ساماندهی نهر دلمبر و سیاه جوی گره ۳۰ ساله روان‌آبهای شهر ماهدشت را گشود

ساماندهی نهر دلمبر و سیاه جوی گره ۳۰ ساله روان‌آبهای شهر ماهدشت را گشود
شناسه خبـر : ۱۱۳۴۶۳ سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل توسعه شهرها و از هم گسیختگی که در طبیعت بوجود آمده شاهد وقوع سیلاب و همچنین تغییرات اقلیمی در بسیاری از کشورها از جمله ایران و استان البرز هستیم. مشکلاتی ‌که سبب شده ساختار طبیعت دچار تغییر شده و در برخی موارد با انجام توسعه راهها و شهرها و به جرات میتوان گفت دستکاری انسان در طبیعت وقوع سیبلاب ها، از بین‌رفتن زیستگاههای،حیوانی، و دیگر مخاطرات باشیم.

طی بازدید داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز به همراه خبرنگاران ساماندهی رودخانه دلمبر و سیاه جوی مورد بازدید و بررسی قرار گرفت. به گزارش شهروند وی در این نشست حاشیه این بازدیدضمن پراهمیت برشمردن این پروژه اظهار کرد: با ایجاد این پروژه مشکل ۳۰ ساله مردم ماهدشت و مسیر این دو رووخانه فصلی که با ورود روان آبها و فاضلاب ‌های خانگی دچار مشکلات عدیده‌ای شده بود مرتفع خواهد شد. وی با بیان‌این مهم که این مشکل از سالیان گذشته در این منطقه بوجود آمده و رفع نشده بود، همجواری با پایتخت و عدم‌نگاه جامع به معضلاتی از این دست را از دیگر آسیب هایی برشمرد که باید با نگاه جامع ملی و استانی،شهرداری ها و دیگر ادارات مرتبط در جهت رفع آن گام بردارند و با انجام پروژه هایی که دارای پیوست های مناسب در هر بخش است کمک کرد تا در آینده از هزینه کرده‌ای بیشتر و آسیب های جدی در بخش های زیست محیطی و اقلیمی بکاهیم. وی همچنین خبر داد: رینگ سراسری خط انتقال شرق کرج از بیلقان و خط انتقال تصفیه‌خانه شماره ۳ کرج با حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار طراحی و در اولویت قرار گرفته است. نجفیان با بیان این که بدون شک نبود ردیف‌های اعتباری سبب مشکلاتی برای اجرا و انجام طرح ها خواهد شد اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم وجود ردیف اعتباری نمی‌توان در زمان مناسب از ظرفیت‌های بودجه هم استفاده کرد به همین دلیل در کنار پروژه‌های حفاظتی و مدیریتی منابع آب و پساب، همواره در حال تلاش برای تامین بخشی از منابع هستیم. وی با اشاره به پروژه ساماندهی رودخانه فصلی دلمبر و سیاه جوی بیان کرد: این پروژه بخشی از مجرای حوضه آبریز دلمبر است که نهایتا آب‌های ناشی از بارش را از محدوده شهر کرج و محمد شهر خارج و وارد محدوده ماهدشت می‌کند. وی توضیح داد: این آب در منطقه ماهدشت به دلیل شیب تقریباً صفر در منطقه با وضعیت نامناسبی پخش می‌شود و سال‌هاست که مشکلات زیادی را برای مردم در این منطقه ایجاد کرده است. نجفیان تصریح کرد: در گذشته این آب‌ها به رودخانه شور سرازیر شده و از استان خارج می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل مسدود شدن مجرای طبیعی آب، با کمترین بارش شاهد آبگرفتگی در ماهدشت هستیم که یکی از مشکلات اصلی استان به شمار می‌رود. نجفیان با بیان اینکه بیشتر این آب از سمت شهر کرج و محمدشهر سرازیر شده و ماهدشت در آن نقش کمی دارد؛ گفت: به همین دلیل در بخش روان‌آب‌ها باید مساله به طور کامل دیده شود و اینطور نباشد که هر شهر به صورت جدا روان‌آب را جمع‌آوری و به سمت پایین دست رها کند و به مشکلاتی که در پایین دست ایجاد می‌شود توجه نکند . وی تاکید کرد: مسوولیت پذیری و نگاه جامع به مشکلات باید در فرهنگ کاری همه ما مورد توجه قرار گرفته و با ایجاد راهکارهای قانونی و عملی تلاش کنیم از هدر رفت منابع و مصالح شهر و کشورمان جلوگیری نماییم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ادامه داد: آب منطقه‌ای البرز علی رغم اینکه در حوزه شهری مسئولیتی ندارد؛ مطالعات طرح ساماندهی رودخانه دلمبر و سیاه‌جوی را انجام داد تا با توجه به آن در کنار بازگشایی و احیای مسیر ایمن عبور سیل، مخازن ذخیره‌ای هم در نظر گرفته شود.
 
نجفیان گفت: مخازنی که در این طرح پیش‌بینی شده قادر به ذخیره سه میلیون مترمکعب روان آب است تا هم از قدرت سیل بکاهد و هم برای فضای سبز و تغذیه آبخوان استفاده شود.
 
وی با بیان اینکه فاضلاب‌های خانگی هم در این منطقه شرایط غیرقابل تحملی رقم زده است؛ گفت: شهرداری کرج علی رغم اینکه بیشترین نقش را در این وضعیت دارد اما هیچ مسئولیتی در این زمینه نپذیرفت و ما با دست خالی پروژه‌ای که پیش‌بینی می‌شد بالای ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد را شروع کردیم.
 
نجفیان افزود: در سال گذشته ۷۰۰ متر از این پروژه ۳ هزارو ۲۰۰ متری به سرانجام رسید.
این‌مسوول ادامه داد: کل پیشرفت این پروژه تا کنون ۶۵ درصد بوده و ۱۸۰۰ متر آن ساخته شده است. نجفیان اذعان کرد: باقیمانده این پروژه به دلیل قرار گرفتن در داخل شهر و مسیر عبور انشعبات آب، گاز، فیبرنوری و ... با دشواری خاصی مواجه است و تا ظرف ۴۰ روز آینده این بخش هم به همراه یک سازه سنگین در محل تلاقی جاده اصلی ماهدشت و اشتهارد به اتمام می رسد. وی افزود:پیش‌بینی می‌شود کل پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ضمن تاکید بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی گفت: رسانه ها در کنار مسوولان میتوانند کمک بزرگی در تغییر فرهنگ‌مصرف آب در کشور ایفا کنند تا از هدر رفت منابع در این بخش جلوگیری شود و بتوان مابقی این میراث را برای آیندگان به جا گذاشت.
 
نجفیان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: تمام تلاش،ما علی رغم این مشکلات بر این است ‌ه منابع مالی را جذب کرده و پروژه های خوبی را که در جت زیرساختهای استان در این بخش است را کلید زده و تا حصول نتیجه پیگیری کنیم.
 
 
وی بیان کرد: مدیریت تورم و تحریم در ابن برهه ضروری به نظر می رسد و باید عقب ماندگی های استان در این‌بخش مرتفع شود. نجفیان تصریح کرد: امسال طرح رینگ سراسری پروژه خط انتقال شرق کرج از بیلقان‌با اعتبار ۸۰۰ میلیارد را شروع خواهیم کرد و هم اکنون در مرحله تهیه اسناد قرار دارد و از جمله اولویت‌های این شرکت می باشد. وی ادامه داد: همچنین خط انتقال تصفیه خانه شماره سه کرج در حال انجام است .
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با بیان این که در زمینه طرح‌ها و فعالیتهای حفاظتی و مدیریتی منابع آب طرح های تامین انتقال آب در حال انجام است افزود: در زمینه طرح پساب نیز در ماهدشت فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.
 
نجفیان با اشاره به بحث جمع آوری پسابهای شهری گفت: نباید به این موضوع به صورت لوکال نگاه شود و باید کل حوزه مورد توجه قرار گیرد و ادارات مرتبط با همکاری و هم افزایی نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمایند.
 
وی با اشاره‌ به تاکیدات استاندار در زمینه چشم انداز آتی این حوزه اظهار کرد: باید با نگاه رو به جلو و برنامه ریزی های،بلند مدت همه دستگاه‌های ذی ربط در این زمینه به وظایف و برنامه های خود عمل کرده و جامه عمل بپوشانند تا مشکلات زیرساختی و پروژه ها با افقی روشن پیگیری و ایجاد شود‌.
 
این مسوول با اشاره به وقوع سیل های سال های اخیر در استان بیان کرد: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم در سال‌های اخیر و عدم انجام برخی فعالیت‌ها و زیرساخت‌ها شاهدیم دیگر بارش ها همچون سال‌های گذشته نبوده و حتا در اواسط تابستان شاهد وقوع سیل هایی هستیم که با بارش ده دقیقه‌ای اتفاق می‌افتد که علاوه بر تغییر اقلیم عواملی همچون از بین رفتن پوشش،گیاهی مناطق به دلیل چرای بی رویه، ساخت و سازها و دستکاری انسانها سبب وقوع چنین اتفاقاتی شده است.
 
وی تصریح کرد: وجود بارش های بهاری در فصل پاییز و بارش های نقطه ای که در این نوع بارش ها در مدت زمان کوتاه بارش فراوانی اتفاق می‌افتد( علی رغم این که در خشکسالی قرار داریم) بارش ها زیاد و در دراز مدت اتفاق نمی‌افتد اما این بارش های آنی سبب خطرات بالای بوده و باعث وقوع سیلاب می‌شود.
 
وی با اشاره به جاده چالوس و منطقه طالقان گفت: این‌مناطق به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی و دستکاری هایی که بر روی حوزه انجام گرفته دیگر در این مناطق مشکل بارش ها نیست بلکه فرسایش بستر حوزه و واریز ها است که با از بین رفتن‌پوشش گیاهی با کوچکترین بارشی واریز ها از بالادست به صورت ژله ای به حرکت در می‌‌آیند و در طول مسیر آب گل آب سبب بروز،مشکلاتی همچون سیل اخیر آدران می شود. وی ضمن‌ابراز تاسف از مشکلاتی که در این حوزه بوجود آمده گفت: متاسفانه از این به بعد جنس،سیلاب‌هایی که در استان اتفاق میافتد از این‌جنس خواهد بود که بابد برای رفع آن تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.
 
نجفی اظهار کرد: سرشاخه های استان بسیار ناپایدار است و با حداقل بارش ها واریز ها طول مسیر سیلاب را در بر خواهند گرفت . وی با اشاره به برنامه ها و طرح هایی که سبب جلوگیری از وقوع چنین سیلاب‌هایی شود بیان کرد: بهره‌برداری ها باید مورد اصلاح قرار گیرد، پوشش گیاهی این مناطق باید اصلاح و ترمیم شود، چرای دامها در این مناطق باید به حداقل خود برسد، تا بتوانیم منطقه را به ظرفیت اکولوژیک خود برسانیم.
 
نجفیان همچنین تصریح کرد: انجام عملیات های آبخیزداری نیز کمک قابل توجهی به این امر است چرا که شیب حوزه های،استان تند بوده و اگر طرح های آبخیزداری به سرعت انجام شود در هنگام وقع بارش ها پوشش های گیاهی از قدرت سیلاب ها کاسته و رسوبات جاری،ور پشت بندها متوقف خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز در آخر تصریح کرد: به همراه توسعه در پروژه ها در کشورهای توسعه یافته هم زمان تبعات توسعه را نیز برایش نسخه پیچی می‌کنند و بسته های حمایتی و ترمیمی مدنظر قرار می‌گیرد چرا که توسعه باید همراه با خود توازن را به همراه داشته باشد و سبب تعالی آن منطقه در تمامی ابعاد شود و کمترین خسارتهای زیست محیطی و اکولوژیک را داشته باشد اما متاسفانه در برخی پروژه‌های ما این موارد به درستی لحاظ نشده و مورد توجه قرار نمی‌گیرد و هنگام اجرای پروژه‌ها بسته‌هایی همچون آبخیزداری و زیست محیطی و ... مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz