رییس سازمان جهاد‌کشاورزی استان البرز:

۵۸ پروژه در بخش کشاورزی در دهه فجر افتتاح می شود

۵۸ پروژه در بخش کشاورزی در دهه فجر افتتاح می شود
شناسه خبـر : ۱۱۳۹۴۸ پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

نشست خبری عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اصحاب رسانه همزمان با شروع دهه مبارک دهه فجر در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

به گزارش شهروند رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اظهار این که ۵۸ پروژه در زیربخش‌های های مختلف این سازمان در ایام مبارک دهه فجر آماده شده که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد گفت: این پروژه‌ها با اعتبار ۹۹۸ هزار میلیارد تومان مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

بازدار اظهارکرد: البرز به دلیل فشردگی جمعیت و پهنه ای که دارد فعالیت‌های کشاورزی تحت تاثیر توسعه البرز بوده و به دلیل شرایط خاص اش توسعه کشاورزی با چالش های خاصی روبرو است.
وی ادامه داد:با توجه به فشردگی جمعیت و سطح زیرکشت فعالیت‌های بسیار خوبی نیز از نظر پژوهشی در استان انجام‌می‌شود.
این مسوول با بیان این مهم که وجود ۹ موسسه پژوهشی و شرکت های دانش بنیان سبب توسعه‌ دستاوردهای علمی حتا در سطح منطقه ای شده و استان ما را به عنوان قطب علم و کشاورزی کشور مطرح کرده در بخشی دیگر گفت: به دلیل کمبود منابع آبی تولید در واحد سطح اولویت ما در این زمینه است و افزایش راندمان ما در سطح بسیار مطلوب بوده و استان اول کشور بوده و دارای رکوردهای قابل دفاعی در این بخش هستیم.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: سه دهم درصد از کل کشور زیر سطح کشت در استان البرز قرار دارد.
بازدار اظهار کرد: در زمینه فعالیت‌های آب و خاک به دلیل محدودیت های آبی در یکسال گذشته بیش از،۱۳۷۰ هزار هکتار به سیستم های نوین آبیاری میکرو مجهز شده است.
وی بیان کرد:در زمینه بهینه سازی آب کشاورزی قراردادی منعقدشده و حدود ۷۷۶میلیارد برای این امر در نظر گرفته شده است .
.
این مسوول خبر داد: با این حجم از اعتبار راندمان آبی استان ۷۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد‌.
بازدار با بیان این که در زمینه کاهش کشت محصولات آب بر اقدامات خوبی در حال انجام است گفت: در زمینه آبیاری میکرو، آبیاری سطحی از،۴۰ درصد به بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد ارتقا پیدا کرده است.
وی ادامه داد: جایگزین ارقام زودرس به جای،دیر رس در استان در حال انجام است.
این مسوول افزود: به دلیل بحران آب و مصرف بالای شرب و تغییر اقلیم و ... اولویت جهاد استان فعالیت‌های آب و خاک است.
وی اعلام کرد:مصرف آب کشاورزی را با فعالیت‌هایی که انجام دادیم به شدت در حال کاهش است.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان مطرح کرد: ۱۱۹ میلیون متر مکعب آب را با مدیریت آب تلاش کرده ایم کاهش دهیم و عمدتا با استفاده از آبیاری میکرو به این مقدار کاهش مصرف آب دست یافته‌ایم.
بازدار گفت: با هدف‌گذاری انجام شده شاهد بیش از،۲ هزار هکتار توسعه گلخانه ای بوده‌ایم و اکنون در این خصوص ۳۳ هکتار از،اراضی کشاورزی استان در دست اقدام برای احداث گلخانه است.
وی همچنین بیان کرد: در این راستا بیش از هزار هکتار پروانه تأسیس، برای متقاضیان حقیقی و حقوقی صادر کرده ایم.
وی با بیان این که روند فعالیت ها خوب است اظهار کرد:تلاش می‌کنیم با استفاده از تسهیلات بانکی امور مربوطه در این زمینه را دنبال کنیم که در این زمینه از بانک‌ها می خواهیم با ارابه تسهیلات در جهت برآوردن این امر کمک کنند.
وی در بخش  دیگری از این نشست با بیان این که ۶۵ میلیون اصله نهار مثمر و غیر مثمر در استان در حال تولید است تصریح کرد: تولید بیش از ۲۲۲ میلیون اصله گل و گیاهان زینتی گلخانه‌ای در کشور در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: افزایش تولید ضریب خوداتکایی در تولید گوشت و مرغ که ۱۵ درصد است از جمله اهدافی است که دنبال کرده‌ایم‌ ‌و تلاش میکنیم این عدد را با توسعه و فعال نمودن واحدهای فعال و راکد ۴۰ درصد افزایش دهیم.
این مسوول با بیان این که ۱۱ واحد مرغ و گوشتی را تلاش کرده ایم به چرخه تولید بازگردانیم تصریح کرد: در این زمینه۲ واحد ۲ میلیون قطعه ای در دست احداث است.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: یکی از امتیازات استان در صنایع تبدیلی ما بوده و بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ظرفیت مواد خام کشاورزی در استان در این بخش وجود دارد.
بازدار اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۲۴۰ هزار تن افزایش ظرفیت تکمیلی داشته ایم.
وی در بخشی دیگر از این ‌نشست خبر داد: بیش از،۱۷ هزار نفر در زمینه آموزش‌های بخش کشاورزی مورد آموزش قرار گرفته اند.
بازدار با بیان این که در طول یکسال گذشته با اقدامات حفاظتی روند مناسب‌تری رابا همکاری دادگستری طی کرده‌ایم و اقدامات پیشگیرانه خوبی انجام‌ گرفته است در زمینه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تصریح کرد:فعالیتهای خوبی مورد انجام قرار گرفته است.
وی برگزاری نمایشگاه عرصه مستقیم کالا ور شهر کرج و در سالن شهدا چهارصدستگاه از جمله این اقدامات برشمرد و مطرح کرد: این نمایشگاه با بیش از ۵۰ غرفه با حضور استاندار افتتاح شد .
وی بیان کرد: در زمینه تنظیم بازار تلاش‌های بسیاری صورت گرفته گفت: در استان ۱۵ درصد در زمینه تولید مرغ بیشتر نمی‌توانیم فعالیت کنیم و باید در این زمینه تلاش و هدفگذاری کنیم تا ضریب خود اتکایی را به ۴۰ درصد برسانیم.
بازدار اظهار کرد: امنیت غذایی،مهمترین مولفه بوده و برنامه‌ریزی و چشم‌اندازه‌ای خوبی در این‌زمینه تعریف شده است.
وی در آخر بیان کرد: سرمایه گذاری خوبی در زمینه تامین مرغ و گوشت استان البرز و تهران ایجاد شده و سرمایه‌گذار مشخص شده که با انجام آن ۵۰ درصد مرغ و گوشت استان‌البرز و تهران تامین خواهد شد.

 

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz