در سفر هیات تجاری از البرز به ترکیه مطرح شد:

گسترش مناسبات اقتصادی البرز و تمرکز بر تجارت بین المللی

گسترش مناسبات اقتصادی البرز و تمرکز بر تجارت بین المللی
شناسه خبـر : ۱۱۱۹۹۸ سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

هیات تجاری از فعالان اقتصادی البرز در بخش های مختلف مشتمل بر صنایع غذایی، سلولزی، نساجی، ساختمانی، شیمیایی و صنایع دستی و حوزه گردشگری در راستای گسترش مناسبات اقتصادی این استان و تمرکز بر تجارت بین المللی از جمله روابط با کشور ترکیه به شهر استانبول سفر کردند.

به گزارش شهروندالبرز و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز؛ بخشی از برنامه این سفر به دیدار، رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول اختصاص یافت، در این نشست پرهام رضایی با بیان اینکه حدود ۶۵ درصد کارخانه های آرایشی- بهداشتی کشور در البرز فعال است، اظهار کرد: شرکت های تولید کننده قطعات خودرو این استان نیز از ظرفیت بالایی برخوردار هستند، انتظار ما این است که با کمک سفارتخانه ها زمینه حضور واحدهای تولیدی کشور به ویژه البرز در نمایشگاه های بین المللی فراهم شود.

رضایی با اشاره به اهمیت برپایی پاویون اختصاصی معرفی محصولات البرز در نمایشگاه های بین المللی از جمله ترکیه گفت: به یقین تجار ایرانی نیز از این موضوع استقبال خواهند کرد، چند شهر ترکیه از ظرفیت بالایی برای برپایی چنین نمایشگاه هایی برخوردار هستند و یک هدف مهم از این تصمیمات بهبود تراز تجاری ایران با ترکیه است، چون بر مواردی مانند کم شدن نوسات ارزی اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: برگزاری وبینارها و دیگر دوره های آموزشی قبل از اعزام هیات های تجاری نقش مهمی در آشنایی فعالان اقتصادی با ظرفیت های کشور مقصد ایفا می کند و در صورت برنامه ریزی برای اعزام هیات های تجاری به ترکیه اتاق البرز آماده برگزاری چنین دوره هایی است.

 

تعامل و همکاری میان بخش های دولتی و خصوصی به بهبود شرایط اقتصادی کمک می کند

رئیس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر اینکه باید به دانش و توانمندی های شرکت های ایرانی در تولید دستگاه ها و ماشین آلات خطوط تولیدی اطمینان شود، گفت: بخش خصوصی شرکت های فعال خوبی در این زمینه دارد و امکانات نیز برای آنها فراهم است، فقط باید به تولیدکنندگان مورد نظر بیشتر بها داده شود و از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: باید رفت و آمدها در سطح سفارتخانه ها با سفرا و رایزن های اقتصادی بیشتر شود و به ویژه هنگام عقد قراردادها و پیشبرد مذاکرات تجاری صنعتگران شاهد حضور آنها در چنین دیدارهای مهم تجاری باشیم.

وی افزود: امروز مشکل مهم در کشور ما مسئله اقتصاد است و با تعامل و همکاری میان بخش های دولتی و خصوصی می توان به بهبود شرایط اقتصادی موجود کمک کرد.

رضایی با اشاره به اهمیت انتخاب رایزن های اقتصادی در سقارتخانه ها از میان اعضاء اتاق های بازرگانی گفت: نیاز است که پیشگامان حوزه اقتصاد افرادی از همین حوزه باشند.

 

ضرورت رفع موانع پیش روی فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت تقویت فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی گفت: فعالان این حوزه از دانش بالایی برخوردار هستند و باید بستر و فضایی کافی برای پیشرفت این شرکت ها در بخش تجاری سازی فراهم شود.

وی توضیح داد: در صورت راه اندازی نمایشگاه بین المللی همانند موسیاد در دیگر شهرهای ترکیه و حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی در این عرصه گام مهمی در راستای معرفی ظرفیت های تولیدی و صنعتی البرز برداشته می شود.

رضایی در ادامه بر اهمیت حضور نمایندگانی از پارک علم و فناوری البرز و یا صندوق پژوهش و فناوری این استان در اعضای هیات های تجاری اعزامی به دیگر کشور جهت آماده سازی بستر حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد.

وی تاکید کرد: به شرکت های دانش بنیان فعال در ایران از جمله البرز باید این فرصت داده شود که بتوانند توانمندی و ظرفیت های خود را معرفی کنند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت بهبود فضای داخلی تولید برای شرکت های دانش بنیان به منظور تقویت حضور این شرکت ها در عرصه صادرات افزود: اگر موانع پیش روی فعالیت های تولیدی این شرکت ها در درون کشور مرتفع نشود، تلاش برای معرفی آنها در عرصه بین المللی درست نیست، چون ممکن است به مهاجرت آنها به دیگر کشورها از جمله منطقه منجر شود.

وی همچنین بر ایجاد یک نمایشگاه دائمی و ثابت جهت حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی تاکید کرد در ادامه اعضای هیات به معرفی فعالیت ها و رسته های تولیدی خود پرداختند.

 

از شرکت های دانش بنیان ایرانی به منظور حضور در رقابت های تجاری بین المللی حمایت می شود

در این دیدار جواد معبودی‌فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه با این توضیح که در نشست های مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و ترکیه می توان به نتایج موثر و هدفمندی دست یافت، بیان کرد: شرکت های دانش بنیان با وجود ظرفیت هایی مانند نیروهای شاغل تحصیل‌کرده و قدرت خلق ایده های نو سرمایه ای ندارند و باید از سوی دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت شوند.

وی با اشاره به ضعف شرکت های ایرانی در معرفی محصول و تولیدات خود در نمایشگاه های بین المللی عنوان کرد: تنها برخی شرکت ها ظرفیت های تولیدی خود را در قالب ارائه کاتالوگ به شرکت های ترکیه ای معرفی می کنند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه در ادامه گفت: ظرفیت های شرکت های البرزی به ویژه دانش بنیان ها باید در قالب فایل های ویدئویی یا بروشورهای تبلیغاتی به هنگام حضور در نمایشگاه های خارجی به بازدیدکنندگان ارائه شود، به عبارتی فرصت های بازاریابی و فروش محصول برای تولیدکنندگان و صنعتگران البرز از این طریق حاصل می شود.

 

آماده سازی بستر همکاری میان شرکت های ایرانی و ترکیه ای در بحث انتقال تکنولوژی و فناوری

در ادامه این دیدار کوروش جعفری رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در استانبول ترکیه نیز توضیح داد: مزیت های نسبی و مطلقی که در زمینه های صادرات در البرز وجود دارد باید معرفی شود و سفارت در این زمینه و همچنین حضور در نمایشگاه های کشور ترکیه با فعالان اقتصادی استان البرز همکاری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در بحث انتقال تکنولوژی و فناوری میان شرکت هایی از ایران و ترکیه از جمله انرژی های تجدیدپذیر و یا تامین ماشین آلات صنعت نساجی و یا خودرو نیز آماده ایجاد بسترهای لازم هستیم.

جعفری تاکید کرد: نیاز است که اطلاعاتی در خصوص مزیت های صادراتی البرز در اختیار مسئولان وزارت امور خارجه از جمله رایزن های اقتصادی سفارت خانه ها قرار داده شود، در ترکیه نمایشگاه های متعددی از جمله در حوزه صنایع غذایی بر پا می شود که می توانیم اطلاعات لازم از جمله زمان برگزاری و مجریان نمایشگاهی را در اختیار فعالان تولیدی و صنعتی البرز قرار دهیم.

 

تاکید رئیس اتاق بازرگانی البرز در بازدید از نمایشگاه موسیاد بر استفاده از ظرفیتهای البرز در تامین نیاز کشور ترکیه

در ادامه این سفر، هیات تجاری البرز با همراهی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول از نمایشگاه موسیاد اکسپو ۲۰۲۲ ترکیه بازدید کردند، این نمایشگاه با حضور فعالان اقتصادی و مدیران بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله (صنعت، تجارت، سرمایه گذاری، گردشگری، ماشین آلات و تجهیزات، فلزات، شیمی، ساختمان، نساجی، پزشکی، خودرو، مواد غذایی ،انفورماتیک و کشاورزی و دامداری) برگزار شده است.

پرهام رضایی در حاشیه بازدید از نمایشگاه موسیاد با اشاره به معرفی ظرفیتهای تولیدی و صادراتی البرز در بخشهای مختلف از جمله حوزه کشاورزی عنوان کرد: در بحث صادرات سبزی و صیفی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ هزار کانتینر صادرات از البرز انجام شد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری میان ایران و ترکیه باید ضمن عقد قراردادهای همکاری از ظرفیتهای تولیدی و صنعتی البرز در تامین نیاز کشور ترکیه بهره برداری می شود.

وی با بیان اینکه به نمایندگی از ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی از البرز هیات تجاری از مدیران کارخانهها و برندهای مطرح این استان به نمایشگاه موسیاد ترکیه اعزام شده است، افزود: استان البرز قطب صنعت ماکارونی کشور است، واحدهای تولیدی این استان در حوزه صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، قطعات خودرو و شویندهها و محصولات آرایشی و بهداشتی از قابلیتهای ویژهای برخوردار هستند، وجود بیش از ۱۱ شهرک صنعتی از دیگر مزیتهای این استان است.

رضایی با بیان اینکه تنها در یکی از شهرکهای صنعتی البرز بیش از ۲ هزار واحد صنعتی فعال مستقر است، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی این استان نقش مهمی در صادرات از البرز دارند، از فعالان اقتصادی ترکیه دعوت می‌شود که در قالب هیاتهای تجاری به البرز سفر کنند تا از نزدیک با ظرفیتهای این استان آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه یک هدف مشترک میان ترکیه و ایران گسترش سطح روابط تجاری میان طرفین است، عنوان کرد: نمایشگاه موسیاد ظرفیتهای بالایی دارد و در سالهای بعد تولیدکنندگان البرزی نیز در این نمایشگاه حضور قابل ملاحظهای خواهند داشت.

 

نمایشگاه موسیاد فرصتی مناسب برای تقویت روابط ایران و ترکیه است

در این بازدید جواد معبودی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه برای تسهیل کار تجار ترکیه ای و ایرانی و گسترش تعاملات میان طرفین اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه موسیاد دارای قابلیت های فراوانی است، گفت: در ایران با انجمن موسیاد ارتباط خوبی در راستای توسعه تعاملات اقتصادی با کشور ترکیه برقرار است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه اظهار امیدواری کرد که زمینه های همکاری مناسب میان دو کشور به دنبال برگزاری نمایشگاه موسیاد و حضور بازرگانان ایرانی در این رویداد مهم اقتصادی ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: اقدامات برنامه ریزی شده برای نمایش محصولات تولیدی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه هایی مانند موسیاد برپایی پاویون هایی در بخش های مختلفی مشتمل بر غرفه ارائه محصولات کشاورزی، پتروشیمی، فولاد و صنایع بسته بندی است.

در دیدار با عضو هیات مدیره موسیاد مطرح شد:
توسعه روابط تجاری میان ایران و ترکیه به اقتدار آنها در منطقه کمک خواهد کرد

در بخش دیگری از برنامه بازدید از نمایشگاه موسیاد، عبدالقادر سیجاک‌یوز عضو هیات مدیره موسیاد گفت: انجمن بازرگانان و صنعتگران مستقل ترکیه (موسیاد) در سال ۱۹۹۰ آغاز به کار کرد و یکی از بزرگترین تشکل های اقتصادی حال حاضر کشور ترکیه است.

وی ادامه داد: انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه با توجه به سابقه ۳۲ ساله نزدیک به ۱۳ هزار عضو دارد و در تمامی ۸۱ شهر کشور ترکیه دارای شعبه است، در بیش از ۷۴ کشور دنیا از جمله در ایران نیز این انجمن دارای دفتر نمایندگی است.

عضو هیات مدیره موسیاد با این توضیح که این نمایشگاه از بزرگترین رویدادهای اقتصادی ترکیه است که هر دو سال یکبار برگزار می شود، افزود: در این نمایشگاه که امسال نوزدهمین دوره آن برگزار شده است، در بخش های مختلفی از جمله صنایع آرایشی، قطعات خودرو، پوشاک و سایر حوزه ها محصولات مختلفی نمایش داده می شود.

وی عنوان کرد: نمایشگاه موسیاد ترکیه یک نمایشگاه بین المللی است که به جزء ۷۴ کشور دارای نمایندگی، از تجار و فعالان اقتصادی بیش از ۱۲۰ کشور دیگر نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده به عمل آمده است.

سیجاک‌یوز با ابراز خرسندی از حضور تجار و بازرگانان ایرانی در نمایشگاه موسیاد تاکید کرد: از هر فرصتی برای ایجاد ارزش افزوده میان ایران و ترکیه استفاده خواهیم کرد.

وی تشریح کرد: ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند در منطقه خاورمیانه هستند و به یقین توسعه روابط تجاری میان این دو کشور در کنار سایر حوزه ها به اقتدار آنها کمک خواهد کرد. در این راستا اعزام هیات تجاری از ترکیه به ایران در سال جاری میلادی مدنظر است.

 

ارائه پیشنهاد تامین ماشین آلات صنعتی خط تولید کارخانه های ایرانی با واردات از ترکیه

در بخش دیگری با توجه به نشست هیات تجاری البرز با رئیس اتاق مشترک ترکیه و ایران در شهر استانبول، پرهام رضایی در این دیدار اظهار کرد: در البرز نزدیک به ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی در حوزه های مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی، شوینده های بهداشتی ، قطعات خودرو و دیگر زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه البرز قطب صنعت ماکارونی کشور است، گفت: نزدیک به ۸۵ درصد از ماکارونی ایران در البرز تولید می شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: اتاق مشترک بازرگانی ترکیه و ایران با ظرفیت های کشورمان از جمله البرز آشنا است و به یقین می تواند نقش مهمی در بالا بردن تراز تجاری ایران با ترکیه ایفا کند.

وی اعلام آمادگی کرد که جلسات آنلاین B2B میان اعضای اتاق مشترک ترکیه و ایران و اتاق بازرگانی البرز به منظور تصمیم گیری در خصوص پیشبرد مراودات اقتصادی پیش روی تجار دو کشور برگزار شود.

رضایی ادامه داد: با توجه به حضور صنایع قدرتمند در البرز تامین نیاز این واحدهای تولیدی به مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل یکی از اهداف ما از سفر به ترکیه برقراری پل های ارتباطی با این کشور در خصوص تامین مایحتاج کارخانه های ایرانی از جمله ماشین آلات صنعتی و انتقال تکنولوژی است.

وی گفت: یک هدف دیگر ما از دیدارهای کنونی این است که بنگاه های کوچک و متوسط دو کشور ترکیه و ایران را با هم آشنا کرده و کارهای مشترک انجام دهند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: در بحث تسهیل مراودات مالی نیز به شرکت های SME کمک خواهیم کرد.

 

زمینه همکاری میان تجار ایران و ترکیه در حوزه‌ صنایع غذایی،دارویی،مواد شوینده،تولیدات کشاورزی و بحث ایمنی کار فراهم است

بخش دیگری از این سفر به دیدار و گفتگو با رئیس اتاق مشترک ترکیه و ایران در محل این اتاق اختصاص داشت که در جریان آن عثمان آکسوی بیان کرد: در سالیان اخیر تحت تاثیر ویروس کرونا و تحریم ها ارتباطات اقتصادی ما با کشور ايران کاهش پیدا کرد، امید است که تحریم ها به زودی مرتفع شود و بتوانیم روابط تجاری مان را گسترش دهیم.

وی در مورد ارائه خدمات انجمن صادرکنندگان ترکیه به تجار این کشور که بازار هدفشان ایران است و همچنین برقراری ارتباطات دو سویه به منظور عقد تفاهم نامه های همکاری توضیح داد: در ترکیه تجار و بازرگانان این کشور را به برقراری ارتباط با تاجران ایران تشویق می کنيم و در ایران هم از طریق اتاق بازرگانی مشترک میان دو کشور این اقدامات را پیش می بریم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ترکیه و ایران اشاره کرد: در قسمت بازاریابی هنوز امکانات کافی نداریم که بتوانیم در اختیار تجار ایرانی قرار دهیم، اما می توانیم در قالب خدمات مشاوره ای اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار تجار ایرانی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر خارج از مبحث تحریم ها در چهار بخش صنایع غذایی، دارویی، مواد شوینده، تولیدات کشاورزی و بحث ایمنی کار می توانیم با ایران کار مراودات تجاری داشته باشیم.

آکسوی عنوان کرد: در راستای تسهیل روابط تجاری میان ایران و ترکیه باید راه حل اساسی اندیشیده شود، به عنوان مثال با وجود پیشرفت خوب تولید ماکارونی در ترکیه، فعالان این صنعت در ایران می توانند تولیدات و یا ماشین آلات خود را به ترکیه صادر کنند، اما باید مسائل بانکی در خصوص این مراودات اقتصادی حل و فصل شود‌.

به گفته آکسوی چند تولیدکننده صنعت نساجی در این کشور ماشین آلات بزرگ خطوط تولیدی خود را وارد می کنند و در صورتی که در زمینه مراودات مالی با ایران مشکلی نباشد، می توان بر روی تامین دستگاه های صنعتی مورد نیاز این کشور از طریق ایران اقدام کرد.

 

 

تمرکز بر آشنایی تجار ایرانی با نحوه فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در ترکیه

در ادامه این ديدار کوروش جعفری رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در استانبول ترکیه که هیات اعزامی از اتاق بازرگانی البرز را همراهی می کرد، با ابراز خرسندی از حضور آنها گفت: البرز نقش ویژه ای در اقتصاد ایران دارد.

وی با این توضیح که دو هدف مهم از سوی هیات تجاری البرز از سفر به ترکیه دنبال شده است، افزود: یک هدف دنبال شده بازدید فعالان اقتصادی البرزی از نمایشگاه اکسپو موسیاد بود که به منظور آشنایی با ساز و کار برگزاری نمایشگاه ها در این کشور برگزار شد.

رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در استانبول ترکیه دیگر هدف مهم از حضور هیات تجاری البرز به ترکیه را آشنایی تجار و بازرگانان ایرانی با افرادی برشمرد که سابقه فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری در ترکیه را دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: به دنبال اقدام عملیاتی مهم در خصوص توسعه مراودات تجاری میان دو کشور هستیم.

جعفری اضافه کرد: به دنبال معرفی ظرفیت های البرز از سوی هیات تجاری اعزامی از این کشور برای بهره برداری از پتانسیل های این استان در راستای همکاری اقتصادی با ترکیه استفاده خواهیم کرد.

 

در نشستB2B با اتاق بازرگانی کورفز ترکیه KORFEZ مطرح شد:
اهمیت رفع مشکلات موجود بر سر راه تجارت برون مرزی فعالان اقتصادی دو کشور

در بخش پایانی سفر هیات تجاری البرز به ترکیه، پرهام رضایی در نشست B2B به میزبانی اتاق بازرگانی کورفز ترکیه عنوان کرد: با توجه به قدمت روابط اقتصادی و تشابهات فرهنگی میان ایران و ترکیه حجم تراز تجاری بالاتر دور از انتظار نیست و در این راستا با گسترش همکاری‌های مشترک می‌توانیم شاهد توسعه صادرات محصولات تولیدی باشیم. وی ادامه داد: با انتقال مشکلات موجود بر سر راه فعالان اقتصادی به دولتمردان می‌‌توان برای رفع موانع از طریق روابط سیاسی و دیپلماتیک اعمال نظر کرد، در این حوزه نیازمند همراهی دولتمردان تا مسیر بهتری را برای بهبود تجارت فراهم کنند.

رضایی با اشاره به مشکلات موجود در بحث مرودات مالی میان ایران و ترکیه بیان کرد: با تمرکز بر واحدهای پولی دو کشور و پیشبرد اقداماتی مانند تهاتر می‌توان به کاهش مشکلات این حوزه برای فعالان اقتصادی و افزایش تراز تجاری ایران با ترکیه کمک کرد.

وی با اشاره به عضویت فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاقهای بازرگانی افزود: نقاط مشترک فرهنگی ایران و ترکیه فرصت تبدیل این دو کشور به شرکای تجاری فراهم کرده است و این مهم می تواند زمینه ساز اقداماتی مشترک باشد.

 

افزایش ظرفیت تولید محصولات مختلف مبتنی بر دانش فنی و شرکتهای دانشبنیان به واسطه تحریم های اقتصادی

در بخش دیگری از این نشست غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: هدفگذاری در زمینه فعالیتهای تجاری پایه ریزی شده در گذشته برای مراودات میان ترکیه و ایران امروز محقق نشده است، معتقدیم که این موارد اهداف واقعی و عملیاتی هستند که برای تحققش نیازمند توسعه همکاری‌های طرفین هستیم.

وی در ادامه افزود: تا چندی پیش دبیرخانه اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو اکو در اختیار کشور ترکیه بود و اکنون این امکان به ایران واگذار شده و زمینه برای استفاده از ظرفیتهای عضو اکو برای هر دو طرف بیش از پیش فراهم شده است.

جمیلی عنوان کرد: در این میان استفاده از ظرفیت همکاری‌های نمایشگاهی دو کشور بسیار حائز اهمیت است و همواره شاهد حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای بینالمللی ترکیه هستیم که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌‌گیرد و این مهم نشان از اهمیت این موضوع دارد و می‌تواند به همکاری‌های مستمر و فزاینده منجر شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: ظرفیت تولید محصولات مختلف مبتنی بر دانش فنی و شرکتهای دانشبنیان به واسطه سالها تحریم در ایران افزایش پیدا کرده است و در کشورمان توان فنی تولیدی محصولات متنوعی در ایران وجود دارد که در ترکیه تولید نمی‌شوند و این کشور صرفا واردکننده آن است.

وی بیان کرد: در وضعیت اقتصادی حال حاضر واحدهای پولی ریال ایران و لیر ترکیه در قیاس با ارزش دلار شرایط یکسانی دارند و این می تواند به عنوان فرصتی برای افزایش ظرفیتهای صادراتی و تجاری با سایر کشورهای دنیا به ما کمک کند.

 

اولویت اصلی تجار ایرانی و ترکیه ای برقراری روابط تجاری با کشورهای همسایه است

در این نشست کوروش جعفری رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در استانبول ترکیه اظهار کرد: ترکیه در سال 2021 رشد اقتصادی 8درصدی را تجربه کرد و برای سال 2022 نیز چشم انداز صادرات سالانه 250 میلیون دلاری این کشور مدنظر قرار داده شد.

وی بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی ترکیه در زمان بحران در اوکراین به خوبی فعالیت کرد و در این راستا به صادرات غلات به آن کشور پرداخت و این نشان دهنده جایگاه اقتصادی ترکیه در دنیای امروز و منطقه است.

رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در استانبول ترکیه افزود: اولویت اصلی تجار ایرانی و ترکیه ای برقراری روابط با کشورهای همسایه و تسهیل حضور فعالان اقتصادی با همکاری در زمینه های تخصصی در مناطق مختلف است.

جعفری با اشاره به اهمیت توجه مقامات اقتصادی دولت ترکیه به برپایی نمایشگاه های تخصصی و صنفی با همکاری بخش خصوصی و به منظور پیدا کردن شرکای تجاری برای این کشور گفت: به موازات حضور فعالان اقتصادی ایرانی در ترکیه شرایط را برای برگزاری نشست های تخصصی فراهم خواهیم کرد.

 

تاکید رئیس اتاق بازرگانی کورفز بر افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه

در ادامه این نشست رجب اوزتورک رئیس اتاق بازرگانی کورفز ترکیه عنوان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ترکیه و قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و اوراسیا به عنوان دو قطب بزرگ در زمینه های تجاری و صنایع مختلف در این عصر نیازمند اتحاد و کمک به یکدیگر برای کسب موفقیتهای بیشتر برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی و پیشبرد اهداف خود هستند.

وی با اشاره به حجم ۱۹ میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف مشترک نیازمند گسترش روابط و به دنبال آن افزایش تراز تجاری دو کشور هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی کورفز ترکیه در ادامه بیان کرد: بر اساس امضای تفاهمنامه بین ایران و ترکیه در ژانویه ۲۰۱۴ مقرر شد که حجم مبادلات تجارت میان دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد، برای تحقق این هدف تنها اعمال سیاستهای مختلف کافی نیست و نیازمند موارد دیگری است.

وی افزود: همانگونه که در ادوار مختلف تاریخی دو کشور در زمینههای اقتصادی و سیاسی با یکدیگر مراودات تجاری زیادی داشتهاند هم اکنون نیز نیازمند معرفی نمایندگانی از هر دو کشور برای توسعه روند همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری هستیم. اوزتورک با اشاره به مسئولیت سنگین فعالان اقتصادی در پیشبرد اهداف تجاری بیان کرد: نشست B2B با حضور هیأتی از اتاق بازرگانی البرز و فعالان اقتصادی منطقه تجاری کورفز با هدف آشنایی بیشتر و افزایش همکاری‌های مشترک میان دو کشور برگزار شده است.

در این سفر و در قالب امضای تفاهم نامه میان روسای اتاق های بازرگانی البرز و کورفز مقرر شد که طرفین در راستای گسترش سرمایه گذاری، برقراری تعاملات و روابط تجاری میان فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه و انتقال و تبادل اطلاعات در خصوص ظرفیت های دو منطقه، اعزام هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های محلی و منطقه ای اقدام کنند.

نویسنده: سمیه فلاحی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz