بررسی اقدامات شاخص استان البرز در حوزه میراث‌فرهنگی در 18 ماه گذشته :

از پیشرفت 80 درصدی مرمت کاخ ناصری شهرستانک تا شروع بازسازی امامزاده سلیمان(ع) / مطالعات بافت‌های تاریخی روستایی و شهری در البرز کلید خورد/ شروع فعالیت انجمن خیرین ميراث‌فرهنگی البرز/ تشکیل 200 جلسه تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی

شناسه خبر : ۱۱۴۷۴۵ دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۲

معاون میراث‌فرهنگی استان البرز در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی این استان از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ اظهار کرد: در خصوص حفاظت نگهداری و مرمت از سال ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳، ۱۸ پروژه اجرایی در ۱۰ بنای تاریخی استان انجام شده و در حال اجرا است.

به گزارش شهروند و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز مهدی ارباب نیا این برنامه‌ها را شامل پل تاریخی کرج،کاخ سلیمانیه، کاخ مروارید، امامزاده هارون(ع) ، امامزاده زید و رحمان (ع)، محوطه ازبکی، کاروانسرای ینگی امام، حمام شهرک طالقان و امامزاده احمد و محمود(ع)، است. 

او افزود: در همین بازه زمانی مطالعات بافت‌های تاریخی روستایی و شهری به تعداد ۵ پرونده شامل روستای ورده و برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ و روستای گیلیرد از توابع شهرستان طالقان و بافت‌های شهری اشتهارد و کرج بوده است. از دیگر اقدامات می‌توان به انجام فصل هشتم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی ازبکی ل

شاره کرد. 

به گفته معاون میراث فرهنگی استان البرز در 18 ماه اخیر بیش از ۲۰۰ جلسه شورای فنی، شورای ثبت استان، کارگروه امور زیربنایی، کارشناسی و تصویب طرح هادی روستایی، کمیسیون ماده ۵، کمیته فنی و شورای حریم تشکیل شده است. 

ارباب‌نیا با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف جهت پیشبرد اهداف تعیین شده صورت گرفته، گفت: در این مدت نشست‌های تخصصی با همکاری بخش خصوصی از جمله همیار کرج انجام گرفته است. تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی با برگزاری ۱۰ جلسه هماهنگی و بررسی اولویت‌های استان جهت تامین اعتبار برای 4 بنای شاخص از دیگر اقدامات بوده است.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی استان البرز در راستای هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در مرمت و حفاظت بناهای تاریخی در سال 1403، اعتبارات لازم برای مرمت بنای امامزاده سلیمان علیه السلام اشتهارد با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی و همزمان طرح مرمت تهیه شده و پروژه مرمت در حال انجام است.

ارباب نیا با بیان اینکه دو بنای تاریخی فرهنگی کاخ ناصری شهرستانک و قلعه صمصام جهت احیاء و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شده، گفت: مرمت کاخ ناصری شهرستانک با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان مهم‌ترین اقدام بخش خصوصی برای احیای یکی از بهترین آثار استان در حال انجام است.