۹۵ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند

۹۵ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای وارد بازار کار می شوند
شناسه خبـر : ۱۱۳۸۵۸ شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

رییس کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد کشور اعلام کرد: ۹۵ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای وارد بازار کار کشور می شوند.

"سید اسماعیل سید اشرفی" در حاشیه نخستین المپیاد علمی - آموزشی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد کشور در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مهارت آموز در رشته های مختلف وارد بازار کار کشور می شوند.

رییس کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های آزاد کشور با اشاره به اینکه مدارک آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس سازمان جهانی کار تعریف شده است،‌ گفت: این نوع مهارت آموزی عملی بوده و پنجه ورزی محسوب می شود.

این مسئول با بیان اینکه این قشر مطالبه ای از دولت و مسئولان ذیربط دارند،‌ افزود: گواهینامه سازمان فنی و حرفه ای در ۲۴۰ کشور جهان دارای اعتبار است اما در کشور ایران کارکنان دولت نمی توانند این مدارک را برای تغییر پایه ارائه دهند.

وی تاکید کرد: تا کنون برای ارزش گذاری مدارک فنی و حرفه ای از سوی مسئولان ذیربط اقدامی صورت نگرفته است که می بایست این مهم در دستور کار قرار گیرد.

سید اشرفی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اکنون ۲۴۰ انجمن صنفی عضو کانون در کشور فعالیت می کنند.

وی گفت: این کانون کارهای مهمی از جمله ارائه ۲ طرح به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده که به تصویب مجلس رسید.

وی ادامه داد: معافیت مالیاتی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و دیگری بیمه موسسات آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای بود که به تصویب رسید و اکنون در مرحله تامین اعتبار است.

سید اشرفی افزود: این ۲ موضوع از مطالبات به حق است آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای بود چرا که علیرغم اینکه نیروی کار را آموزش می دهند هیچ گونه پشتوانه بیمه ای ندارند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد کشور یادآورشد: باید گفتمان و دیپلماسی مهارت را در کشور نهادینه کنیم چرا که مدعی هستیم کشور در دنیا باید شناخته شود یکی از زبان‌ها برای توسعه و معرفی ایران به سایر کشورها زبان مهارت است.

سید اشرفی اظهارکرد: اکنون در کشور ۲۴ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال است و حدود ۱۰هزار آموزشگاه دیگر در مرحله تاسیس است.

وی بیان کرد: ۲۵۰ هزار نفر در قالب موسس، مدیر و مربی فعالیت می کنند و آموزش های فنی و حرفه ای در ۶۴ گروه برنامه ریزی درسی دارد و دارای ۶ هزار استاندارد شغل و شایستگی است.

آیین نخستین المپیاد علمی – مهارتی آزاد کشور است امروز شنبه در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای کشور مستقر در کرج برگزار شد .

در این المیپاد از چهره های شاخص علمی و دانشگاهی دعوت شده است.

حدود ۱۰۰ مقاله علمی به دبیر خانه این المپیاد ارسال شده که پس از بررسی در آیین اختتامیه که روز پنجشنبه هفته جاری در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود معرفی و جوایزی به آنها داده می شود.

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz