گفتگو و هم اندیشی صمیمی رئیس موسسه رازی با اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان معاونت تضمین کیفیت موسسه

شناسه خبر : ۱۱۴۶۰۹ سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۳

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی رازی، کیفیت را خط قرمز این مجموعه اعلام کرد و گفت: هر خدمتی در موسسه رازی باید با بهترین کیفیت ارائه و عرضه شود.

به گزارش شهروند البرز نشست صمیمی علی اسحاقی، رئیس موسسه رازی با مدیران و کارکنان حوزه معاونت تضمین کیفیت موسسه، با هدف بیان خواسته ها، دغدغه ها و مطالبات رئیس موسسه و کارکنان این معاونت بعد از ظهر دوشنبه در سالن زنده یاد پروفسور میرشمسی برگزار شد.

 

در این نشست، مسعود قادر، معاون تضمین کیفیت با خیرمقدم به حضور رئیس موسسه، در سخنانی کوتاه با اشاره به چالش های این معاونت در بحث عدم انطباق در آزمایشگاه ها، فقدان فضای مناسب آزمایشگاهی و اداری، همچنین لزوم تامین نیروی انسانی متخصص گفت: تضمین کیفیت به عنوان مشخص کننده مسیر حرکت و تعیین کیفیت تولیدات موسسه، نیازمند برنامه ریزی مناسب تر برای برآوردن انتظاراتی است که بخش های مختلف درون موسسه و‌ سازمان های بیرونی از موسسه دارند. 

 

وی افزود: رفع این دو ضعف عمده در ساختار معاونت تضمین کیفیت، سبب پیشبرد اهداف و چشم اندازهای موسسه خواهد شد.

 

در ادامه این نشست، رئیس موسسه رازی، با اشاره به ورود به صد سالگی این موسسه در سال جاری، بر اهتمام هر چه بیشتر در نیل به اهداف موسسه رازی تاکید کرد و افزود: موسسه رازی تاریخی باشکوه دارد که نتیجه تلاش و همت والای دانشمندان، محققان و کارکنان آن بوده و ما نیز وظیفه داریم با انرژی مضاعف، برای تحقق اهداف ترسیم شده کوشش کرده و متعهد به ارائه خدماتی گسترده تر باشیم. 

 

علی اسحاقی، ضمن قدردانی از زحمات مجموعه کارکنان معاونت تضمین کیفیت، به بیان نکاتی در حوزه عملکردی این معاونت پرداخت و به پرسش های همکاران پاسخ داد و گفت: معاونت تضمین کیفیت از مجموعه های بسیار مهم، حائز اهمیت و استراتژیک موسسه رازی است و فعالیت بخش های مختلف این معاونت در کسب نتیجه نهایی تولیدات و محصولات موسسه بسیار برجسته است؛ لذا در نخستین گام باید نسبت به شناسایی قوت ها و ضعف ها اقدام کنیم. در این زمینه هم، در این سال ها فعالیت های مثبتی به ثمر رسیده و شایسته است با نگاهی واقع بینانه، اقدامات انجام شده را هم ببینیم و فقط بر نداشته ها متمرکز نشویم.

 

وی با اشاره به الزام رعایت اصول جی ام پی (GMP) کیفیت خوب ساخت- و با بیان این که تلاش هایی شده که بتوانیم در این زمینه ارتقا پیدا کرده و مطابق با الزامات جهانی پیش برویم، تصریح کرد: خط قرمز من در موسسه رازی، کیفیت است و هر کاری لازم باشد برای اجرای دقیق اصول تضمین و کنترل کیفیت را به جد پیگر خواهم بود.

 

اسحاقی، افزود: کیفیت را باید در هر کاری که انجام می دهیم رعایت کنیم و موضوعی نیست که پس از انجام وظایف و مسئولیت هایمان به آن بپردازیم. هر خدمتی، یک کیفیتی دارد که باید همزمان با ارائه خدمت، رعایت شود.

 

 آموزش، رکن اصلی حل مشکلات و پیشرفت پرسنل است 

 

رئیس موسسه رازی، آموزش را رکن اصلی پیشرفت و ارتقا پرسنل و موجب کاهش مشکلات دانست و گفت: نیازسنجی و تعیین دوره های مورد نیاز آموزشی برای کارکنان موسسه، به معاونت تضمین کیفیت واگذار شده و باید در این زمینه وارد شود. همچنین بر اثربخشی آموزش نظارت کند زیرا آموزش صِرف، بدون بررسی اثربخشی آن، موجب پیشرفت نخواهد بود.

 

اسحاقی، ادامه داد: تضمین و تامین سلامت کارکنان حین کار، مهم ترین اصل کیفیت است و قواعد و مقرراتی که برای حفظ سلامت افراد مورد نیاز است در این معاونت تعریف می شود. از طرفی، موضوع صلاحیت پرسنل بسیار حائز اهمیت است زیرا موجب اتخاذ تصمیمات موثر در مواردی مانند جابه جایی کارکنان بین بخش ها، متناسب با توانایی و مهارت افراد خواهد شد و چشم انداز ما باید این باشد که از طریق تعیین صلاحیت پرسنل، بتوان نیروها را در جای مناسب خود به کار گرفت.

 

رئیس موسسه رازی، ضمن مهم برشمردن تقویت انگیزه های مادی و با اشاره به اقداماتی که در این خصوص انجام شده، بر مسئولیت روسای بخش در انگیزه افزایی کارکنان تاکید کرد و اظهار کرد: شرح وظایف باید به درستی و واضح برای کارکنان مشخص باشد تا با انگیزه بیشتری به کار بپردازند. 

 

وی گفت: معتقدم، تمام پرسنل معاونت تضمین کیفیت مسئولیتی بسیار سنگین به عهده دارند و شایسته است مورد حمایت های مادی قرار گیرند؛ مشروط بر آن که، وظایف شان را در بالاترین سطح ممکن انجام دهند.

 

اسحاقی، با اشاره به برخی دغدغه های مطرح شده، تصریح کرد: پروتکل های زیادی در موضوعات مختلف تعریف و تدوین شده که چنان چه به درستی رعایت شوند، بسیاری از مشکلات و دغدغه ها رفع خواهد شد و از طریق نظارت می توانیم بر درستی اجرای آن اطمینان حاصل کنیم.

 

رئیس موسسه رازی، همچنین در خصوص لزوم جذب مشاور صنعتی در موسسه، تاکید کرد: سلامت روان بحثی مهم و دغدغه ای جدی است و البته تا کنون اقدامی خاص در این مورد انجام نداده ایم؛ اما درصدد جذب روانشناس صنعتی برای مجموعه هستیم.

 

اسحاقی، در بخشی دیگر از سخنانش، با تایید دغدغه همکاران معاونت تضمین کیفیت نسبت به لزوم تقویت تجهیزات، امکانات، بازسازی و نوسازی ساختمان ها، یادآور شد: ساختمان هایی که شهرداری کرج قرار بود به موسسه تحویل دهد که به معاونت تضمین کیفیت هم اختصاص داشت، در گیر و دار حقوقی است و امیدواریم با رفع مسئله و تامین اعتبار لازم، هر چه زودتر این مسئله حل شود.

 

 رئیس موسسه رازی، در خصوص سیستم کیو ام اس نیز تاکید کرد: این سیستم موجب شده فرایندها دقیق تر پیش رفته، منجر به شناسایی و استخراج اشکالات و ایرادات کار شده و در نهایت در کاهش درصد خطا و اشتباه بسیار تاثیر مثبتی داشته است؛ لذا کسی نباید به بهانه های واهی از آن عبور کند. 

 

وی، همچنین بر تاکید بر حفظ نیروهای متخصص که با کار و فعالیت در موسسه رازی توانستند رشد کنند، تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم پرسنلی که کار خود را از صفر در موسسه رازی شروع کردند و پس از سال ها فعالیت در این موسسه، دانش، تخصص و تجربه بالایی به دست آوردند، به راحتی از موسسه خارج می شوند و این به راستی دردناک است.

 

رئیس موسسه رازی درباره وضعیت نیروهای شرکتی نیز پاسخ داد: برای تبدیل وضعیت این پرسنل تلاش های زیادی انجام شده و البته موانعی وجود دارد. ما ناگزیر به جذب نیروی شرکتی بوده و موظف هستیم شرح وظایف و مسئولیت های این نیروها را مانند نیروهای رسمی؛ پیمانی و قراردادی تنظیم کنیم

 

اسحاقی گفت: هر کدام از ما وظایف و مسئولیتی داریم و باید تلاش کنیم با کار متعهدانه، به اعتلای موسسه در وسع خودمان کمک کر ده و شرمنده آیندگان نباشیم. 

 

در ادامه جلسه، برخی مدیران، روسای بخش و کارکنان این معاونت به بیان دغدغه ها، مطالبات و نظرات خود از جمله؛ رایزنی با سازمان دامپزشکی برای تسهیل صدور پروانه ساخت، بازنگری و اصلاح چارت سازمانی، تخصیص فضای اداری مناسب، تبدیل وضعیت همکاران شرکتی، لزوم جایگزین پروری برای نیروهای مجرب بازنشسته، تعیین درجه بندی مواد اولیه واتخاذ نگاه ویژه به مواد بسته بندی، تقویت دوره های آموزشی ویژه کارکنان، لزوم بازسازی ساختمان بخش حیوانات تحت آزمایش، لزوم بازسازی و بهسازی ساختمان های کنترل کیفیت به رغم همه تلاش ها، بهبود تعامل با بخش های مختلف موسسه و لزوم پشتیبانی بیشتر از معاونت تضمین کیفیت و مدیریت ها و بخش های آن، داشتن ضمانت اجرایی فعالیت ها، کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، برنامه ریزی و مطالعه در زمینه تامین سلامت روحی و روانی پرسنل و راه اندازی واحد مشاوره و ایجاد تمهیداتی به منظور انگیزه افزایی در همکاران، پرداختند.