حرکت به سمت شهر هوشمند در تمامی سطوح عمرانی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، هنری و غیره نیازی مبرم است که باید در تمامی این جنبه ها همراه با عزمی استوار و قانونمدار پیگیری و دنبال شود.
به گزارش شهروند البرز بدون شک ارتباط شبکهای و هوشمند با تو جه به نیاز جامعه و رصد دقیق فعالیتها، نیازها، کمبودها، نظارت و پیگیری امور شهری خلائی جدی در بسیاری از شهرهای کشور است که عدم وجود آن سبب فربه شدن ادارات و سازمان ها، بکارگیری افراد فاقد تخصص، ارائه برنامه های کیلویی و از روی رانت و با توجه به منافع افراد و گروهها، هدر رفت منابع و مصالح جامعه و خروج نخبگان، متخصصان، دلسوزان و کارآمدان در کشور شده است.
شهر هوشمند نیازمند نخ تسبیحی است که همه افراد، سازمانها، گروهها، متخصصان را گرد هم آورده و با پشتوانه قانون با رویکرد تخصص گرایی، هوشمندگری، نظارت دقیقی به صورت هوشمند و سامانه ای در جامعه هدف خود داشته باشد.
متاسفانه استان البرز و کلانشهر کرج با توجه به وجود قومیتها و گستردگی ادارات و بخش های خصوصی و غیر خصوصی، شرکت ها و کارخانجات تولیدی همچنان در گیرودار رفتارهای فردی، برنامه های گاها و چه بسیار روزها بی محتوا نتوانسته است از زیر یوغ پدر خوانده ها و گاها کلونی های پرمنافع بیرون بیاید و در بسیاری از ادارات افراد بدون تخصص بر صندلی های کلیدی ادارات و سازمانها تکیه زده و در بیرون از این حیطه نیز همانطور که اشاره شد منافع برخی افراد سبب قفل شدن تحولات در کلانشهری همچون کرج شده است که ساماندهی این مهم نیازمند تحولی جدی در ساختار مدیریتی و عمرانی، فرهنگی و همچنین تحولات بسیار جدی در بخش شهری خود است تا بتواند با شناسایی ظرفیتها، ارائه راهکارها و پیشنهادات، برنامهریزی، پژوهش، هوشمندسازی ساختارهای اداری و درونشهری و غیره از هدر رفت سرمایه های شهر ، زمینه و آینده و توسعه شهری همچون کرج جلوگیری به عمل آورد.
در این میان وجود مرکز پژوهش و مطالعات شوراهای اسلامی میتواند به عنوان بازویی توانمند در شناسایی ظرفیت ها، برنامهریزی، آسیبشناسی، ارائه راهکارهای علمی،و پژوهشی در تمامی بخش ها چشم انداز شهری هوشمند و مردمان هوشمند آن را به نقطه ایمن و درست خود و در زمان مناسب هدایت کند.
متاسفانه معضلاتی همچون ترافیک، عدم برنامه ریزی مناسب شهری، مشکلات بصری تابلوهای شهری، عدم برآورد دقیق پروژه های عمرانی با توجه به نیازهای حال و آینده و چالش های شهری، فرهنگی، تبلیغاتی، اجتماعی، مدیریت هوشمند شهری و ... در پیکره کلانشهری هم چون کرج مستلزم عزمی جدی برای رفع این گرفتاری ها است و همانطور که اشاره شد وجود مرکز پژوهش و شرکت های دانش بنیان میتواند کمک کند تحولات آتی این شهر به صورت هوشمند و مناسب پیش رفته و به سوی آینده ای روشن گام بردارد.
بی شک همه شهرهای مدرن دنیا توجه به ساختار شهر هوشمند و با رویکرد بدین سو توانسته اند تحولات خوب و روبه جلویی را در برنامه های آتی خود ترسیم و پیشیبینی کنند که امروزه شاهد توسعه همه جانبه آنها در تمامی ساختارشکن هستیم.
