درگی مدیرکل محیط زیست استان البرز:

افزایش ۲۰ درصدی روزهای هوای پاک در ۹ ماهه اول سال جاری

شناسه خبر : ۱۱۳۸۹۷ دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۳

نشست خبری روز ملی هوای پاک درگی مدیرکل محیط زیست استان البرز با اصحاب رسانه در سالن جلساتاین اداره کل برگزار شد.

به گزارش شهروند در این نشست مدیرکل محیط زیست استان البرز ضمن پرداختن به فعالیت‌های این اداره کل در سطح استان البرز و بیان شعار این هفته با عنوان هوای پاک،مسوول پاسخگو و شهروند مسوول، اظهار کرد: ۲۹ دی‌ماه هر سال روز ملی هوای پاک نام‌گذاری شده و بدین مناسبت برنامه های بسیاری در طول سال و این هفته مورد انجام قرار می‌گیرد که برگزاری اردوی جهاد تببین با محوریت محیط زیست و تهدیدهای محیط زیستی به حلقه دره از جمله فعالیت‌ها در این زمینه بوده است.

مجید درگی ضمن برشمردن مناسبت‌های نام‌گذاری شده در این هفته و مقایسه کیفی هوای سال گذشته و امسال بیان کرد: خوشبختانه نسبت به ۹ ماهه سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی روزهای هوای پاک و قابل قبول درسطح استان بوده‌ایم.
وی با اشاره به جایگزینی پیمانکار شهرداری کرج در حلقه دره تصریح کرد: نامه اتمام کار پیمانکار قبلی به محیط زیست فرستاده شده و تقاضای ابطال مجوز قبلی خود را کرده و شهرداری قبل از انتخاب پیمانکار جدید باید با محیط زیست مکاتبه کرده و نگرانی ها منتقل شده و اگر هر گونه انتخاب پیمانکار انجام شود باید با هماهنگی محیط زیست باشد چرا که این امر موضوعی تخصصی است و تاکنون استعلامی از محیط زیست استان در این زمینه صورت نگرفته و قرار است مناقصه برگزار و پیمانکار بعد از انجام مراحل قانونی انتخاب شود‌ و به هیچ عنوان از طرف ما مجوزی برای کسی صادر نشده است.
درگی تصریح کرد: یکی از مشکلات اشتهارد نیمی از صنایع استان در اشتهارد بوده و در آن مستقر است و متاسفانه چارت اشتهارد ما مطابق نمایندگی است و چون جمعیت اشتهارد زیر عدد شهرستان به جهت چارت تشکیلاتی است دچار مشکل هستیم .
مدیرکل محیط زیست استان البرز گفت: در آینده نزدیک اگر زیرساخت‌های لازم با توجه به سفر وزیر ایجاد شود چارت سازمانی اصلاح و شاهد فعالیت‌های خوبی در بخش زیست محیطی خصوصا در شهرک‌های صنعتی خواهیم بود.
وی خبر داد: ۵ سهمیه استخدامی به زودی به اشتهارد تعلق می‌گیرد و بنابراین هم اکنون همکاران‌ما تحت فشار بسیاری در زمینه کاری قرار دارند و شبانه روز در حال تلاش هستند و گاها به دلیل انباشت پرونده از اداره‌کل همکاران خود را برای کمک به اداره محیط زیست اشتهارد اعزام می کنیم.
وی در بخشی دیگر از این‌نشست با اشاره به موضوع تالاب صالحیه گفت: تالاب صالحیه یک تالاب فصلی است و در سال های بارندگی آبهای ناشی از بارش در آن جمع و به این دلیل پرندگان در آنجا حضور می‌یافتند اما اکنون به دلیل زه‌کش ها و کاهش باران‌های فصلی شاهد خشک شدن این تالاب هستیم.
درگی ادامه داد: برای حق آبه تالاب تلاش می‌کنیم اما آب مساله ای بسیار جدی است و طبیعتا استانهای قزوین و زنجان روی آب های منطقه با بارگذاری ها و برنامه‌ریزی کرده و آبی که وارد منطقه می شود به این دلیل کاهش یافته است.
مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به برخی پروژه‌های ملی و استانی و عدم توجه به محیط زیست افزود: محیط زیست عضوی از کابینه دولت است و در زمینه پروژه ملی آزادراه تهران‌_شمال ۳۰۰ اخطاریه از سوی محیط زییست صادر شده و در طول ۲۵ سال گذشته این پروژه به دلیل اینکه نگاه‌های دولتی در جهت اجرای این پروژه ملی بود هیچگاه متوقف نشده و متاسفانه آسیب های جدی به محیط زیست وارد کرده است.

لشکری معاون مدیرکل محیط زیست استان نیز در این زمینه در خصوص قطع درختان میدان جمهوری گفت: طبق ماده ۷ لایحه گسترش فضای شهری جابجایی و قطع درخت به عهده کمیسیون ماده ۷ است.
وی ادامه داد: اگر مجوز ماده ۷ برای هر درختی صادر شود و مانعی برای ابنیه و مردم باشد این کمیسیون تصویب کرده و اگر این اتفاق نیفتاده یعنی جابجایی درختان اتفاق نیفتاده به دروغ بیان شده و محیط زیست عضو آن کمیسیون نیست.