ذرت رتبه سوم در سبد غذایی خانوار

ذرت رتبه سوم در سبد غذایی خانوار
شناسه خبـر : ۱۱۴۸۹۰ جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵

علیرضا رفیعی پور مدیر کل دامپزشکی البرز در تور بازدید‌ که به میزبانی شرکت کیمسا دانه ناب البرز و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد ضمن گرامی داشت ۱۴ مهر روز دامپزشکی گفت: برای همه کسانی که برای امنیت غذایی و سلامت جامعه تلاش میکنند ارزوی توفیق و سلامت روز افزون دارم زیرا تلاش و کوشش این عزیزان باعث سلامت شخص و جامعه خواهد بود.

به گزارش شهروند البرز رفیعی پور ادامه داد: در این تور با فعالیت های تخصصی و فوق تخصصی یکی از شرکت های تولید کنده مواد غذایی اشنا خواهیم شد از مرحله تولید تا ارائه محصول بر سر سفره های غذایی ما که پروسه حساسی و مهمی را خواهد داشت تا ما به غدایی سالم، بهداشتی و با کیفیت دسترسی داشته باشیم. 

 

وی افزود: این مجموعه شامل فعالیت های دامپزشکی در حوزه امنیت غذایی که دامپزشکی و وزارت بهداشت نقش اساسی و ویژه را در این حوزه بر گردن دارد و ما امرزه شاهد نقش مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت هستیم. 

 

مدیر کل دامپزشکی البرز گفت: تمام تلاش ما و همکارانمان در تمامی ارکان های مرتبط در وزارت بهداشت سلامت جامعه است که غذا یکی از ارکان های مهم زیست ادمی در کنار وجود اکسیژن و اب است، در این مجموعه نیز امنیت غذایی جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

 

وی ادامه داد: از یک نهاده که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است می‌توان به دانه ذرت اشاره کرد که در تامیین و امنیت غذایی بسیار اهمیت دارد، ذرت در حوزه دامپزشکی نقش اصلی تولید خوراک دام، طیور و ابزیان را دارد که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید خوراک دام و طیور و ابزیان با نهاد ذرت است، در حوزه خوراک انسانی نیز ذرت حائز رتبه سوم بعد از برنج و گندم در سبد غذایی خانوار را دارد.

 

رفیعی پور ضمن یاداوری وجود تحریم های سخت در ایران گفت: در چند دهه گذشته ما در تامین تمامی محصولاتی که امروزه در شرکت فراوری فروکتوز ناب و شرکت کیمیا دانه ناب البرز تولید می‌شود دچار بحران و وابسته به واردات بودیم اما اکنون با یاری خداوند و وجود متخصصین درجه یک در حوزه های مختلف تخصصی و سرمایه گذاران شاهد راه اندازی این چنین شرکت ها و واحد های تولیدی پویا در سطح کشور و استان هستیم تا من و شما را از وابستگی به محصولات اساسی سبد غذایی روزانه بی‌نیاز کنند. 

 

وی افزود: ذرت یکی از مهم ترین محصولات در رژیم غذایی انسان است و رتبه اول در خوراک دامی را دارد و دانه‌ای چند منظوره است، این دانه کاربدی ترین محصول کشاورزی جهان است و شش الی هفت محصول از دانه ذرت تولید می‌شود.

 

 

مدیر کل دامپزشکی حفاظت و حراست از سرمایه‌های دامی را با دو روش شرح داد و گفت: حراست از سرمایه‌های اصلی غذایی ما که اهم از چهارپایان، پرندگان و ابزیان است مارا موظف به تامین درست و سالم نیاز های اولیه این منابع می‌کند تا محصولات نهایی سالم‌تر و مفید‌تری دریافت کنیم. 

 

علیرضا رفیعی پور در اخر گفت: زمانی که محصول خام (ذرت) وارد کارخانه می شود از همان ابتدای کار نمونه برداری و ازمایشات متعددی بر روی محصول انجام می‌شود تا محصولات متنوعی از جمله سبوس، نشاسته، روغن، الکل و… تولید شود، بعد از تولید نهایی نیز از محصول اماده مصرف انسان و دام تست ها و ازمایشات لازم انجام خواهد شد تا محصولاتی با سلامت کافی به مراکز فروش عرضه و‌ مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

نویسنده : حدیث ترابی

به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz