بحران آب اصلی ترین مشکل در حوزه کشاورزی است

شناسه خبر : ۱۱۴۸۳۴ چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۴

رئیس موسسه تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی گفت: بحران آب اصلی ترین مشکل در این حوزه است که موسسه به آن توجه ویژه دار چراکه راهکارهایی که در این 40 سال اخیر در حوزه کشاورزی انجام گرفته پاسخگوی کشور نیست.

به گزارش شهروند البرز دکتر حسین دهقانی سانیچ رئیس موسسه تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی پیش از ظهرامروز سه شنبه ۲۷ شهریور در گردهمایی سالانه اعضای هیأت علمی و پژوهشگران بخش‌های پژوهشی که در سازمان تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به هدف از برگزاری این گردهمایی، گفت: امروز بیست و یکمین گرد همایی موسسه با هدف هماهنگی بین دستگاه های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی، سیاست گزاران بالادستی و همکاران این حوزه در استان ها برگزار شد تا بصورت هم افزایی و الویت های کشاورزی قدم برداریم.

 

وی به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بحران آب اصلی ترین مشکل در این حوزه است که موسسه به آن توجه ویژه دار چراکه راهکارهایی که در این ۴۰ سال اخیر در حوزه کشاورزی انجام گرفته پاسخگوی کشور نیست.

 

دهقانی سانیچ با بیان اینکه با روش چندین ساله عملکرد مثبتی نداشته ایم و باید راهکارهای نوین را بکار ببریم، افزود: یکی از راهکارهایی که باید توجه داشت و اجرایی نشد، مسئله آب در کشاورزی در مقایس کلان است.

 

وی اضافه کرد: باید فراتر از مزرعه از جمله حوزه، زیر حوزه و بخش های مختلف کشاورزی ، در این مقیاس ها مشکلات را رصد کنیم و با این رویه می توانیم تا حدودی کشاورزی پایدار داشته باشیم.

 

با مشکلات تنش آبی روبرو هستیم

 

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تارانیوز با توجه به اینکه با مشکلات تنش آبی روبرو هستیم، نحوه آموزش آبیاری نوین برای کشاورزان درمصرف بهینه آب در برنامه های این موسسه گنجانده شده است یا نه، گفت: در بخش آموزش و ترویج، سطح عالی در حوزه کشاورزی انجام می شود و بنا به گزارشات اعلام شده در بهروری آب و تولید مطلوب نتیجه همین آموزش ها و ترویج است.

 

وی اضافه کرد: کمتر دانشی است که به کشاورزان منتقل نشده است ولی برخی از دانش ها برای کشاورزان در عرصه پایدار باقی نمی ماند چراکه وقتی در بخش آموزش از مزرعه خارج می شوند کشاورز به سبک سنتی خود بر می گردد و این خلاء را در آموزش و ترویج داریم.

 

رئیس موسسه تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی در پایان خصوص پایلوت استان البرز به سامانه حسابداری آب کشاورزی گفت: در سال گذشته سامانه ایی در سفر رییس جمهور شهید به تصویب رسید به نام سامانه حسابداری آب کشاورزی و توانمندی کشاورزان به تغییر اقلیم که تا پایان سال جاری این سامانه رونمایی خواهد شد تا مدیران استان آگاهانه تر بتوانند در خصوص تامین و توزیع آب برنامه ریزی کنند.