بدون حمایت از صنعت بایوتک بسیاری از مسائل در این عرصه محقق نخواهد شد

بدون حمایت از صنعت بایوتک بسیاری از مسائل در این عرصه محقق نخواهد شد
شناسه خبـر : ۱۱۳۴۷۴ چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

رئیس انجمن بایو تک گفت: بدون حمایت از صنعت بایوتک بسیاری از مسائل در این عرصه محقق نخواهد شد.

 حسین امیر عضدی رئیس انجمن بایو تک طی نشستی با خبرنگاران با اظهار این مهم که این انجمن دارای ۵۷ عضو است اظهار کرد: این انجمن از،سال ۹۲ تحت پوشش اتاق بازرگانی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.
رئیس انجمن بایوتک با بیان‌این که یکی از خصوصیات قابل توجه این انجمن است است که تنوع اعضا زیاد است گفت: با توجه به این که رشته بایو تک رشته ای جدید است و دارای تنوع در این انجمن ما دارای تولیدکنندگان دارو،تولیدکنندگان تجهیزات، آرمایشگاهی،و ... شرکتهای،پلاسما، تولیدکنندگان واکسن‌های انسانی و دامی و ... هستیم وی ضمن تبریک روز صادرات به فعالان این عرصه بیان کرد: خوشبختانه در این انجمن میزان صادرات بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار است بیش از ۶۰ درصد از،این مقدار را محصولات‌ بایوتک تشکیل می دهند که این مهم حاکی از این امر است که دولتمردان و حاکمیت باید نگاه ویژه ای به بایوتک داشته باشند چرا که در برنامه هفتم موضوع مثبت شدن تراز تجاری در این عرصه مطرح است.
امیر عضدی تصریح کرد: بدون حمایت از صنعت بایوتک بسیاری از مسائل در این عرصه محقق نخواهد شد.
رئیس انجمن بایوتک مطرح کرد: موضوع ارزش افزوده ای که صنعت بایوتک برای نظام‌دارویی و نظام سلامت کشور دارد، کاهش خروج ارز و ... از جمله مزایای مهم این صنعت تلقی می شود و از ۲۰ سال گذشته فعالیتهای جهادی بسیاری در این زمینه صورت گرفته و افراد شاخصی در این زمینه فعالیت کرده اند که امروز ور این خصوص شاهد تحولات ارزنده ای در این بخش در سطح کشور و خارج از کشور هستیم.
عضدی افزود: در این انجمن ۷ عضو داریم که ۵ عضو واکسن‌های انسانی و ۲ عضو واکسن های طیور تولید می‌کنند.
وی در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی این انجمن و حمایت از نخبگان این عرصه که سبب ارزش افزوده بیشتری برای این صنعت به ارمغان می‌آورند بیان کرد: جایزه( ایران بایو ) در کنگره سالانه انجمن باعنوان ایران بایو امسال که در خردادماه سال جاری برگزار گردید رونمایی شد.
حسین امیر عضدی تصریح کرد: بهمن ماه نفر برتر این جایزه اعلام و فراخوان آن به زودی اعلام و شرایط تعریف خواهد شد و تیم داوری برنده اولین جایزه ایران بایو را اعلام خواهد کرد.
وی در زمینه فعالیتهای صادراتی اعضای این انجمن گفت: ما از کل ۱۴۰ محصول بایوتک موجود در دنیا ۲۹ محصول آن‌نیز در ایران تولید می شود و به زودی این تعداد به ۵۰ محصول افزایش پیدا خواهد کرد.
امیر عضدی اظهار کرد: بر اساس آمار کمیته صادرات ما در حال حاضر به حدود ۴۰ کشور صادرات محصولات بایوتک انجام می‌شود.
دبیر انجمن بایوتک ایران با اشاره به شرایط مطلوب واردات در ۲۵ سال گذشته بیان کرد: شرایط مطلوب آن سالها به صنعت داروی کشور کمک‌شایانی می‌کرد و محصولات جدیدی که وارد کشور می‌شد ایده‌های خوبی در بین صنایع دارویی بوجود می‌آورد البته در آن برهه وضعیت ارزی کشور در موقعیت مطلوبی قرار داشت، اما هر چه به جلو رفتیم به دلیل وجود تحریم‌ها و مشکلات ارزی ، ضابطه هایی نامحسوس بوجود آمد که ۵ تا ۱۰ درصد سهم بازار متعلق به برند و واردکننده باشد که این امر تا حدود زیادی مطلوب به نظر می‌ رسید.
وی با طرح این سوال که هم اکنون مشکلات بسیاری برای تامین ارز برای صنایع دارویی داریم‌چگونه می‌شود در صنعتی که موضوع واکسن وجود دارد و ما به عنوان‌انجمن‌می‌دانیم که تامین کننده می‌توانند صد درصد نیاز کشور را پاسخگو باشد شاهد آمار ۶۰ درصدی واردات دارو واکسن باشیم ادامه داد: امیدوارم در سال آینده وضعیت کشور به نحوی شود که دیگر نیازی به مطرح کردن چنین مسایلی نباشد و بتوانیم از بحران اقتصادی که ناشی از تحریم‌هاست گذر کنیم چرا که با وجود جوان‌های پر انگیزه‌ای که در این عرصه وجود دارد می‌توانیم آینده بسیار روشنی را در این صنعت شاهد باشیم.
دبیر انجمن بایوتک گفت: جایگاه همه نخبگان این عرصه در خارج از کشور مشخص است اما آنها مانده‌اند تا به این کشور خدمت کنند و نقش حمایتی دولت حداقل کاری است که باید برای این عزیزان‌ایجاد شود.
امیر عضدی با اشاره به این مهم که ما تنها کاری که در صنعت بایوتک برای جلوگیری از،واردات میتوانیم انجام دهیم بالابردن ظرفیت‌های تولید است اظهار کرد: هم اکنون ما در بخش واکسن دارای این ظرفیت‌های لازم هستیم.
امیر عضدی،با اشاره به روند نامطلوبی که در خصوص عدم حمایت دولت از صادرات محصولات بایوتک وجود دارد اظهار کرد: اگر این روند در زمینه تولید و حمایت ادامه داشته باشد تحقق برنامه هفتم در این زمینه شبیه یک آرزو خواهد ماند و عدد یک میلیارد یورو عدد بسیار بالایی است که از،۶۰ یا۷۰ میلیون یورو در عرض چند سال به یک میلیارد یورو در صادرات دست یابیم .

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz