امام جمعه کمالشهر:

وحدت، همدلی و تحمل همدیگر مایه عزت، و قدرت است

شناسه خبر : ۱۱۴۸۰۱ شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۲

امام جمعه کمالشهر در خطبه‌های این هفته نمازجمعه گفت: در تاریخ، همیشه شیعیان و مسلمانان از قبیل سید جمال الدین اسد آبادی و شاگردش شیخ محمد عبده اقبال لاهوری، آیت الله العظمی بروجردی دلسوز طلایه داران وحدت بوده‌اند.

به گزارش شهروند البرز حجت‌الاسلام والمسلمین محمود نورپور، امام جمعه کمالشهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ۲۳ شهریور ماه، ضمن دعوت خود و همگان به رعایت تقوای الهی و تبریک سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) و هفته وحدت، گفت: ما در برابر حجت خدا حضرت ولیعصر (عج)، امام معترض الطاعه که «بِیُمْنِهِ‌ رُزِقَ‌ الْوَرَى‌ وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ» وظایف و تکالیفی داریم که باید آن وظایف را انجام داد.

 

وی افزود: مرحوم محمد تقی موسوی اصفهانی در کتاب ارزشمند مکیال المکارم به ۸۰ وظیفه و تکلیف اشاره کرده‌اند از جمله: معرفت و شناخت کامل دین (عقائد اسلامی، احکام و اخلاق) یک منتظر و شیعه امام زمان (ع) باید تفکر اسلامی خویش را سامان بخشد و دین را خوب بشناسد.مطالعه در جهت معرفت و شناخت هرچه بیشتر نسبت به امام زمان (عج)، پیروی از قرآن کریم و اهل بیت (ع)، رعایت تقوا و دوری از گناه، توجه قلبی و عشق و علاقه به امام عصر در شبانه روز، ارتباط با حضرت حجت (عج) بوسیله دعاء (دعای ندبه، دعای عهد، دعای فرج، زیارت آل یاسین) صدقه برای سلامتی آن حضرت، آماده سازی جامعه و محیط برای حکومت جهانی آن حضرت، اطاعت از نایبان امام عصر در عصر غیبت ( مراجع تقلید بویژه ولی فقیه) که از وظایف یک شیعه است که فرمان ولی فقیه فرمان امام زمان (ع) است.

 

خطیب جمعه کمالشهر گفت: اسلام، دین صفا و صمیمیت، آئین مدارا و محبت و مکتب اتحاد و همدلی و اتفاق است و به شدت طرفدار وحدت و اجتماع و مخالف هر گونه تفرقه، شقاق و اختلاف است. تا جائیکه پیامبر اکرم (ص) فرمود: زوال دین در بغض، کینه و عداوت است «ألا إنَّ فِي التَّباغُضِ الحالِقَةَ ، لا أعني حالِقَةَ الشَّعرِ ولكِن حالِقَةَ الدّينِ» (کافی/ج2/ص347)

 

حجت‌السلام نورپور در ادامه گفت: وحدت و همدلی و تحمل همدیگر مایه عزت، و قدرت است و برعکس تفرقه و اختلاف شکننده است و مایه ضعف و شکست. «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» (انفال/46) ، قرآن فرمود: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» (آل عمران/103)

 

بدانید هیچ کس با اختلاف و تفرقه به جائی نرسیده امیر مومنان بزرگ منادی وحدت و انسجام اسلامی فرمود: «وَ اِنَّ اللّه َ سُبْحانَهُ لَمْ يُعْطِ اَحَدا بِفُرْقَةٍ خَيْرا مِمَّنْ مَضى وَ لا مِمَّنْ بَقىَ».

 

وی در ادامه با اشاره نامه ۷۸ نهج‌البلاغه گفت: بدان که در میان امت اسلام، هیچ کس دلسوز تر و علاقمند تر از من علی به اجتماع و اتحاد مسلمانان و اتحاد و الفت آنها با یکدیگر نیست، دستم را بستند ولی وحدت را نشکستم، ناموسم را میان در و دیوار گذاشتند ولی وحدت را به هم نزدم، محسنم را کشتند ولی تفرقه ایجاد نکردم، حقم را گرفتند ولی سکوت کردم، بلکه به خلفا مشاوره می دادم و کمکشان می کردم!

 

وی گفت: شیعه من علی (ع) هم باید در جامعه اسلامی به فکر تقویت اتحاد و انسجام و برادری باشد و از هرگونه تفرقه و اختلاف پرهیز کند که تفرقه کار شیطانی است.

 

امام جمعه کمالشهر گفت: در تاریخ، همیشه شیعیان و مسلمانان دلسوز طلایه داران وحدت بوده اند؛ سید جمال الدین اسد آبادی و شاگردش شیخ محمد عبده اقبال لاهوری، آیت ا… العظمی بروجردی که دار التقریب را تاسیس و تقویت نمود.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی هم، رویکرد تقریب و وحدت گرائی را سر لوحه خویش قرار داده و امامین انقلاب همواره منادی و منافع وحدت و انسجام مسلمانان بوده اند. البته در مقابل، جریانهای وحدت ستیز هم کم نیستند نظیر جریان تشیع لندنی که به نام دین و شریعت به ریشه وحدت اسلامی تیشه می زنند و انگلیس وار دنبال سیاست «فَرِّق تَسُدْ» تفرقه بینداز و حکومت کن هستند.