دکتر نجمه یزدانفر رییس پژوهشکده صنایع شیمیایی ایران:

بدنبال تکمیل زنجیره ارزش مواد شیمیایی هستیم

شناسه خبر : ۱۱۴۶۸۳ دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۸

وقتی سر بالایی بلوار بهشت سکینه را طی می کردم هرگز فکر نمیکردم جلسه کاری امروز در نخستین پژوهشکده تخصصی جهاد دانشگاهی یعنی پژوهشکده صنایع شیمیایی ایران روزی به یادماندنی در حوزه کاری مان رقم بخورد آن هم روزی از جنس علم و دانش.

به گزارش شهروند البرز آری امروز بالاتر از بهشت سکینه در پژوهشکده توسعه صنایع ایران با زنان و مردان بی ادعایی آشنا شدیم و پای صحبت هایی نشستیم که طلایه ای از امید به سرزمین‌مان را به نمایش گذاشته بودند .

شاید در بین مردم کمتر با این پژوهشکده آشنا باشند، پژوهشکده ای که با کار و تلاش و جهادی از جنس علم و معرفت و آن هم در بسیاری از حوزه های علمی در تلاش است فردایی پربار را برای کشورمان رقم بزند.

 

در این روز با دعوت دکتر بایگان مدیر روابط عمومی پژوهشکده به نشست خبری با نجمه یزدانفر رییس این پژوهشکده و مشاور رییس جهاد دانشگاهی در امور بانوان و مدیران پژوهشکده به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد جهاد دانشگاهی دعوت شدیم.

 

در ابتدای این رویداد فن‌آورانه دکتر بایگان به همراه دیگر مدیران این پژوهشکده به ارایه گزارش فعالیت های این پژوهشکده در بخش های مختلف پرداختند، دستاوردهایی که حاکی از دست پر دانشمندان‌، محققان و فعالان این عرصه در رسته های مختلف علمی و صنعتی بود که در ادامه‌ این گزارش بدان اشاره خواهد شد.

همچنین برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای این پژوهشکده در حاشیه برگزاری این جلسه نویدی بود به آینده ای پربار در مسیر رشد و تعالی فعالیت‌های این پژوهشکده بزرگ که در دل خود داسته های علمی بسیاری را می پروراند.

 

در طی نشستی که با دکتر نجمه یزدانفر رییس این پژوهشکده با حضور خبرنگاران و مدیران بخش های مختلف علمی این پژوهشکده برگزار شد وی ضمن اشاره به فعالیت‌های گسترده این پژوهشکده و موفقیت های علمی و پژوهشی و دستاوردهای این پژوهشکده در بخش های مختلف و تبریک ‌تشکیل چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در کشور اظهار کرد: ۴۳ درصد کارکنان جهاد دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند و بسیاری از این بانوان افرادی توانمند و علمی در این حیطه هستند.

 

نجمه یزدانفر با بیان این که از این تعداد ۷ درصد عضو هیات علمی، ۷۰ درصد کارشناسان پژوهش و تیم اداری تشکیل می دهند گفت: ۵۰ و نیم درصد بانوان جهاد دانشگاهی دارای سمت‌های مدیریتی هستند و حدود ۱۴ نفر رئیس واحد، بیش از،۵۰ نفر معاون و سی نفر هم مدیران ادارات، گروه‌ها و ... را بانوان تشکیل می‌دهند و می‌توان جهاد دانشگاهی را پیشران فعالیت بانوان در عرصه های مدیریتی و پژوهشی برشمرد.

 

وی با اشاره به مشکلات تامین انرژی و قطعی برق در سطح پژوهشکده بیان کرد: همکاران ما با توجه به علاقه و انگیزه‌ های بسیاری که دارند در روزهایی،که شاهد قطعی برق هستیم گرمای هوا کمتر آنان را می آزارد و گرمای هوا را به جان می‌خرند اما وقتی قطعی برق باعث می‌شود همکارانمان نتوانند از دستگاه‌ها و ادوات در جریان پژوهش و فن آوری های خود استفاده کنند و کار معطل می‌ماند سبب ناراحتی‌شان‌می‌شود و وقتی انرژی های مورد نیاز از جمله آب و برق برای انجام و ادامه فعالیت‌هایشان در بخش تجهیزات تولید، آزمایشگاهی و ...تامین نباشد کارها بر زمین‌می‌ماند که امیدواریم مسوولان در این خصوص برای بخش های پژوهشی و علمی تدابیر لازم را بیندیشد چرا که آینده کشور در بخش های مختلف علمی و دستاوردهای علمی هیچ گاه نباید با خللی روبرو شود و هر روز تعطیلی در کار سبب خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

 

این‌مسوول همچنین تصریح کرد: در سال‌های گذشته مواردی بوده با قطعی برق و ... که خسارات جبران ناپذیری وارد شده و وزیرنیرو، اداره برق و ... در زمینه جبران خسارات ما هیچ اقدامی نکردند و به عنوان‌نمونه در سال گذشته در این خصوص به یکی از،دستگاههای مان ۱۰۰ میلیون خسارت وارد شد پرونده ای نیز در این زمینه تشکیل شد اما اداره برق ادعان کرد دستورالعمل پرداخت خسارت فقط برای بخش خانگی است .

 

رئیس پژوهشکده صنایع شیمیایی ایران در محور دیگری از این جلسه با اشاره به بودجه این پژوهشکده اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در کل ۲۰ درصد بودجه‌اش را به عنوان کمک از دولت دریافت می‌کند که از این مقدار بخش ستاد، بخش فرهنگی و ... باید صد درصد تامین شود و با توجه به این موارد بودجه بسیار ناچیزی برای بخش پژوهش باقی خواهد ماند.

 

نجمه یزدانفر گفت: متاسفانه با توجه به اهمیت فعالیت این پژوهشکده، فعالیت پژوهشکده شیمی از بسیاری از بخش‌ها می‌تواند مهم‌تر باشد اما چون به اسم‌ماموریت ملی بدان نگاه نمی‌شود بودجه کمی در اختیار دارد.

 

وی با اشاره به این‌مطلب که با این مقدار بودجه فقط حقوق یک ماه پرسنل‌مان تامین می شود در بخشی دیگر از این نشست خبری بیان کرد: پژوهش در همه جای دنیا به عنوان امری هزینه بر شمرده می‌شود، و در کشور ما به دلیل شرایط اقتصادی و کم شدن بودجه پژوهش بیش از،۱۰ سال است برای پژوهش به صورت صرفهزینه نمی‌کنند و ما اندک درآمدی که از بحث پژوهش بدست می‌آوریم برای ارتقای کیفیت محصولات و رفع حداقل مشکلات برخی صنایع به صورت تحقیق و توسعه‌ مصرف می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: اما درآمد اصلی ما در چند موضوع خلاصه می‌شود از جمله خدمات بعد از توصیف، آموزش، تولید و ... است .

 

وی با اظهار این‌ مطلب که این پژوهشکده در حوزه تدوین دانش فنی تولید محصولات و برون سازی آن بیش از ۳۰ محصول را آماده تجاری کرده‌ایم افزود: بخشی از این ۳۰ محصول تجاری سازی شده و بخشی دیگر به تولید صنعتی و نیمه رسیده‌اند .

 

نجمه یزدانفر گفت: بخشی دیگر از درآمد پژوهشکده در حوزه خدمات آزمایشگاهی و امنیت غذایی است که در حوزه تولیدات مواد غذایی و عصاره ها و اسانس ها به صورت تولید مورد انجام قرار می‌گیرد.

 

این مسوول با اشاره به برنامه های آتی این پژوهشکده در دو بخش ماموریت باید پیگیری و برنامه‌ریزی شود بیان کرد: در این زمینه به حمایت صنایع داخلی، سرمایه گذاران استان و کشور و همچنین سایر سازمان‌ها و کمک رسانه‌ها برای معرفی مان به این‌مسیرها نیازمندیم.

 

رئیس پژوهشکده توسعه صنایع ایران اظهار کرد: بدنبال تکمیل زنجیره ارزش مواد شیمیایی هستیم.

وی ادامه داد: اکثر دانش فنی که تدوین شده است مواد شیمیایی است بنابراین پژوهشکده ۳۰ سال است که در این حوزه در حال پژوهش است و می تواند حرفه‌ای جدی در این بخش داسته باشد چرا که ارزش صنایع شیمیایی در دنیا ، فقط ارزش تولیدات مواد صنایع شیمیایی خاص ۱۰ درصد ارزش افزوده دنیا است و در کنار آن بسیاری از صنایع دیگر هم‌به مواد شیمیایی نیازمند بوده و شاید بتوان گفت نیمی از اقتصاد دنیا به شیمی وابسته است.

 

این مسوول تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما در این موضوع بسیار ضعیف عمل کرده است و کشوری چون ایران که یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی ۱۰ درصد ذخایر نفت را در دل خود دارد و ۱۷ درصد ذخایر گاز، اما با کمال تاسف با توجه به گزارشی که چندی پیش مطالعه کردم جایگاه شیمی و فرآورده‌های ‌های پتروشیمی و ارزش افزوده کشور وضعیت نامناسبی مشاهده می‌شود.

این مسوول با اشاره به این مطلب که در دهه ۷۰ نفت به صورت خام فروخته میشد ادامه داد: از ابتدای،دهه ۷۰ تولید مواد شیمایی و فرآورده‌های آن با ایجاد پالایشگاه ها و پتروشیمی ها شروع شده است که با شیب بسیار بسیار ملایم تا به امروز آمده و هم اکنون به ارزش افزوده ۲۰ درصد تنها در طی این سالها دست یافته‌ایم که جای بسیاری برای کار وجود دارد و در این زمینه این پژوهشکده نیز در این حوزه فعالیت‌های بسیاری داشته و اقدامات ارزشمندی را به سرانجام رسانده است که این هم به واسطه اعتمادی است که سازمان های مختلف به ما داشته اند و خم اکنون آمادگی داریم در این حوزه نقش راهور را ایفا نماییم.

نجمه یزدانفر در آخر اظهار کرد: این پژوهشکده بدنبال این استکه به صورت جدی محصولات استراتژیک وارداتی را احصا و نیازهای کشور را در بخش های مختلف احصا و پتانسیل های تولیدی مواد را در کشور مورد پژوهش و احصا قرار داده و شرکت های تولیدی را که در این زمینه به فعالیت می پردازند را شناسایی کند و با ارتباط دهی بین شرکت‌ها و همچنین برنامه‌ریزی دانش فنی مواد شیمایی که در آن نقص وجود دارد را شناسایی و رفع نقص نماییم و اطلاعات و زمینه های لازم را در این بخش در اختیار صنایع قرار دهیم و به شکوفایی این صنعت کمک کنیم .