سمیه سنقری ، طراح لباس سینما و تلویزیون و،پژوهشگر مد و پوشاک در گفتگو با شهروند البرز ضمن بیان اینکه لباس علاوه بر پوشاندن بدن و جلوه گری انسان، ابعاد وسيعتری چون تاثيرگذار بودن بر فرهنگ و هنر هر کشوری دارد افزود: نوع پوشش جامعه در بیشتر كشورهای جهان از حضور هنرمندان ، بازیگران و سلبريتي ها در رسانهها بسيار تاثير مي پذيرد. به همين جهت است كه پژوهشهای بسياری بر نقش پررنگ اين افراد صورت گرفته است و نتایج نشان داده است که هیچ برنامه ریزی یا طرح و برنامه ای به اندازه تأثیر هنرمندان بر جامعه در رشد یا شکست فرهنگی و اجتماعی موثری نبوده و نیست. سنقری در ادامه تاکید کرد: جشنواره فيلم فجر به عنوان يكی از مهمترين رويدادهاي هنری و فرهنگی كشور ، ويترينی جهت نمايش سبک پوشش ايرانی است که اگر به این معقوله با دقت بیشتری نگاه کنیم می توان گفت مد ایرانی از این جشنواره وارد جامعه عامه می شود که همین امر مهم هنرمندان را موظف می سازد تا با انتخاب نوع پوشش خود نقش مهمی در رشد فرهنگ پوشش ایرانی داشته باشند.
پژوهشگر مد و پوشاک تصریح کرد: از نقاط قوت اينگونه مراسمها، استفاده از پوششهای توليد داخلی بوده كه این بستر فراهم می سازد تا توانایی و هنر طراحان لباس و توليدكنندگان در معرض نمايش جامعه هنری و سپس همه مردم قرار گیرد و در ادامه با بالا رفتم حس غرور و اعتماد به نفس طراحان ایرانی شاهد رشد این هنر و صنعت در کشورمان باشیم.
این طراح لباس پروژه های سینمایی کشور با بیان اینکه در اين دوره از جشنواره برخی از بازيگران و مهمانان خانم در نوع پوشش خود سعی داشتند تا از فرهنگ ايرانی اعم از سوزندوزي های محلی و استفاده از برش لباسهای سنتی استفاده كنند ، ابراز امیدواری کرد : ریل گذاری استفاده از لباس ایرانی و طرح های برگرفته از آداب و سنت ما از سوی هنرمندان نشان از توسعه فرهنگ و هنر ایرانی و هنرمندان این مرز و بوم دارد و امیدواریم این روند روبه توسعه بوده و مورد اقبال همه آحاد مردم قرار گیرد.
به گفته این طراح لباس و مد استايل آو پوشش قايان شرکت کننده در جشنواره فجر از تشابهات زيادی برخوردار بود كه به ندرت مي توان در آنها خلاقيتی در مدل، طرح و رنگشان مشاهده كرد.
وی که دارای سی طرح برتر در جشنواره پوشاک ایرانی اسلامی است خاطر نشان کرد: استفاده از پالتو و کاپشن های بلند به یک آيتم پرطرفدار در استايل آقايان در جشنواره امسال تبدیل شده بود و استفاده از رنگهای تیره و خنثی به عنوان رنگ های كم ريسک نيز از استقبال افزونتری برخوردار بود.
این بازیگر سینما و تلویزیون ابراز کرد: با وجود اينكه از مدتها قبل اصول ظاهری لباس رسم مردان تغيير چندانی نكرده است، اما آقايان شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر امسال در اين رويداد رسمی، نتوانسته بودند تمامی اين اصول را در پوشش خود رعايت كنند، مگر در مواردي اندك و انگشتشمار. البته كه برخی نيز با پوشيدن لباسهای استايل كژوال یا همان استایل روزمره، اعم از كتانی، شلوار جين، كاپشن بادی كلاهدار، راحتی را به پوشش اصولی و رسمی ترجيح داده بودند که برازنده این جشن بزرگ سینمای ایران نبوده و نیست.
سنقری در ادامه پیشنهاد کرد اگر برخی از هنرمندان که الگوهای اقشار زیادی از جامعه هستند راحتی در پوشش را ترجيح مي دهند بدانند که پوشش آنان در رشد طراحی مد و لباس ایرانی بی تأثیر نخواهد بود قطعا در نحوه پوشش خود بازنگری خواهند کرد.
به گفته این پژوهشگر مد و لباس، در جشنواره امسال استايل و نوع پوشش خانمهای شرکت کننده از تنوع بيشتری برخوردار بود، اما بعضی از خانمهای هنرمند نيز مانند برخی از هنرمندان آقا توجه چندانی به نوع پوشش رسمی خود برای حضور در مهم ترين رويداد سينمايی كشور نداشتند.
وی ادامه داد: ناگفته نماند که برخی از هنرمندان و میهمانان خانم و آقا نيز با ظاهر زيبا و اصولی خود باعث چشم نوازی بيشتری به جشنواره فیلم فجر امسال شدند.
سنقری که در بیش از ۴۰ اثر سینمایی و تلویزیونی در بخش طراحی لباس حضور داشته است گفت: البته توجه به پوشش در جشنوارهها در همه جای دنیا مرسوم است و خاص بازیگران در ایران نیست و نباید از برخی از این هنرمندان نیز تقدیر کرد که توانسته اند در این امر کوشا باشند به عنوان مثال لیلا حاتمی در جشنواره کن سال ۲۰۱۴ با یک لباس ۱۸۰ ساله با دوخت سنتی «نقده دوزی» حاضر شد و مورد تحسین قرار گرفت و این نوع پوشش ایشان معرفی هنرهای سنتی ایران به کشورهای دیگر بوده است که امیدوارم از سوی همه هنرمندان مورد توجه قرار گیرد
به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz