در نشست خبری «تاج» با خبرنگاران چه گذشت؟

در نشست خبری «تاج» با خبرنگاران چه گذشت؟
شناسه خبـر : ۱۱۱۸۲۷ جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰

رئیس فدراسیون فوتبال در یک نشست خبری سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شهروندالبرز و به نقل از هواداری نیوز؛ مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال از ساعت ۱۵ امروز در یک نشست خبری در هتل آکادمی به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

مهدی تاج در آغاز این نشست گفت: خودم یکسری صحبت‌ها دارم که می‌خواهم عنوان کنم. من حدود ۴۰ سال است که کار مدیریتی می‌کنم و در بخش‌های مختلفی کار کرده‌ام. به جز زمانی که افتخار داشتم و به عنوان سرباز در جنگ بودم، در باشگاه‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس و فدراسیون فوتبال کار کرده‌ام. در طول این مدت سه پرونده دارم که فکر می‌کنم تعدادش برای این مدت قابل قبول است. هر سه پرونده‌ام هم فوتبالی است. یکی مربوط است به به‌کارگیری دو بازنشسته یعنی آقایان بهاروند و ساکت که هیچکدام بحث سوءاستفاده مالی ندارند.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین یادآور شد: موضوع دوم پرونده‌ای درباره فعالیت‌های من و همکارانم در سازمان لیگ است که این پرونده 14 متهم دارد و یکی از آنها من هستم، دیگران نیز کفاشیان، بهاروند، عابدینی، حسن‌پور و حاج جعفری که قبلاً حضور داشت و فوت کرده است و تعداد دیگری. برای اینها نیز سازمان بازرسی منع تعقیب داده است، ولی باز شکایت شده و همه متهم به اعمال نفوذ شده‌ایم. مثلاً در حوزه تبلیغات ما تخفیف داده‌ایم به کسی که تبلیغات محیطی را بر عهده داشته است. ما استدلال‌ها را ارسال کرده‌ایم. لیگ ما آن زمان 18 تیمی بود، تعداد تبلیغات محیطی در ورزشگاه آزادی سه دور بوده و البته به دو دور تبدیل شد. برنامه‌ریزی این بوده است که دربی‌ها را در زمان تاریکی هوا برگزار کنیم، اما شورای تأمین تشخیص داده است که زمان دیگری باشد تا بتواند ترافیک را کنترل کند. در مجموع همه اینها جنبه مدیریتی داشته است. با توجه به اینکه قرار منع تعقیب وجود داشته، دوستان اعتراض کردند و در حال رسیدگی است.

«پرونده سوم، پرونده ویلموتس است. که اسم ما و هیئت رئیسه هر جا که می‌آید، می‌گویند فساد ویلموتس.»، وی با بیان این جمله و یادآور اینکه هر مربی در صورت عدم دریافت مطالبات خود پس از دو ماه می‌تواند قراردادش را فسخ کند، تصریح کرد: کسانی چون برانکو، استراماچونی و بسیاری از مربیانی که شما می‌دانید، از این قاعده مستثنی نیستند. هنوز هفته پنجم لیگ برتر انگلیس هستیم که سرمربی چلسی را اخراج کردند و تمام پولش را دادند. پس فسادی در کار نیست.

او درباره بحث پرونده فولاد مبارکه نیز گفت: من بازنشسته فولاد مبارکه بودم. من ماهی ۲۰ میلیون در سه سال گرفتم. هرکسی هر پرونده دیگری از من دارد منتشر کند. یکسری از هفته گذشته سازمان یافته کار کردند و ناگهان همه رسانه‌ها نوشتند که قوه قضایی تمام جرایم تاج را منتشر کرد که فقط قتل و آدم ربایی در آن نبود. تنها نامه‌ای که برای قوه قضاییه آمد استعلام دبیرکل از دادستان بوده که پرسیدند چند پرونده باز دارم که همین سه پرونده را اعلام کردند.

تاج در ادامه گفت: این افراد یک بار درباره حق پخش صحبت نکرده‌اند. معتقدم صداوسیما الان توان پرداخت حق پخش را ندارد. دوما برخی از تیم‌های ما از دولت پول می گیرند. من طرحی را آماده کرده‌ام که مدل فیفا و AFC است. امیدواریم یک روزی در خرم آباد و کرمانشاه هم تیم داشته باشیم نه فقط در شهرهایی که فقط کارخانه دارند. امیدواریم استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان هم تیم داشته باشند. صدا و سیما به جای دشمنی کردن می‌تواند با فدراسیون فوتبال کار کند و یک طرح مدون داشته باشیم و سال‌های سال با این طرح کار کنیم. مدل پیشرفت فوتبال خیلی سخت نیست. می‌توانیم وام بگیریم، یاد بگیریم و به تمام قوانین کشور هم احترام بگذاریم.
تاج تاکید کرد: قرارداد کی‌روش را موقت بستیم و ماهانه ۵۰ هزار یورو می‌گیرد. ۵ دستیار دارد که هر کدام ۳۰ هزار یورو می‌گیرند. این قرارداد تا پایان جام جهانی است و البته امکان ادامه همکاری تا جام ملت‌ها وجود دارد. از کی‌روش تشکر می‌کنم. او این مسوولیت را برای همین مدت پذیرفت.

وی افزود:‌ این قرارداد برای او هم این حُسن را دارد که برای پنجمین دوره متوالی روی نیمکت یک تیم در جام جهانی می‌نشیند. ما مربی‌ای را استخدام می‌کنیم که هشت سال با تیم ملی ما کار کرده است. او شرایط تیم ملی را می‌داند. من مطمئنم یک نظم قوی و مسنجم به نیمکت و رختکن و اردوهای تیم ملی بازمی‌گردد و شاید در آینده استفاده بهینه‌ای کنیم.

مهدی تاج درباره درخواست ملی پوشان از مسئولان و نهادهای مختلف برای افزایش وفاق و همدلی در فوتبال ایران تاکید کرد: از همه تشکر می‌کنم و دست همه را می‌فشارم. هیچ گلایه‌ای هم ندارم. اگر من هم جای شما بودم و می‌گفتند در پرونده ویلموتس فساد شده، باور می‌کردم. امیدوارم بتوانیم ما و شما این تنش را دور کنیم. کمک کنید که هیچ تنشی نباشد. از رئیس جمهور و رئیس مجلس و مسئولان محترم کشوری تقاضا دارم که کمک کنند. از رئیس صداوسیما درخواست دارم که کمک کند و تیم ملی را از خود بداند. متنی را که امروز بازیکنان در اینستاگرام گذاشته‌اند، رویت نکرده‌ام. فقط شنیدم بازیکنان چنین اقدامی انجام دادند.

وی گفت: ما سرباز کوچکی هستیم. از طرفی از همه تشکر می کنیم. سعی کنند اگر نقدی هم هست، سازنده باشد. نمی‌توانیم به صداوسیما بگوییم که اگر انتقاد می‌کنید، یک نفر را هم از بین ما بیاورید که پاسخ بدهند. ما می‌دانیم که ریشه همه این اتفاقات و اختلاف بحث حق پخش است.

رییس جدید فدراسیون فوتبال گفت: ما با کمک شما دست به دست هم می‌دهیم. تیم ملی متعلق به فقط من و شما و صداوسیما نیست. این تیم متعلق به ۸۰ میلیون ایرانی است. متعلق به شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی است. متعلق به شهدای گرانقدر کربلای ۴ و ۵ و جنگ تحمیلی است. متعلق به جانبازانی است که همین الان برای نفس کشیدن مشکل دارند. تیم ملی متعلق به همه این افراد است. انتظارم این است که پشت تیم ملی باشیم. تلاشمان این است که در سه بازی دور گروهی جام جهانی که بسیار اهمیت دارد و انگیزه‌ من همین بود و هست، نتایج خوبی بگیریم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره نامه سرگشاده خود به رئیس سازمان صدا و سیما که در آن به جریانی اشاره شده بود که برای برکناری و تخریب او تلاش می‌شود،‌ اضافه کرد: در آن نامه اشاره کردم که بر اساس قانون اگر کسی پرونده مفتوحی را رسانه‌ای کند، تخلفی را مرتکب شده است. اگر کسی پرونده‌ای را که منجر به حکم نشده است رسانه‌ای کند، متخلف است. شما بهتر می‌دانید کانون این تخریب‌ها کجاست. انتخاباتی صورت گرفت و ناظران فیفا و AFC ناظر بودند و تبریک گفتند.

وی تاکید کرد: همین امروز دنبال ۸ میلیون دلار هستیم. همکارانم می‌دانند که بازی با دو تیم اروگوئه و سنگال هزینه‌بر است. باید پولی را هزینه کنیم اما نمی‌توانستیم این منتقل کنیم. ما از AFC تشکر کردیم و نامه زدیم و پول را به حساب قطر ریخت و قطر هم به حساب اتریش ریخت که مشکل ما برای پرداخت این پول حل شود.
وی درباره ترکیب کادر فنی هم گفت: ما یک الگوبرداری از کشور آلمان داریم. آن ها به مربیان داخلی علاقه دارند. برخی صحبت بزرگان هم این است که از مربی داخلی حمایت کنیم. یک مربی داخلی عالی را کنار کی‌روش می‌گذاریم که بتوانیم بعد ها امیدوار باشیم که از سرمربی داخلی بهره ببریم. این رویه بسیار خوبی است که انجام شده است. از مربیان داخلی مانند مایلی کهن، مهارجانی، فرکی، شاهرخی، قلعه نویی و ... تشکر می‌کنم که یک روزی تیم ملی را هدایت کردند.

رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: الان مدیریت می‌کنیم که یک روزی مربی داخلی داشته باشیم. قرارداد کی‌روش را موقت بستیم و ماهانه ۵۰ هزار یورو می‌گیرد. ۵ دستیار دارد که هر کدام ۳۰ هزار یورو می‌گیرند. این قرارداد تا پایان جام جهانی است و البته امکان ادامه همکاری تا جام ملت‌ها وجود دارد. از کی‌روش تشکر می‌کنم. ایشان این مسئولیت را برای همین مدت پذیرفت. برای او این حسن را دارد که برای پنجمین بار روی نیمکت یک تیم در جام جهانی می‌نشیند. ما مربی‌ای را استخدام می‌کنیم که هشت سال با تیم ملی ما کار کرده است. او شرایط تیم ملی را می‌داند. من مطمئنم یک نظم قوی و مسنجم به نیمکت و رختکن و اردوهای تیم ملی بازمی‌گردد و شاید در آینده استفاده بهینه‌ای کنیم.
تاج در رابطه با زمان حضور کی‌روش در ایران اظهار کرد: قرارداد کی‌روش، زمان حضورش در ایران، مبالغ و دستیارهایش مشخص شده است. او به سرعت به ایران می‌آید و اردوی اتریش تیم را همراهی خواهد کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره منابع مالی ایرانی‌ها در ای اف سی و فیفا گفت: بیش از ۲۰ میلیون دلار از فیفا و AFC طلبکار هستیم. بخش بسیار کمی مربوط به باشگاه‌هاست. بیشتر این منابع متعلق به فدراسیون فوتبال است. این ۲۰ میلیون دلار عدد قابل ملاحظه‌ای خواهد بود و با این مبلغ مشکلاتمان حل می‌شود. ما پول‌هایی که می‌گیریم را صرف امور جاری نمی‌کنیم. این پول صرف ساخت و ساز می‌شود. این منابع بیشتر در بخش عمرانی است. هنوز محل ساختمان فدراسیون فوتبال مانده و برای تیم ملی هم هزینه می‌کنیم.
مهدی تاج درباره درخواست خود از مسئولان و نهادهای مختلف برای افزایش وفاق و همدلی گفت: من از همه تشکر می‌کنم و دست همه را می‌فشارم. هیچ گلایه‌ای هم ندارم. اگر من هم جای شما بودم و می‌گفتند در پرونده ویلموتس فساد شده، باور می‌کردم. امیدوارم بتوانیم ما و شما این تنش را دور کنیم. کمک کنید که هیچ تنشی نباشد. از رئیس جمهور و رئیس مجلس و مسئولان محترم کشوری تقاضا دارم که کمک کنند. از رئیس صداوسیما درخواست دارم که کمک کند و تیم ملی را از خود بداند. متنی را که امروز بازیکنان در اینستاگرام گذاشته‌اند، رویت نکرده‌ام. فقط شنیدم چنین چیزی انجام شده است. ما سرباز کوچکی هستیم. از همه تشکر می کنیم. سعی کنند اگر نقدی هم هست، سازنده باشد. نمی‌توانیم به صداوسیما بگوییم که اگر انتقاد می‌کنید، یک نفر را هم از بین ما بیاورید که پاسخ بدهند؟ ما می‌دانیم که ریشه این اتفاقات، حق پخش است.

او ادامه داد: ما با کمک شما دست به دست هم می‌دهیم. تیم ملی متعلق به فقط من و شما و صداوسیما نیست. این تیم متعلق به ۸۰ میلیون ایرانی است. متعلق به شهید بزرگوار، حاج قاسم سلیمانی است. متعلق به شهدای گرانقدر کربلای ۴ و ۵ و جنگ تحمیلی است. متعلق به جانبازانی است که همین الان برای نفس کشیدن مشکل دارند. تیم ملی متعلق به همه این افراد است. انتظارم این است که پشت تیم ملی باشیم. تلاشمان این است که در سه بازی دور گروهی جام جهانی که بسیار اهمیت دارد و انگیزه‌ من همین بود و هست، نتایج خوبی بگیریم.
تاج ادامه داد: به خودم هرگز اجازه نمی‌دهم اسم کسی را ببرم و رعایت اخلاق و ادب را خواهم کرد. من دو سال سکوت کردم، چون فکر کردم باید این روند طی شود. آقای قاضی‌زاده هاشمی (نماینده مجلس شورای اسلامی) چند بار اسم مرا آورد و اشاره کرد به فساد ویلموتس. فساد ویلموتس همینی است که من گفتم، ولی مطمئناً و باید قوه قضاییه که حقوقدانان معتبری در آن هستند و توسط یک مجتهد نیز اداره می‌شود و من کاملاً مطیع این مجموعه هستم، پرونده را بررسی کنند. وقتی مجتهد جامع‌الشرایط آنجا را اداره می‌کند، من مطیع هستم. به نظرم نماینده مجلس نباید دغدغه‌اش فقط فوتبال باشد. او صد بار، دویست بار درباره پرونده ویلموتس صحبت کرد و در همه شبکه‌ها هم بود. ما باید از شماها وقت بخواهیم، ولی ایشان هر وقت و ساعتی که بخواهد، صحبت می‌کند. به نظرم او به جای قوه قضاییه تصمیم نگیرد. به هر حال قوه قضاییه راجع به این پرونده‌ها تصمیم می‌گیرد و آنها نظر می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: او (قاضی‌زاده هاشمی) که اینقدر علاقه به فوتبال دارد که صدها بار راجع به فوتبال در تلویزیون صحبت می‌کند، به نظرم او اول به حوزه انتخابیه خودش یعنی خراسان که نماینده‌اش از لیگ برتر حذف شد، رسیدگی می‌کرد. شاید بهتر باشد هم او و هم راستینه که در شهرکرد است، مقداری به فوتبال استان‌های خودشان بپردازند. هر چند که می‌دانید نمایندگان مجلس همه آنها دو نفر نیستند. قدم همه آنها روی چشم ماست و می‌توانند از ما سؤال کنند و ما موظف هستیم پاسخگو باشیم. هر موقعی که هر نماینده‌ای از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون و همه ارکان فدراسیون سؤال کرد، همه موظف هستند بدون استثنا و فوت وقت پاسخگو باشند، ولی از اینهایی که بیش از حد دلواپس فوتبال هستند، سؤالم این است «شما که جزو اعضای اصلی کمیته رسیدگی و نظارت بر سازمان صداوسیما هستید، یک بار راجع به حق پخش صحبت کرده‌اید؟! آنها یکبار گفتند چرا هزاران میلیارد تومان به فوتبال نمی‌آید؟ و ... .

«فوتبال مثل یک تاکسی شده است که 70 درصد مسافرانش را مفتی سوار می‌کند، خُب این تاکسی تعطیل می‌شود.»، تاج با بیان این جمله تأکید کرد: با این وضعیت فوتبال یک روزی تعطیل خواهد شد. قطعاً اولین جلسه مدیریتی من جلسه با مدیران باشگاه‌ها خواهد بود. احساس کردید که بزرگترین بدهکار فوتبال تبدیل به مهمترین طلبکار فوتبال شده است؟ بزرگترین بدهکار فوتبال که میلیاردها تومان بابت فوتبال درآمد دارد، شده است مهمترین طلبکار فوتبال. برنامه‌هایی که شما می‌بینید، یک انتخابات نصف شب تعطیل می‌شود، یک دفعه می‌گویند دو نفر تأیید شده‌اند و یک نفر تأیید نشد. تقریباً مقرری فدراسیون فوتبال هر شب شده است این برنامه‌ها. خُب با این روند که نمی‌شود فوتبال را اداره کرد. ته ماجرا را که می‌بینید، متوجه می‌شوید یک مدیر و چند نماینده هستند و والسلام. آنها تصمیم گرفته‌اند که باید این کار را انجام بدهند.
رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه افزود: در این شرایط امیدوار می‌شویم استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان هم پول‌شان را از حق پخش بگیرند؛ یعنی از پول ترانسفر، تبلیغات روی پیراهن و دور زمین. صداوسیما به جای دشمنی کردن می‌تواند با فدراسیون جدید برنامه‌ریزی کند تا طرح مدونی داشته باشیم و سال‌ها از آن بهره ببریم. فوتبال را دیگران که سابقه آنها از ما بیشتر است، چطور اداره می‌کنند، می‌توانیم از آنها یاد بگیریم.

وی در مورد مسئولیت تیم ملی با سرمربیگری کارلوس کی‌روش اظهار داشت: کسی گفته بود چه کسی مسئولیت نتایج تیم ملی با کی‌روش را بر عهده می‌گیرد. کسی نمی‌تواند ضمانت کند حالا که کی‌روش را آوردیم، حتماً نتایج بهتری می‌گیریم. با این حال سابقه کی‌روش در تیم ملی، نتایجی که قبلاً کسب شده، بازی‌هایی که تیم ملی را در آن هدایت کرده و علاقه بازیکنان در هشت سال حضورش در تیم ملی، ما را به این باور رساند که مسیر خوبی را شروع کرده‌ایم.

وی در واکنش به انتقادات صداوسیما از فدراسیون متبوعش خاطرنشان کرد: اسم مجموعه‌ای را نمی‌آورم، اما خودتان می‌دانید کانون این کار (انتقادات) کجاست. انتخابات برگزار شده و فیفا و AFC برای آن ناظر تعیین کردند. اینفانتینو و شیخ سلمان هم تبریک گفتند که تبریک‌های عادی نبود و می‌خواهند واقعاً کمک کنند. ما به دنبال این هستیم که هشت میلیون دلار از پول بلوکه شده خودمان را از AFC تحویل بگیریم.

تاج درباره موضوع کمک داور ویدئویی و مسائل مربوط به آن گفت: این یکی از گرفتاری‌های ماست و اگر آن را به سرعت حل نکنیم، فقط فغانی را برای جام جهانی و رویدادهای بین‌المللی داریم که کمک‌های او هم باید خارجی باشند و این بد است. ما داوران الیت را از دست داده‌ایم و دیگر دعوت نخواهند شد و بنابراین هیچ داور بین‌المللی نداریم. پس باید تلاش کنیم که VAR را بیاوریم. در کل هزینه‌ای نیست در واقع VAR یک درآمد است که چند مزیت دارد؛ اول اینکه دعواهای فوتبال را حل می‌کند، دوماً اینکه بعضی‌ها میلیون‌ها دلار می‌دهند تا در VAR برنده شوند. در این باره معاونت فنی صداوسیما یک شرکت را برای این کار تأیید کرده است که البته باید مزایده بگذاریم، چون اگر این کار را نکنیم، یک پرونده دیگر ایجاد می‌شود. البته برخی از شرکت‌ها با اسرائیل غاصب در ارتباط هستند که حتماً با آنها قرارداد نمی‌بندیم. یک شرکت آمریکایی هم هست که با آن نیز قرارداد نمی‌بندیم. تلاش ما این است که طی یک برنامه‌ریزی مدون، VAR را برای کشور آماده کنیم. خودِ من این موضوع را در اولویت‌هایم قرار دادم.

مهدی تاج درباره اصلاح و برخورد با جریان‌های مداخله‌گر و دلال گفت: یکی از بحث‌های ما اخلاق‌مداری است. تلاش می‌کنم کمیته‌ای داشته باشیم که معنویت یک بار دیگر در فوتبال بیشتر شود. نمی‌گویم نیست اما باید بیشتر شود. یک مجموعه خلق می‌کنیم برای جلوگیری از مربیان و بازیکنانی که ضرورتی برای ورودشان به کشور نیست مثل ویلموتس که خودمان آوردیم. باید از خودمان هم انتقاد کنیم. او مربی نهم دنیا بود اما جواب نداد. اگر او را نگه می‌داشتیم بدتر می‌شد. باید جلوی این بایستیم. بحث دلالی هم در کشور خیلی جدی است. دلالی در بازیکن معرفی کردن و لیست دادن ریشه کرده است. در بعضی لیست‌ها هم ردپای برخی از دلال‌ها دیده می‌شود. در فدراسیون خودمان هم قبلا بود. کاری به دیگران ندارم. هنوز هم این مساله هست. مجموعه‌ای از بحث‌ها را دنبال می‌کنیم که یکی هم مسائل اخلاقی است.

او درباره نوع نگاه کی‌روش به فدراسیون و اینکه آیا او ارباب فدراسیون خواهد بود؟ گفت: بد است که ارباب و نوکر را مطرح کنیم. شأن رسانه ما این نیست. اگر بخواهیم با رسانه رفیق باشیم، این مسائل خوب نیست. ارباب و نوکر چیست؟ اعتقادم این است که رفتار ما با کی‌روش باید همان رفتار مناسب باشد. رفتار او هم باید با همه ارکانی که با او کار می‌کنند، درست باشد. این حق ماست. ما یک نفر را استخدام می‌کنیم که برای ما کار کند و نه اینکه ما را مدیریت کند.

او درباره اینکه گفته می‌شود ممنوع الخروج است و شاید به اتریش نرود، اظهار کرد: من ممنوع الخروج نیستم. کشور قانون دارد. قوه قضاییه معتبر و محترم است و به حرف یک نماینده و این افراد کاری ندارد.

مهدی تاج درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که فقط در ورزشگاه آزادی حضور دارند و زمزمه‌هایی وجود دارد که زنان نمی‌توانند در سایر ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند هم گفت: نمی‌دانم قبل از بنده هم زنان به ورزشگاه آمده بودند یا خیر. گمانم یک بار دادگان گفت که در زمان او هم زنان آمده بود. ما اولین بار در بازی با کاشیما زنان را به ورزشگاه آوردیم و اتفاق خوبی هم بود. دومین بار هم در بازی با کامبوج بود. بعد از آن فوتبال تعطیل شد چون کرونا آمد و من هم رفتم. الان هم طبق روال انجام می‌شود. شما خودتان را جای مسئولان بگذارید. خودم را جزو مسئولان می‌بینم که باید تلاش کنیم. وقتی دستشویی مجزا نداریم چه کار کنیم؟ اگر شرایط در استان‌ها فراهم باشد باید اقدام کنند. من که مخالف حضور زنان نیستم. من جزو بنیان‌گذاران حضور زنان بودم.

رییس فدراسیون فوتبال در پایان گفت: اگر بتوانیم نتایج خوبی در جام جهانی مقابل ولز و آمریکا و انگلیس بگیریم همه ما شاد می‌شویم. ما زوری نداریم به بقیه بگوییم که همدل باشید.

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz