ایجاد ساختارهای فناورانه در کنار صنایع البرز ضروری است

ایجاد  ساختارهای فناورانه در کنار صنایع البرز ضروری است
شناسه خبـر : ۱۱۰۹۷۰ پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

رییس پارک علم و فناوری البرز با اعلام تشکیل کارگروه اقتصاد دانش بنیان برای توسعه زیر ساخت های فناورانه در این استان گفت: ایجاد این نوع زیر ساخت ها در کنار صنایع ضروری است.

مهدی عباسی  در نشست مشترک با مدیران پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در  این پارک  با حضور مدیر کل بازرسی استان افزود:  نقش پارک های علم و فناوری ایجاد ارتباط هم افزا و توام با ارزش افزوده برای دانشگاه و صنایع است و در این زمینه شرکت های دانش بنیان و فناور جایگاه مهمی دارند.
وی  با تاکید بر اینکه  ایجاد و توسعه زیست بوم فناوری و کارآفرینی استان  البرز نیازمند ایجاد زیرساخت های فناوری است،  گفت: به غیر از شهر کرج در سایر شهرستان های استان البرز هیچ گونه ساختار فناوری اعم از مرکز رشد یا شعبه پارک وجود ندارد و این در حالی است که پارک نیز فضایی برای استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور ندارد و با محدودیت های فضای فیزیکی مواجه است.
رییس پارک علم و فناوری البرز به رتبه چهارم  استان  در زمینه شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود:  پارک علم و فناوری البرز نیز  رتبه ۱۵ در زمینه اشتغال در کشور  را داراست اما در بحث بودجه رتبه آخر مربوط به این پارک است و این یکی از مشکلات اصلی در توسعه این پارک در استان است.
وی خاطرنشان کرد: پیگیری ها هنوز به نقطه مطلوب نرسیده و توقع داریم مقام عالی اجرایی استان و همه دستگاه های تصمیم گیر در دولت سیزدهم به این مقوله توجه جدی داشته باشند.
مدیرکل بازرسی استان البرز نیز در این نشست مشترک  گفت: انتظارات استان برای حمایت از پارک علم و فناوری البرز  برآورده نشده است.

 احمدعلی آبادی فراهانی بیان داشت: حمایت ها از پارک علم و فناوری البرز ضعیف است؛ با مبالغی که به پارک علم و فناوری البرز اختصاص می یابد حتی امکان حقوق پرسنل نیز امکانپذیر نیست.
مدیرکل بازرسی استان البرز  با بیان اینکه قوه قضاییه ستادی را برای حمایت از اقتصاد و شرکت های دانش بنیان و نیز حمایت از اقتصاد مقاومتی تشکیل داده یادآور شد:  رهبر معظم انقلاب امسال را سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" عنوان کردند و ما نیز  در همین راستا از طریق تشکیل ستادی به حمایت از شرکت های دانش بنیان و نیز حمایت از تولید در استان می پردازیم. در بحث اقتصاد مقاومتی، دستگاه قضایی هم از این منظر هم بحث تولید را دنبال می کند. ما این موضوع را در گروه های مختلف بازرسی استان دنبال می کنیم.
فرهادی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان قدری از مسیر خودشان دور شده اند. گفت: باید ببینیم تعریف درست از شرکت دانش بنیان چیست چرا که وقتی تعریف اشتباه باشد تا انتها مراحل به اشتباه سپری می شود.
وی با انتقاد از اینکه بسیاری از فعالیت ها به تولید مقاله و پایان نامه خلاصه می شود گفت: نتایج این تولیدات علمی نصیب دیگر کشورها می شود، آنها از نتایج علمی ما به خوبی استفاده می کنند و این در حالی که محققان ما حتی پولی هم برای چاپ مقاله خود به کشورهای خارجی پرداخت می کنند. 
مدیرکل بازرسی استان البرز  با انتقاد از نظام آموزشی گفت: در کشور ما شرکت های دانش بنیان در بحث و زمینه های مختلف دچار مشکل هستند، بحث بیمه، مالیات، فعالیت، نحوه تاسیس، نوع تعامل با صنایع و دستگاه ها  مشکلات عدیده ای دارند؛ چرا که این مشکلات ساختاری است و برای حل مشکلات باید به صورت ساختاری اقدام کنم.
وی با اشاره به فعالیت های پارک علم و فناوری البرز افزود: ساماندهی برخی مشکلات ساختاری شرکت های دانش بنیان و فناور کار مدیران پارک علم و فناوری البرز و تعامل آن با دستگاه های مختلف ملی و استانی است و ما نیز به جد برای حمایت از شرکت های دانش بنیان آمادگی داریم و آن را پیگیری می کنیم.


به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz