محمد ابراهیمی رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور:

۷۰ درصد سطح کشت کشاورزان کشور زیر ۵ هکتار است/ در کشاورزی به سمتی برویم که بهره‌برداران به ثروت دست پیدا کنند

شناسه خبر : ۱۱۴۸۲۵ سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۹

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ۷۰ درصد سطح کشت کشاورزان کشور زیر ۵ هکتار بوده است.

به گزارش شهروند البرز محمد ابراهیمی نیا 

رئیس امور آب ، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز در بیست و یکمین گرد هم آیی سالانه اعضای هیئت علمی و پژوهشگران بخش های پژوهشی که در سالن جلسات موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم بخش کشاورزی را از حالت فعلی خود خارج کنیم و به سمتی برویم که بهره برداران به ثروت دست پیدا کنند باید کشاورزی را از حالت معیشتی خارج نماییم.

 

وی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت کشاورزی بالغ بر ۷۰ درصد سطح کشت کشاورزان کشور زیر ۵ هکتار بوده است،افزود: ما باید یافته های خود را در بخش های مختلف تحقیقاتی و فنی و مهندسی در عرصه و میدان استفاده نمائیم.

 

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور با بیات اینکه حلقه گمشوده کشور که ما بین بخش دولتی و نظام تصحیلگردی که باید وارد میدان قرار گیرد سبب بهره وری و خلع عملکرد می شود به سمت مزارع و کشاورزی باید سوق داده شود، بیان کرد: در حال حاضر ناخالص بخش کشاورزی حدود ۷ درصد است که باید در ده سال آینده این عدد را به عدد معنا داری رساند .

 

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه توسعه در ۹۰ درصد محصولات استراتژیک کشاورزی در بخش امنیت قضایی کشور باید خود کفا شویم و عدد آب مصرفی خود را از ۸۲ میلیارد به ۶۵ میلیارد برسانیم، بیان کرد: این عدد بسیار زیاد است و برای کاهش آن نیاز به تلاش‌ است تا بخشی از آب های ذخیره شده را به تالاب‌ها برسانیم .

 

ابراهیم نیا با توجه به اینکه در چندین سال گذشته بودجه جاری کشور در این حوزه رو به افزایش است و طرح های تملک و دارایی سرمایه که همان طرح های عمرانی بوده تغییرات محسوسی با توجه به افزایش قیمت دلار نداشته،افزود: تسهیلات بسیار خوبی به کشاورزان در این حوزه اختصاص پیدا کرده است.

 

وی بیان کرد: اگر دولت کشاورزان را حمایت کند و اگر صادرات محصول محور را برای اوراسیا و کشورهای اطراف بیشتر کنیم و دولت حمایت های خود نسبت به کشاورزان را افزایش دهد کشاورزان ما در این حالت دیگر نیاز به حمایت های دولت نخواهد داشت.

 

 وی ادامه داد: اقلیم کشور بسیار خاص بوده و کشاورزان به بارش‌های سال قبل کشاورزی خود نیازمند هستند، عنوان کرد: در شرایطی که کشور دچار تنش آبی شده ، طبق مصوبات بالا دستی اولین وظیفه حاکمیت تامین آب شرب است.

 

ابراهیم نیا با بیان این که در برنامه هفتم توسعه بخش آبخوان داری به کشاورزان واگذار شود، افزود:کشور برای اینکه بتواند به رشد و تعالی برسد باید بخش خصوصی را تقویت کند و دولت کمتر وارد چنین عرصه هایی شود.