در میزگرد خبری شهروند البرز مطرح شد؛

مدیرکل اجتماعی و امور فرهنگی استانداری البرز: قرارگاه اجتماعی گامی مهم در جهت تکریم و رفع مشکلات مردم در تمامی بخش ها

مدیرکل اجتماعی و امور فرهنگی استانداری البرز:

قرارگاه اجتماعی گامی مهم در جهت تکریم و رفع مشکلات مردم در تمامی بخش ها
شناسه خبـر : ۱۱۴۸۰۶ شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳

هر ساله با نزدیکی به ایام شروع سال تحصیلی جدید شاهد تب و تاب خاصی در بین خانواده ها و دانش آموزان هستیم. اما آیا برای تامین مایحتاج و ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه های مختلف در این خصوص تدابیر و اقدامات لازم صورت پذیرفته است تا به استقبال ماه مهرماهی از جنس دانش و علم برویم؟ در این زمینه نشریه شهروندما میزگردی تخصصی با حضور کاظمینی مدیرکل اجتماعی و امور فرهنگی استانداری البرز، عیوضی نایب رئیس دوم اتاق اصناف و محسن تدین نماینده دادستان برگزار کرد که ما حصل آن را با هم‌می خوانیم؛

به گزارش شهروند ما در این میزگرد که با‌موضوع بازگشایی مدارس، نظارت اصناف برگزار شد کاظمینی مدیرکل اجتماعی استانداری البرز ضمن تقدیر از پایگاه خبری شهروند البرز،و نشریه شهروند ما و دغدغه‌مندی این رسانه با بیان این که تلاش شما برای ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی از اقداماتی که در بخش های مختلف برای مردم انجام می دهند قابل تقدیر است با اشاره به فعالیت های قرارگاه اجتماعی البرز که با ریاست استاندار البرز و دیگر دستگاه‌های اجرایی و مردم برگزار می شود گفت: ۲ سال گذشته تقریبا بر روی یک‌مدل مشارکت مردمی و ایفای نقش مردمی مطالعات بسیاری انجام دادیم که درنتیجه این مدل را تبدیل به یک مدل جامع کرده و اجرایی کنیم که در پی آن با مشورت هایی که با افراد صاحب ایده و تجربه برگزار شد در نهایت مدلی با عنوان قرارگاه اجتماعی با هدف بکارگیری مردم در ایفای نقش و خدماتی که باید شکل گیرد ایجاد شد.

کاظمینی با بیان این مهم که این نقش ها باید خصوصا در بخش های دولتی شکل می گرفت تا با حلقه های میانی ارتباط برقرار کرده و ایفای نقش کند تا برای ارتباط با مردم در فضای تصدی گری دچار مشکل نشود اظهار کرد: با ایجاد این قرارگاه تلاش شد افرادی که در حلقه های میانی در سطح محلات قرار دارند شناسایی شوند.

وی ادامه داد: در ابتدا به محلات کم برخوردار یا همان محلات هدف قرارگاه اجتماعی رفتیم و در مرحله اول ۵۵ محله شناسایی شد که در ادامه آن با شکل گیری بیشتر قرارگاه و توسعه فعالیت ها تعداد این محلات به ۶۷ محله رسید .

این مسوول افزود: این محلات به سه دسته محلات دارای محرومیت شدید، متوسط کم تقسیم شدند و تلاش شد در ابتدای فعالیت قرارگاه با گروه‌ها، فعالان بومی، معتمدین و روحانیون و دیگر کنشگران اجتماعی محلات ارتباط برقرار کنیم و از طریق همفکری و خم افزایی از بین این افراد که اعلام آمادگی نیز کرده بودند دوره های آموزشی در این ۶۷ محله برگزار کنیم که باید افزود هم اکنون تعداد کنشگران بومی و محلی این محلات به ۱۵۰۰ نفر رسیده است و هم اکنون مشغول همکاری با ما هستند‌.

مدیرکل اجتماعی استانداری البرز با اظهار این مطلب که دستگاههای که با ما همکاری می‌کنند در غالب ۱۱ کارگروه وظایفی را عهده‌دار شده‌اند تصریح کرد: شرح وظایف کارگروه‌ها ارائه شده و هر پنجشنبه این جلسات به ریاست استاندار البرز برگزار می‌شود.

وی با طرح این مطب که هم اکنون مردمی که برایشان بسیار سخت بود مسوولان خود را ببینند و مسکلات‌شان را بیان کنند می توانستند از، نزدیک مشکلات محلات خود را احصا و بازگو کنند اظهار کرد: اتفاقات خوبی در قرارگاه اجتماعی خصوصا در در حوزه زیرساخت ها و خدمات رقم خورده است و امروز به جایی رسیده ایم که در بخش های فرهنگی و اجتماعی این حلقه های میانی خود توانمند شده و خودشان این نقش های اجتماعی را انجام و در بین مردم و محلات انجام می دهند.

کاظمینی با طرح این موضوع که هم اکنون بسیاری از مشکلات مردم با توجه به اولویت محلات شان احصا و دولت برای رفع آن اقدام کرده است گفت: در این زمینه دستگاه‌های حمایتی و پشتیبانی نیز شکل و نظام گرفته و پای کار آمدند که از آن جمله می‌توان به کمیته امداد، هلال احمر، بنیاد علوی، بهزیستی و ... اشاره کرد. وی بیان کرد: در هر محله ۱۰ نفر به عنوان هیات مدیره محلات که حتما یک بانو نیز عضو آن خواهد بود کارشان را شروع کردند و پایگاه‌هایی در محلات شکل گرفت و هم اکنون ۱۳ محله را به صورت ویژه این سازمان‌ها فعالیت‌های خود را به صورت هدفمند و نقطه زنی در آن‌ها پیگیری و دنبال می‌کنند تا به نتیجه کامل برسند.

وی ضمن تقدیر از خیران در این حوزه و تلاش های مستمر خیران مدرسه ساز با اشاره به نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی تصریح کرد: تا به حال به کمک این خیران بیش از ۲ هزار دانش آموز که در معرض ترک تحصیل قرار داشتند تحت پوشش قرار گرفتند چرا که بسیاری از آن ها تحت پوشش هیچ سازمان و نهادی نبودند.

وی ادامه داد: در خانه های امداد محلات نیز ۷ هزارو پانصد بسته که شامل لوازم التحریر و ... نیز می شود و مبلغی کمک هزینه تحصیلی اهدا شد.

وی همچنین اعلام کرد: تعداد ۵ هزارو ۶۰۰ بسته لوازم التحریر نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام که قابل افزایش است نیز به دانش آموزان اهدا شده و بنیاد علوی همچنین در این زمینه به همین تعداد بسته لوازم التحریر برای محلات کم برخوردار در‌ نظر گرفته است.

مدیرکل اجتماعی استانداری البرز با بیان‌ این که افرادی که نیاز به حمایت دارند توسط قرارگاه و هیات مدیره محلاتی شناسایی و کنترل می شوند تا خدمات یکسان و مناسبی دریافت کنند اظهار کرد: این بسته ها و کمک ها با توجه به شان و حفظ آبروی افراد به آنها اهدا و به درب منازل‌شان فرستاده می شود‌.

وی با بیان این که ۲۰۰ مرکز نیکوکاری در ۶۷ محله قرارگاه اجتماعی وجود دارد گفت: در طول سال افراد نیازمند شناسایی و کمک های لازم به آن ها در بخش‌های مختلف اهدا خواهد شد.

کاظمینی همچنین با اشاره به این مطلب که تاکنون ۶۷ جلسه قرارگاه اجتماعی برگزار شده است گفت: بسیاری از پروژه هایی که در محلات کرج صورت گرفت از طریق احصای مشکلات توسط هیات مدیره محلات و ارجاع آن به قرارگاه و در ادامه آن تامین اعتبارات مالی، و فرآیند ارجاع به شورای شهر و شهرداری و ... صورت گرفت و بخشی از اعتبارات را دولت از در بخش مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌کند.

وی با اشاره به معضلات خط ۴ حصار و فعالیت های خوبی که توسط قرارگاه و هیات مدیره این محله انجام شده بیان کرد: خط ۴ حصار با مشکلات بسیاری روبرو بوده و دچار محرومیت بسیاری در بخش های مختلف خود بود که با برگزاری جلسات مردمی فعالیت ها را شروع کردیم و هم اکنون خط،۴ حصار بخش های زیادی از آن فاضلاب ها وارد شبکه فاضلاب می شود و از ۳ هزار متر شبکه فاضلاب ۲ هزار متر آن تکمیل و آب وارد تصفیه خانه می شود و آب حاصل از آن نیز در کوههای مجاور درختکاری انجام و آب آن برای آبیاری درختان و فضای سبز استفاده خواهد شد.

وی ایجاد درمانگاه مدرسه و تکمیل یک مدرسه نیمه کاره، شناسایی نقاط ناامن و تاریک و ایجاد روشنایی و پارک را از دیگر فعالیت ها در این منطقه برشمرد.

وی در محور دیگری از این جلسه با اشاره به لزوم برپایی ‌نمایشگاه ‌های پاییزه و ارایه اقلام سال تحصیلی دانش آموزان به قیمت مناسب تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نمایشگاه های بسیاری برگزار کرده ایم که عمدتا در جهت حمایت از بانوان و زنان سرپرست خانوار بوده ‌است اما باید نمایشگاه‌هایی با محوریت اصناف و شعبه ای از فروشگاه‌های آنان نیز در محلات مختلف برگزار شود تا علاوه بر حمایت هی لازم از دستفروشان، زنان سرپرست خانوار حمایت‌های لازم از اصناف نیز در این فعالیت‌ها و در فصول خاص که فصل درآمدزایی آنان است صورت پذیرد .

وی با طرح این مهم که ما نیازمند برگزاری نمایشگاههای عرضه محصولات در سطح استان هستیم تصریح کرد: معاونت اقتصادی استانداری متولی این امر بوده و نیاز است برای ساماندهی دستفروشان این نمایشگاه ها برگزار شود.

وی با طرح این موضوع که برای بیان دستاوردهای دولت در نمایشگاه شهر آفتاب شرکت کنیم گفت: دیدار چهره به چهره مسوولان استان در روزهای سه شنبه ،برگزاری ۱۱ مورد چهارشنبه های جهادی با حضور استاندار و دستگاهها در محلات و ... از جمله فعالیت هایی است که در جهت تکریم‌ارباب روجوع، پاسخگویی و رفع مشکلات مردم به صورت مستقیم صورت گرفته و ادامه دارد.

وی تاکید کرد: هرکجا مردم در حل مسائل و مشکلات پای کار آمدند مشکلات به سرعت مرتفع شد.

کاظمینی  همچنین خبر داد: بسته های حمایتی دیگری به محلات در جهت رفع مشکلات آن‌ها در دست مطالعه و اقدام است و باید این طرح در کشور به صورت محله به محله تسری یاید.

کاظمینی عنوان کرد: یکی از معضلات کنونی کشور و استان موضوع ازدواج است و قرار است قرارگاه جوانان و ازدواج را پیگیری و دنبال کنیم و بسیاری از زیرساخت های آن هم اکنون‌مهیا شده است.

این مسوول خاطر نشان کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی سبب کاهش ازدواج در سطح جامعه شده است و از دیگر سو همه باید کمک کنند تا شاهد خدمات و اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم .

وی‌با بیان‌این که در سال های گذشته در حوزه طلاق البرز متاسفانه دارای اول بود در آخر عنوان کرد: با تشکیل قرارگاه اجتماعی و پیگیری هایی که صورت پذیرفت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد کاهش ۱۰ درصدی طلاق و ۲۶ درصدی خودکشی بودیم که این ۲ مهم با توجه به پیگیری هایی و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه در سطوح مختلف صورت گرفت.

 

جلیل عیوضی پرگو نایب رئیس دوم اتاق اصناف البرز نیز در این میز گرد تخصصی ضمن پرداخت به فعالیت‌های اتاق اصناف در این حوزه اظهار کرد:در زمینه بازرسی از اصناف با توجه به نزدیکی بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی واحد بازرسی اتاق اصناف با حضور افراد باتجربه و آموزش دیده در سه موضوع قیمت، کیفیت کالا و کالاهای قاچاق و استفاده از کالای ایرانی اقدام به بازرسی از واحدهای صنفی مطابق هر ساله می نماید.

عیوضی پرگو با بیان این مهم که در این بازرسی ها اتحادیه ها همراه ما هستند گفت: تیم های بازرسی متشکل از بازرسان اتاق اصناف، بازرسان اتحادیه ها و همچنین افراد هیات رییسه،تعزیرات و ... به ما کمک می‌کنند تا فعالیت ها و بازرسی های لازم در این زمینه مورد انجام قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی بازرسانی از اتحادیه پیرهن دوزان، خیاطان، نوشت افزار، اتحادیه پوشاک، کیف و کفش و سراجان با ما همراهی های لازم را در بازرسی از این واحدهای صنفی به عمل می‌آورند. عضو هیات رییسه

 اتاق اصناف البرز ادامه داد: امروز نیز مانوری با حضور اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، پلیس اماکن، بازرسین اداره کل صمت انجام شد و اتحادیه ها نیز در غالب یک مجموعه در برگزاری این مانور که مرتبط با بازگشایی مدارس بود به ما کمک کردند‌.

این مسوول خبر داد: بازرسی ها به صورت مستمر تا سوم‌مهرماه در شیفت صبح و عصر ادامه خواهد داشت و قصد داریم این طرح را تا پایان مهرماه ادامه دهیم.

نایب رئیس دوم اتاق اصناف با بیان این که شکایت شهروندان در سامانه ۱۲۴ ثبت می‌شود اظهار کرد: با ارجاع شکایت از سوی شهروندان از طریق سامانه به ما شکایت ها جهت بررسی و دریافت گزارش از اتحادیه ها می فرستیم.

وی بیان کرد: اما تلاشی می شود مشکلات و شکایت‌های واصله به صورت کدخدامنشانه در شورای حل اختلاف حل و فصل شود ‌که در این زمینه در بخش صلح و سازش عملکرد خوبی داشته ایم.

پرگو تصریح کرد: در برخورد با تخلفات باید گفت که اتاق اصناف قانونگذار نیست و تنها مجری قانون است.

عضو اتاق اصناف با اشاره به موضوع برگزاری نمایشگاه‌های فصلی عنوان کرد: به عنوان یک کاسب شخصا مخالف برگزاری بازارچه و نمایشگاه‌ها هستم چرا که کاسبان در محیط استاندارد، دارای پروانه کسب و صرف هزینه هایی اقدام به فروش اقلام خود می‌کنند و برگزاری بازارچه خصوصا در فصولی که فصل فروش اقلام برخی کسبه است برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی سبب زیان اصناف می شود اما در کل تابع قوانین در این زمینه هستم.

وی با طرح این موضوع که‌ با این مدل عرضه عرضه کالاها رقابتی می شود تصریح کرد: به نظرم برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی خود اتحادیه ها و اعضای آن باید اقدام به برگزاری و ایجاد آن کنند .

وی گفت: در هیچ برهه ای از کشور از ابتدا همانند امروز ارائه کالاها رقابتی نبوده است.

وی مطرح کرد: وجود یک واحد صنفی دارای مشخصه و دارای جا و مکان ثابت علاوه بر کیفیت، سبب اطمینان خاطر خریدار از کیفیت جنس خریداری شده و در صورت ارجاع کالا زمینه مرجوع شدن کالا وجود دارد.

عیوضی پرگو اظهار کرد: همانطور که قبلا گفتم ما تابع قوانین کشور هستیم و تمامی تصمیمات قانون نظام صنفی و بسیاری از موضوعات در قانون نظام صنفی تخلف است و برای مشکلاتی همچون دستفروشی ما به عنوان اتاق اصناف نمی‌توانیم برخوردی و قانونی با متخلفان در این خصوص داشته باشیم و تمام‌تصمیمات اخذ شده نیز زیر نظر کمیسیون تصمیمات انجام می شود.

وی با اشاره به موضوع تکریم ارباب رجوع گفت: درب های اتاق ما همواره و هر رو به روی شهروندان باز است و حتا از ارتباطات شخصی برای راه اندازی کار مردم استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه این رضایتمندی را در بین مراجعه کنندگان می بینیم و از سوی آن ها بیان می شود.

پرگو افزود: در حوزه تکریم ارباب رجوع در هیات رئیسه و کارمندان نیز و ارزش‌گذاری آن فعالیت هایی انجام و لحاظ شده است.

نایب رئیس دوم اتاق اصناف البرز با بیان این که در موضوع سلامت اداری فعالیت‌های خوبی انجام شده تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر انجام شده و استفاده از اتوماسیون شاهد کاهش مراجعات به اتاق اصناف و پاسخگویی سریع تر به قشر هدف مان هستیم.

این مسوول مطرح کرد: تسریع در جوابگویی نامه های اداری و ارباب رجوع و کاهش زمان پاسخگویی و رساندن آن به کمتر از،۴۸ ساعت گامی موثر در این زمینه بوده است .

جلیل عیوضی پرگو با اشاره به موضوع آموزش گفت: بخشی از آموزش‌های ما آموزش های موظف است که در این بخش و در بخش صدور پروانه ها صاحب رتبه اول کشوری هستیم و در بخش آموزش‌های ترویجی همچنین کمیته آموزش اتاق بسیار فعال تر از سنوات قبل عمل کرده و بسیار پویا است.

پرگو اظهار کرد: در طرح شناسایی واحدهای فاقد پروانه کسب طی طرحی ۲۰ هزار واحد صنفی شناسایی و بخش بسیاری از آنها جوازدار شدند.

وی همچنین بیان کرد: با اجاز دادستانی نیز برخی بی مجوزها شناسایی و پلمپ شدند.

این مسوول در محور دیگری از سخنان خود در این ميزگرد با اشاره به موضوع غیراستاندارد بودن برخی نوشت افزارها تصریح کرد: متاسفانه برخی از این نوشت افزارها غیر استاندارد و حتا سمی و سرطان زا هستند و سلامت فرزندانمان را به خطر می اندازند و عمده آن ها کالای قاچاق هستند که به صورت غیررسمی وارد کشور شده اند که باید در این زمینه مسوولان ذی ربط و خانواده ها دقت نظر کافی را داشته باشند.

 

محسن تدین نماینده دادستانی البرز نیز در بخش دیگری از این میزگرد با بیان این که با فرارسیدن آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان، طرح نظارتی ویژه سال تحصیلی و بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور شروع شده و تا پایان مهر ادامه دارد بیان کرد: این طرح در راستای جلوگیری از التهاب بازار و افزایش خودسرانه قیمت‌ها در این ایام انجام می‌گیرد

. به گفته وی تقاضا برای خرید مایحتاج دانش آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید افزایش یافته و نظارت بر نحوه عرضه این اقلام در بازار باید تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح نظارت بر بازار نوشت افزار و مایحتاج دانش آموزان تا پایان مهرماه ادامه دارد افزود: در این طرح نحوه عرضه اقلام مختلف از جمله نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش و ... تحت نظارت اتاق اصناف ، بازرسان اتحادیه ها، تعزیرات حکومتی و ... انجام می‌شود.

تدین ضمن اشاره به طرح های ویژه نظارت و بازرسی افزود: در این طرح ها که به صورت گشت مشترک با دستگاه‌های نظارتی انجام می شود، بازرسی از عمده فروشان لوازم التحریر و فروشگاه‌های سطح شهر انجام می‌شود، و نظارت بر اقلامی مثل انواع لوازم التحریر، لباس، کیف و کفش و همچنین افزایش احتمالی لوازم التحریر و نوشت افزار قاچاق در دستور کار این تیم قرار دارد که در صورت مشاهده اقلام قاچاق با صورتجلسه نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام و متصدی واحد صنفی با تشکیل پرونده اعمال قانون خواهد شد.

به گفته تدین پرونده‌های گرانفروشی، نداشتن نرخنامه صنفی، صادر نکردن فاکتور و دیگر تخلفات صنفی که در این طرح تشکیل می‌شوند رسیدگی و با متخلفان بدون هیچ گونه اغماض و مماشاتی برخورد می شود.

وی هشدار داد: در زمینه تولید کالاهای غیر استاندارد و دارای استانداردهای پایین تولید آن را قانون جرم انگاری دانسته و مجازات های سنگین برای ان پیشبینی شده است و شهروندان می توانند در صورت مشاهده از طریق سامانه های اداره کل استاندارد تخلفات را گزارش داده و پس از تشکیل پرونده مراتب در دادسرا پیگیری شود.

محسن تدین تاکید کرد: در بحث بازرسی ها و نظارت نسبت به هیات های مربوطه در صورت وجود هر گونه طمرد از سوی واحدها و افراد تخلف بوده و این تیم ها مورد حمایت دادسرا و نهادهای مربوطه قرار دارند.

وی با بیان این مهم که ما دستگاهی هستیم که رسیدگی به تخلفات و جرایم را انجام می دهیم گفت: دستگاههای نظارتی مربوط در طول سال گزارشات خود را به ما ارسال می کنند که در صورت شکایت و تشکیل پرونده ما ورود خواهیم کرد اما به صورت مستقیم و سامانه ای نمی توانیم به موارد فوق ورود کنیم.

وی تصریح کرد: در زمینه سرویس مدارس تاکنون گزارش خاصی به دست ما نرسیده است.

 

 

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz