یادداشت

یادداشت
شناسه خبـر : ۱۱۳۳۷۲ چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

یاداشت با عنوان : اول اکتبر روز جهانی سالمندان ،شعار سال: تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان

 

از نظر روانشناسان سن شروع سالمندی حدود ۶۰ الی ۶۵ سال می باشد. یعنی زمانی که اغلب مردم بازنشسته می شوند.

به طور قطع نمی توان برای دوران سالمندی سن خاصی را تعریف نمود چرا که یک فرد ۶۵ ساله می تواند امید به زندگی برای ۱۲ سال آینده را داشته باشد(یعنی تا سن 80 سالگی ). از طرف دیگر طبق نظر صاحبنظران سن تقویمی، شاخص ناقصی برای برآورد عملکرد و کفایت افراد است. زیرا کلیه افراد از لحاظ زیستی به صورت های مختلفی پیر می شوند. سالخوردگان پیری که شکننده و بیمار و ضعیف هستند و سالخوردگان پیرجوانی که علی رغم سنشان بدن سالمی داشته و جوان به نظر می رسند.

سالمندان همان کودکان و جوانان سال های گذشته بوده که در گذر روزگار خمیده شده اند، آنها دنیایی از تجربه هستند . دوران سالمندی دوران کمال هر فرد است که به عنوان الگو و صاحب نظر جمع شناخته می شود. پختگی و در عین حال دل نازگی از جمله ویژگی های دوران سالمندی است و مهم ترین خواسته آنها احترام است. احترام به سالمندان در جامعه و قدرشناسی از آنها مطابق با شعار امسال " تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان " بوده که در فرهنگ جامعه ما همواره مورد تاکید است .

به یاد داشته باشیم که با توجه به مشکلات این دوران همواره حامی این عزیزان باشیم

خلاصه ای از مشکلات سالمندان: 

تنها زندگی کردن - نداشتن منبع درآمد مستقل و پایین بودن ميزان درآمد - بیماري های جسمی - سختی در انجام فعالیت های روزانه - نیاز به حمایت عاطفی و انواع حمایت های اجتماعي- مشکل گذران اوقات فراغت.

 

 

کارشناس برنامه سالمندان

مرکز بهداشت شرق کرج

نویسنده : راضیه احدی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz