رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر:

تولید سالانه ۳۰۰ تا 1400 تن بذر هسته های اولیه در ستاد و مراکز تحقیقاتی موسسه نهال و بذر


تولید سالانه ۳۰۰ تا 1400 تن بذر هسته های اولیه در ستاد و مراکز تحقیقاتی موسسه نهال و بذر
شناسه خبـر : ۱۱۴۷۱۷ دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: تا کنون 395 رقم محصول در موسسه تحقیقات نهال و بذر معرفی شده است.

 

به گزارش شهروند البرز محمد زمانیان در بیست و دومین تور رسانه دانش بنیان سازمان تات که در مزرعه 400 هکتاری در مهر شهر کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این مراسم آشنایی کشاورزان با دست آوردهای موسسه نهال و بذر است،اظهار داشت: موسسه اصلاح نهال و بذر بیش از 65 سال در زمینه تحقیقات در 35 محصول زراعی که امنیت غذایی کشور به این محصولات گره خورده است تحقیقات انجام می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در این موسسه سالانه چیزی حدود 400 پروژه تحقیقاتی علاوه بر ستاد و مراکز تحقیقاتی اجرا می شود، افزود:سالانه حدود ۳۰۰ تا 1400 تن بذر هسته های اولیه در ستاد و مراکز تحقیقاتی تولید می شود.

 

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان اینکه میانگین رقم هایی که این موسسه به جامعه کشاورزی معرفی می کند چیزی حدود 20 رقم در سال بوده است،خاطرنشان کرد: این موسسه تا کنون 395 رقم محصول تا کنون معرفی کرده است.

 

زمانیان با اشاره به اینکه آمارها حاکی از این است که جهش تولیدات کشاورزی از 25 میلیون تن که قبل از انقلاب بوده به بالای 130 میلیون تن رسیده است، گفت: در بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه ای روی محصولاتی مانند ذرت، یونجه،شبدر، ارزن، سرشون و سایر گیاهان علوفه ای تحقیقات انجام می شود.

 

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با توجه به اینکه سالانه چیزی حدود 55 تا 60 پروژه تحقیقاتی در موسسه اصلاح و نهال بذر اجرا می شود که 15 درصد پروژه ها کل موسسه محسوب می شود،بیان کرد: در سال که گذشت حدود 9 تن هسته های اولیه ذرت و بالای 4 تن هسته های اصلی گیاهان علوفه ای تولید شده است .

 

وی با بیان اینکه در زمینه تولید هسته های ذرت حدود 90 درصد به خودکفایی دستویافته ایم، عنوان کرد: تعداد ارقامی که بخش ذرت توانسته به بخش خصوصی واگذار کند حدود 30 رقم تا کنون بوده است.

 

وی با بیان اینکه در کشور 18 میلیون تن تولید ذرت علوفه ای کشت شده در حالی که نیاز کشور 15 میلیون تن بوده گفت: همچنین در زمینه تولید دانه ذرت سالانه حدود یک میلیون تن تولید می کنیم.

 

زمانیان با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم امسال ارقام هیبرید ارزن و سرشون علوفه ای در بخش باشیم، افزود: در این موسسه تحقیقاتی در خصوص 5 محصول دانه های روغنی انجام می شود كه اين تحقیقات در خصوص گیاهانی از جمله کلزا،سویا،آفتابگردان،کنجد و گلرنگ است و باید افزود که سالانه 56 پروژه تحقیقاتی در دست اجرا است.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد ارقام دانه‌های روغنی که در موسسه اصلاح نهال و بذر تا کنون معرفی شده حدود 61 رقم می باشد، گفت: تعداد ارقامی که واگذار شده در زمینه دانه های روغنی حدود 16 رقم بوده است.

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz