یادداشت میهمان:

نقش متمایز وکیل دادگستری در فرآیند دادرسی و انتظار به جای مردم از آنان

نقش متمایز وکیل دادگستری در فرآیند دادرسی و انتظار به جای مردم از آنان
شناسه خبـر : ۱۱۲۱۶۸ پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷

یادداشت علی اسداله پورکریمی با عنوان نقش متمایز وکیل دادگستری در فرآیند دادرسی و انتظار به جای مردم از آنان

در یک فرآیند دادرسی عادلانه ، غیر از اصحاب دعوی، چهار رکن و نقش ممکن است بایدحضور داشته باشند؛

 ۱- قاضی ۲- وکیل دادگستری -۳ ضابطین قضایی ۴- کارشناس رسمی دادگستری.
 
در این میان قضات دادگستری به عنوان نماینده حاکمیت در برقراری عدالت و صدور احکام و اجرای آن نقش محوری دارند و ایشان را ضابطین قضایی در مسئولیت بر قرار کنندگان نظم و مجری اوامر ایشان یاری می دهند و همچنین کارشناسان رسمی دادگستری به عنوان معین و یاور تخصصی ایشان در امر قضا می باشند و البته به هیچ عنوان هیچ یک از سه نقش فوق قانونا نمی توانند در مقام مدافع از حق و طرفین پرونده باشند بلکه میبایست به عنوان بیطرف در یک پرونده، نقش خود را ایفا نمایند.
 
اما در این بین نقش وکیل دادگستری کاملا متفاوت از سایر ارکان گفته شده است. وکیل دادگستری در کنار طرفین دعوا و اصحاب پرونده ( به اصطلاح در این طرف میز ) و به عنوان مدافع ایشان است و در زمان تحلیف سوگند یاد می کند که « مدافع از حق باشد ». در حقیقت قانونگذار این نقش قانونی منحصر به فرد را صرفا خاص وکلای دادگستری دانسته است ولا غیر .
 
در نتیجه بدیهی است در تحولات اجتماعی مردم از وکلای دادگستری انتظار داشته باشند که همچنان نقش خود را در مقام مدافع از حق و وکیل مدافع مردم ایفا کنند، نقشی که حاکمیت می بایست به آن اعتماد کند تا هم بخاطر اجرای آیین دادرسی عادلانه از رضایت خاطر نسبی عامه مردم برخوردار گردد و هم احکام قضایی خویش را اعتبار بخشد.
 
 
 
علی اسداله پور کریمی وکیل دادگستری
 
 
 
 

نویسنده : علی اسداله پور کریمی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz