استقرار سامانه های پرتودهی محصولات کشاورزی در ۱۲ نقطه کشور

شناسه خبر : ۱۱۳۷۶۳ یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۶

معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای اعلام کرد: تاکنون سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در ۱۲ نقطه کشور استقرار یافته که بعضی از آنها قابلیت جابجایی به نقاط دیگر را دارند.

 «سید امیرحسین فقهی» در حاشیه بازدید رییس سازمان انرژی اتمی از موسسات تحقیقات کشاورزی در استان البرز افزود: سامانه های پرتودهی در آفت‌زدایی محصولات کشاورزی تاثیرگذار بوده ضمن آنکه قادر هستندظرفیت ماندگاری و نگهداری این محصولات را افزایش ‌دهند و از هدررفت محصولات و مواد غذایی جلوگیری می کنند.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از این سامانه ها موانع صادرات محصولات کشاروزی نیز از بین می‌رود؛ گفت: استفاده از سامانه‌های پرتودهی در سلامت جامعه، ایجاد اشتغال، تقویت و توسعه صنعت و فناوری بسیار موثر است.

فقهی ادامه داد: هیچ زمانی ما با دانشمندان و متخصصین حوزه کشاورزی کشور مشکلی در تفاهم یا فهم متقابل استفاده از فناوری هسته ای در کشاورزی نداشتیم که این همکاری ها دستاوردهای ارزشمندی را برای کشور به دنبال داشته است.

وی اضافه کرد: میزان اشتغال حوزه کشاورزی از تمام بخش ها بیشتر بیشتر است ضمن اینکه در حوزه جغرافیایی نیز حوزه کشاورزی بیشترین اشتغال را نسبت به دیگر صنایع ایجاد می کندپس همه باید به تقویت حوزه کشاورزی کمک کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: یکی از بخش هایی که صنعت هسته ای می تواند بر تولید بذرها و محصولات جدید به کشاورزی کمک کند افزایش زمان انبارمانی است که بهره گیری از فناوری هسته ای در کاهش ضایعات زمان کاشت، داشت و برداشت اثر گذار است .