نگاهی به حقوق پایمال شده کودکان در مخاصمات مسلحانه اسرائیل در نوار غزه

نگاهی به حقوق پایمال شده کودکان در مخاصمات مسلحانه اسرائیل در نوار غزه
شناسه خبـر : ۱۱۴۴۸۴ شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲

این روزها تصاویر بسیار زیادی از ابعاد مختلف حمله ی رژیم اسرائیل در نوار غزه در حال انتشار است.

به گزارش شهروند البرز 

شاید بتوان گفت یکی از دردناک ترین قسمت های تصاویر این جنگ به کودکان مظلوم و بی گناه غزه اختصاص دارد.کودکان غزه مدت زیادی است که زیر بمباران بی امان اسرائیل قرار گرفته و خانه،خانواده و عزیزان خود را از دست می‌دهند.اما خود این کودکان از قربانیان بی پناه و مظلوم حمله ی وحشیانه رژیم اسرائیل هستند.آنچه بر این کودکان می‌گذرد، نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.

آمارها حکایت از کشته و مجروح شدن و بی پناه و آواره گشتن تعداد کثیری از زنان باردار و کودکان دارد که این خود مصداقی بارز از نقض فاحش حقوق بشر است .

بمباران و قطعی برق در غزه موجب شده است که مراکز بهداشتی و درمانی در ارائه خدمات به کودکان و نوزادان ناتوان گشته و بدلیل کمبود مواد غذایی و دارویی سلامت این کودکان به طور جدی به خطر بیافتد.کودکان نیز مانند سایر افراد در غزه برای دسترسی به آب سالم با مشکل مواجه هستند و گرسنگی اجباری که توسط رژیم اسرائیل بر آنان وارد میگردد را تحمل میکنند.

جامعه ی بین المللی تعدادی کنوانسیون و پروتکل را به حمایت از کودکان اختصاص داده است.

از جمله اقدامات جامعه ی بین المللی،اعلامیه‌ حقوق کودک (۱۹۵۹)،کنوانسیون حقوق کودک (۱۹۸۹)، کنوانسیون چهارم از کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن، و پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک ۱۹۸۹، مصوب (۲۰۰۰) میباشد.

در ماده (۱) کنوانسیون حقوق کودک،به افراد انسانی زیر ۱۸ سال کودک گفته میشود.

در ماده (۲۷) کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد به حق بر سلامتی کودکان اشاره شده است اما در این حمله ‌اسرائیل تاسیسات آب و فاضلاب را مورد هدف قرار میدهد و علاوه بر اینکه حق بر سلامتی کودکان که از جمله ابعاد حقوق بشر میباشد را نقض میکند با این اقدام موجب ابتلای کودکان به انواع بیماری‌ها براساس ماده‌ (۲۴) کنوانسیون حقوق کودک میشود.

در ماده (۲۸)کنوانسیون حقوق کودک،صحبت از حق آموزش کودکان شده است و بر اساس این ماده کودکان باید به آموزش دسترسی داشته باشند.اما در حال حاضر شاهد نقض این ماده هستیم.زیرا امنیت کودکان در غزه از بین رفته و مدارس آن تبدیل به ‌پناهگاه شده است و کودکان از حق آموزش محروم گشته اند.

طبق ماده‌ (۴۵)کنوانسیون حقوق کودک، کمیته‌ حقوق کودک ملل متحد می‌تواند به مجمع عمومی ملل متحد درخواست رسیدگی به وضعیت کودکان را مطرح کند و همینطور یونیسف نیز می‌تواند به طور جدی در جهت حمایت از حقوق کودکان غزه مطالبه گری کند.

کودکان غیر نظامیانی هستند که بدلیل وضعیت جسمی و سنی باید از حمایت‌های جامعه‌ی جهانی به خصوص در مخاصمات مسلحانه بهره مند شوند.

امید است جامعه ی جهانی برای رعایت و حفظ حقوق کودکان در حملات و درگیری ها اقدام مفید و اثر گذاری را اتخاذ نماید.

 

شادی کشاورزی

وکیل پایه یک دادگستری

کارشناس ارشد حقوق بین الملل.مولف و پژوهشگر حقوقی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz