۴۵ درصد از آب های سطحی و ۵۵ درصد از آب های زیرزمینی البرز برای شرب تصفیه می شود

۴۵ درصد از آب های سطحی و ۵۵ درصد از آب های زیرزمینی البرز برای شرب تصفیه می شود
شناسه خبـر : ۱۱۳۸۸۰ چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

محدودیت منابع آبی ، مهاجرت پذیری بالا، شرایط کم بارشی و خشکسالی و عقب ماندگی چندساله دربخش توسعه ای آبرسانی سبب شده تا دولت سیزدهم تنش آبی این استان را با نگاه کمی و کیفی در قالب طرح های جهادی مهار کند.

مسوول تصفیه خانه های آب شرکت آبفا البرز در تور رسانه ای خبرنگاران استان البرز  با اشاره به راه اندازی فیلتراسیون سرامیکی برای تصفیه آب شرب در البرز گفت : این سامانه امسال برای نخستین بار در کشور در کرج به کار گرفته شد که آب استحصالی از کیفیت بالا برخوردار است.

وی افزود: فیلتر سرامیکی در تصفیه خانه شماره ۲ کلانشهر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری کرج راه اندازی شده که حدود ۴۵ درصد جمعیت این شهر زیرپوشش دارد؛ اکنون حدود ۴۵ درصد از آب های سطحی و حدود ۵۵ درصد هم از آب های زیرزمینی البرز برای شرب تصفیه می شود.

فرزانه زارعی مدیر پایش شرکت آبفای البرزبه بررسی شبانه روزی آزمایشگاه های آب و پساب اشاره کرد و گفت: وضعیت آب ها به لحاظ شیمیایی ، میکروبی و املاح زیر رصد و پایش همیشگی است.

وی ادامه داد: سال آینده هشت آزمایشگاه جدید آب و پساب در استان البرز راه اندازی می شود.

نگین شیخ نصیری رییس آزمایشگاه مرکزی آبفای استان البرز گفت: در آزمایشگاه مرکزی البرز در۲ بخش شیمیایی و میکروبی آزمایشگاه های مجزا داریم و ریز آلاینده های آلی و معدنی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: آب با کیفیت بالا در شبکه های آبرسانی استان جریان دارد و خیال مردم از بابت کیفیت آب راحت باشد؛ نتایج آزمون نمونه ها حکایت از بالا بودن کیفیت آب البرز است .

کنترل کیفیت پساب های بازچرخانی شده برای مصارف کشاورزی و صنعتی بخش دیگری از وظایف آبفا است که به گفته قاسم منصور خاکی رییس گروه کنترل کیفیت آب آبفای البرز ، آزمایشگاه های بیولوژی و باکترولوژی میزان آلایندگی پساب های بازچرخانی شده استان را کنترل می کنند.

وی اظهار کرد: هشت تصفیه خانه فاضلاب شهری و روستایی در استان فعال است که بخش دوم تصفیه خانه ماهدشت تا دهه فجر امسال بهره برداری می رسد.

در بخش بازچرخانی پساب ها تلاش ها براین است تا در شرایط خشکسالی و کم بارشی بتوان از این منابع آبی برای مصارف کشاورزی و صنعتی بهره برد تا از بار سفره های زیر زمینی آب کاسته شود.

با این اوصاف هر هفته بخشی از زوایای جهاد آبرسانی و مقابله با تنش آبی و خشکسالی البرز در قالب تورهای خبری دنبال می شود تا ضمن انعکاس تلاش های دولت و دستگاه های اجرایی به فرهنگسازی عمومی در مصرف منابع آبی در شرایط خشکسالی همت گماشت.

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz