دکتر بازدار رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

امنیت غذایی از جمله اولویت‌های مهم کشور است

شناسه خبر : ۱۱۴۵۴۰ یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴

نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به مناسبت هفته جهادکشاورزی در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

به گزارش شهروند البرز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی گفت: جهاد سازندگی از بدو تاسیس خود در زمینه فعالیت های خود خدمات ارزنده‌ای به عنوان سنگرسازان بی سنگر ارائه کرده است.

بازدار با بیان اینکه برنامه های متنوعی برای این هفته برنامه ریزی شده بیان کرد: دسترسی آحاد مختلف مردم به محصولات با حفظ منابع آب و خاک‌و پایداری،مقوله مهمی در امنیت غذایی در سطح وزارت جهادکشاورزی است.

وی با بیان این مهم که امنیت غذایی از جمله اولویت‌های های کشور است گفت: عملا محدودیتی در تولید محصولات و مواد غذایی وجود ندارد و همه کشورهای دنیا برنامه ریزی خوبی در زمینه تامین مایحتاج خود دارند و تلاش می‌کنند بدون‌اتکا به دیگران محصولات غذایی خود را با توجه به ظرفیت‌های خود تامین کنند‌.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی با استفاده از دانش کشاورزی در سطح کشور تولید می شود .

وی با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام‌معظم رهبری گفت: در کشور بیش از ۳۰ هزار نفر بهره‌بردار به صورت مستقیم در این زمینه فعالیت دارند که در مردمی ترین فعالیت اقتصادی مشارکت می‌کنند و رهبری بدان تاکید کرده و از ابتدا مورد اولویت ما، نظام و دولت بوده تا با مشارکت مردم اقدامات اساسی صورت پذیرد.

بازدار اظهار کرد: رشد اقتصادی کشاورزی در بهار سال ۱۴۰۱۲ عدد منفی و ۴ دهم درصد بوده که با فاصله دوازده ماهه به مثبت نیم درصد رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان این که این امر نشان از تلاش فعالان این حوزه در تمامی سطوح دارد اظهار کرد: فضای آرامشی که در زمینه تامین کالاهای اساسی در بازار و کشور وجود دارد نشان از تلاش فعالان این حوزه و برنامه ریزی‌های موجود دارد و تلاش می شود با فعال کردن واحدهای راکد و احداث واحدهای جدید بهره‌وری از سیستم های موجود را رقم بزنیم.

وی خبر داد: در این هفته ۴۶ پروژه در بحش های مختلف این سازمان با اعتباری بالغ بر ۱۹۷ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌وری می رسد.

بازدار تصریح کرد: تولید و افزایش تولید گوشت قرمز به بالای ۲۰۰هزار راس در غالب شرکت شهرها های صنعتی را در دست اقدام داریم.

این مسوول تصریح کرد: ۱۲ واحد راکد پرواربندی در استان وجود دارد که ۱۸ واحد آن را توانسته ایم فعال کرده و تا پایان سال بخش عمده‌ای از آن را به چرخه تولید بر می‌گردانیم.

این مسوول خبر داد: ۱۵ واحد راکد استان در زمینه تولید مرغ نیز به چرخه فعالیت برگشته است.

وی اعلام کرد: ۹ هزار تن گوشت در غالب یک مگاپروژه به تولیدات استان افزوده خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:سال گذشته بالغ بر ۳۱ هزار تن محصولات در این حوزه در غالب تنظیم بازار در اختیار مردم استان قرار گرفت.

این مسوول تصریح کرد: ذخایر استان در حوزه مرغ گوشت و نهاده های دامی کافی است و جای نگرانی وجود ندارد.

دکتربازدار اظهار کرد: در حوزه تخم‌مرغ و عسل استان در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

وی افزود: در تولید ژل رویال در کشور در رتبه اول قرار داریم‌ و تولید ۱۹۷ تن و ۷۰ درصد تولید عسل را در استان داشته ایم.

این مسوول بیان کرد: ۴ کیلومتر مرمت و لایروبی قنوات در استان انجام‌شده است.

وی با بیان‌این که ۲.۶ دهم‌احداث جاده بین مزارع انجام شده گفت: ایجاد عقد تفاهم‌نامه با سپاه امام‌حسن‌مجتبی ع با اعتباری بالغ بر بیش از ۷۷۰ میلیارد تومان برای سه سال از جمله فعالیت‌ها در این زمینه است.

وی با بیان‌این که اولویت این سازمان در استان البرز در الگوی کشت بر اساس نیاز و منابع آبی استان است تاکید کرد: بالای ۸۰ درصد مزارع در زمینه سیفی جات و ... فعالیت دارند که اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته که می‌توان به تولید بیش از یک میلیارد نشا و محصولات سیفی در استان اشاره کرد. 

وی ادامه داد: در این زمینه به دیگر استان‌ها صادر داشته و این امر کمک کرده مصرف آب در استان و کشور در این بخش کاهش یابد‌.

بازدار گفت:آبیاری تحت فشار، انتقال آب با لوله و نوسازی قنوات از جمله برنامه هایی است که در سال جاری دنبال خواهیم کرد.

این مسوول با تاکید بر این‌مطلب که زمینهای کشاورزی استان محدود است بیان کرد: در این زمینه ستادی در استان تشکیل و در طی کمتر از دو سال گذشته بیش از ۱۲۲ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده ، و ۴۵۷ هکتار، عدد استان در زمینه گلخانه ها است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این‌مهم که بالغ بر ۱۴ میلیون نهال در استان تولید شده است گفت: ۱۲ واحد در طی سال گذشته در این حوزه راه اندازی و بیش از ۳۰۰ نفر در این خصوص اشتغال‌زایی شده است .

عکس: آمنه شکوهی

میر جاوید مدیر امور شیلات و آبزی پروری جهادسازندگی استان البرز نیز در این جلسه اظهار کرد: در تولید آبزیان با محدودیت آبزی پروری در بالا دست سد طالقان روبرو هستیم و محدودیت آب های سطحی داریم که بیشترین تمرکز در استخرهای دومنظوره است.

وی ادامه‌داد: کمبود آب با تغییر الگوی کشت در اشتهارد و‌ نظرآباد به سمت پرورش ماهیان خاویاری و‌ کپوری رفته است.

این مسوول با بیان این که تولید ماهی تن در نظرآباد و اشتهارد از ۱۱ تن به ۴۰ تن در ماهیان خاویاری رسیده‌ تصریح کرد: بیش از ۳ هزارو ۵۰۰ تن تولید در این زمینه داریم.

وی خبر داد: در ماهیان زینتی دارای رتبه برتر کشوری هستیم.

میرجاوید بیان کرد: در مشاغل خانگی و صنعتی در پایین دست سد طالقان طرح مطالعاتی ۵۰۰ تنی انجام شده است.

وی ادامه‌داد: تولیدات در این‌بخش در استخرهای دومنظوره متمرکز شده است.

وی در آخر گفت: طراحی استخرهای جدید ذخیره آب به صورت دومنظوره در حال انجام است.