دکتر غلامرضا اسکندریان رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز:

جهاد دانشگاهی یک فرهنگ است

جهاد دانشگاهی یک فرهنگ است
شناسه خبـر : ۱۱۴۶۶۸ چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

دکتر غلامرضا اسکندریان رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز طی نشستی با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: عرصه خبر حیطه ای خطیر و مهم است و فعالان این عرصه با چالش های بسیار روبرو هستند و وظایف سنگینی را به دوش می‌کشند‌.

به گزارش شهروند البرز اسکندریان ادامه داد: قرار بود جهاد دانشگاهی پلی باشد بین جهاد و جامعه و نهالی که شکل گرفته هم اکنون به درخت تنومندی تبدیل شده است.

این‌مسوول افزود: کمتر ممکن است در عرصه دانش و فن آوری صحبتی به میان آید و حرفی از جهاد دانشگاهی نباشد.

 

وی با اشاره به بیانات مقام‌معظم رهبری در زمینه جهاد دانشگاهی با عنوان این مهم که جهاد دانشگاهی یک فرهنگ است فعالیت های جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف را مورد توجه قرار داده و اظهار کرد: کارهای بزرگی در طی ۴ سال اخیر در جهاد دانشگاهی البرز انجام شده است.

 

این مسوول فعالیت در حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی که دارای سه حوزه است را مورد واکاوی قرار داده و گفت: گروه آسیب شناسی اجتماعی در این سال‌ها بیشترین تمرکز را در زمینه کود‌کان و آسیب‌های اجتماعی این حوزه قرار داده و خوشبختانه تعاملات خوبی با حوزه های مرتبط در این زمینه داشته است.

 

اسکندریان تصریح کرد: شناسایی و برآورد آسیب های اجتماعی، طرح پیشگیری از اعتیاد و همچنین در زمینه اعتیاد زنان کارهای بسیاری انجام و مورد برنامه ریزی قرار گرفته است.

 

رییس جهاد دانشگاهی البرز عنوان کرد: در زمینه توسعه شهری کارها و طرح های خوبی در زمینه توسعه استان در خارج از استان و در استان انجام‌شده و طرح های اجتماع محور و سلامت اجتماع مورد انجام قرار گرفته و در حال انجام است.

 

این مسوول از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه را تهیه اطلس فرهنگی _اجتماعی البرز برشمرده و در بخشی دیگر از این نشست در خصوص دیگر طرح های این دانشگاه در دیگر حوزه ها بیان کرد: هم اکنون طرح و راهکارهای جلوگیری از فرونشست البرز و سطح بند توسعه یافتگی در حال انجام است.

 

رییس جهاد دانشگاهی البرز با بیان این مهم که در گروه سوم‌موضوع علوم شناختی و بازتوانی شهری فعالیت های خوبی انجام شده و اولین اپلیکیشن در این حوزه طراحی شده است اظهار کرد: اولین اپلیکیشن در این خصوص با عنوان آزمون‌نارساخوانی که گروه کودک را در جامعه هدف خود داده مدتی است مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گرفته و گزارش آن‌تا آخر شهریور آماده خواهد شد و تا پایان‌سال نیز آماده رونمایی خواهد شد.

 

وی در بخشی دیگر گفت: در عرصه آموزش ۴ دسته فعالیت انجام‌می شود که در حوزه آموزش در سال گذشته یک میلیون‌۳۰۰ هزار ساعت آموزش داشته ایم.

 

وی مطرح کرد: بخش زیادی از این‌آموزش ها که حدود ۸۹۵ هزار ساعت در حوزه عمومی بوده است را میتوان از دیگر اقدامات در این زمینه از آن یاد کرد.

 

دکتر اسکندریان با بیان این مهم که بخشی از فعالیت ها برای توانمند سازی جوانان بکار گرفته شده است بیان کرد: در این حوزه کمتر فعالیت شده و در این بخش از جمله مشاغل خانگی نیز کارهای خوبی صورت گرفته و از سال گذشته تاکنون ۲۷ هزار ساعت نفر فعالیت انجام‌شده است.

 

این مسوول با اظهار این که جهاد در این زمینه در حال تسهیلگری است گفت: در سال جاری بر اساس،مدارک جهاد دانشگاهی افراد می توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند و به شبکه بازار وصل شوند.

 

وی در حوزه خدمات تخصصی بیان کرد: دو مرکز بانک خون مرکز ما از جمله پژوهشگاه رویان از سال ۹۳ فعالیت کرده و تاکنون ۵ هزار بند ناف در این بانک نمونه نگهداری می شود.

 

وی تصریح کرد: باید تلاش شود این‌فرهنگ در استان نهادینه شود چرا که یک ساعت بعد از تولد نوزاد خون بند نوزاد می‌تواند نمونه گیری و دخیره شود و این مهم در زمینه بیماری های خونی کاربرد بسیار بالایی دارد و می‌توان از این نمونه ها برای درمان۸۰ بیماری خونی استفاده کرد.

 

وی اعلام کرد: هم اکنون ۳۰ پزشک زنان و زایمان در این عرصه با ما همکاری می‌کنند و می طلبد خانواده ها در این زمینه از کمک و اطلاع رسانی کافی برخوردار شوند.

 

رییس جهاد دانشگاهی البرز اظهار کرد: در حوزه تخصصی مراکز مشاوره ما نیز فعالیت دارند و در زمینه استفاده از مشاوران در حال فرهنگسازی است و همچنین در حوزه زنان، خانواده و بیماری ها به شهروندان مشاوره ارائه می دهند و به عنوان تنها مرکز عمومی به ارایه خدمات می‌پردازند و قصد انتفاع نداشته و به تعرفه های دولتی بسنده کرده‌ایم.

 

وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و توسعه عمومی آن عمدتا جامعه هدف ما جامعه دانشگاهی است.

 

این‌مسوول مطرح کرد: جشنواره دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه از جمله فعالیت ها در این زمینه است.

 

اسکندریان جشنواره امیرکبیر در این زمینه را مورد اشاره قرار داده و گفت: در این زمینه بخش صنعت را مورد توجه و اثرگذاری قرار داده ایم.

نویسنده : آمنه شکوهی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz