالاتر و بعدی برسیم.

گفتنی است رینالدو گارسیا زاپاپا فرماندار هاوانا و آلبرتو گنزالس کاسالس، سفیر کوبا چندی پیش  مهمان شهرداری کرج  بودندهمچنین دیداری با هادی خوانساری رئیس انجمن دوستی ایران و کوبا در این انجمن در کرج داشتند.