حرکت به سمت شهر هوشمند کمک خواهد کرد رانت و فساد در فعالیتها و برنامهریزی ها. فعالیت ها ، پرکژه ها کم و یا به کل از بین رفته و سبب سرعت بخشی تحولات شود و کمک کند سلطان های ریز و درشت و پدرخوانده ها از پیکره جوامع زدوده شوند.
محمد اسدیان رئیس مرکز،پژوهش شورای اسلامی شهر کرج و عضو شورای شهر کرج معتقد است حرکت به سمت شهر هوشمند نیازمند همت و همکاری همه سازمانها و بخش هاست.
وی بر این باور است شهر هوشمند دارای پیکره ای عاری از رانت و فساد خواهد شد و دست سودجویان و منفعت طلبان را کوتاه کرده و کمک خواهد کرد نگذارد منافع فردی و گروهی و یا عده خاصی سبب از بین رفت حقوق عامه شود و نظم و نظام مدیریتی شهر را هدایت و کنترل خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مرکز،پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج از سال ۱۳۹۷ آغاز به کارکرده گفت که ساختار این مرکز به صورت هیات امنایی است.
وی با اشاره به اینکه در هیات امنای مرکز پژوهش رییس مرکز و هشت نفر از مجموعه شورا ، شهردار و تعدادی خارج از مدیریت شهری حضور دارند ، افزود: فعالیت اصلی شورای پژوهش سیاستگذاری براساس مطالعات علمی و پژوهشی بوده و هر اقدام عمرانی باید در این مرکز به تصویب برسد.
اسدیان براین باور است که پژوهش های علمی مدیریت شهری باید درون زا باشد.
وی اظهارکرد که در سال نخست فعالیت مرکز پژوهش ۶۱ گزارش پژوهشی در زمینه نیازهای مدیریت شهری تهیه شد اما مورد توجه قرار نگرفته است.
رییس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی کلانشهر کرج با بیان اینکه در سال ۹۷ نیز ۱۸۷ پرپوزال به شورای شهر کرج ارجاع داده شده است که چهار مورد آنها به انعقاد قرارداد رسید، افزود: در حال حاضر ۸۳ گزارش درون زا در سامانه الکترونیکی مرکز پژوهش های شورای شهر کرج ثبت شده که دارای شناسنامه بوده اند.
وی با توجه به اینکه این پژوهش ها از سال ۱۴۰۰ تا کنون در قالب هفت کارگروه انجام شده است، بیان کرد: بررسی علمی نقشه خطر پذیری سیلاب ها، آبگرفتگی ها، امکان سنجی گسل های زمین و مشکلات طبیعی از مواردی است که روی آنها مطالعه علمی و تحقیقاتی در ۳ سال گذشته انجام شده است.
وی با بیان اینکه یکی از کارگروه های علمی در بخش تغییر و تحول اداری بوده که چهار هزار صفحه برای آن تدوین شده است که با کمک همکاران به ۴ صفحه برای توجیح در صحن شورا تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه طبق قانون ، مالکیت تابلوها مربوط به شهرداری است اما شهروندان در فعالیت های تبلیغی نیز سهامدار هستند، بیان کرد: یک هزارو۱۲۰ تابلو تبلیغاتی در کرج وجود دارد.
اسدیان ادامه داد: این تابلوها سال گذشته ۱۷۰ میلیارد ریال برای مدیریت شهری درآمد زایی داشته است که مردم نیز از مزایای آنها بهره مند شدند.
رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر کرج با بیان اینکه در سال جاری در آستانه هفته پژوهش فراخوان پژوهشی ارائه شد که ۶۰۱ مقاله در۱۲ محور دریافت کردیم، گفت: این آثار در زمینه طرح تفصیلی ، درآمد پایدار شهری ، حقوق شوراها و مواردی از این دست ارائه شده است؛ همچنین در خصوص هوش مصنوعی ، شهرسازی مدیریت شهری و ترکیب آن با معماری و شهرسازی به مراکز دانشگاهی استان فراخوان دادیم که ۱۲ اثر برتر این فراخوان نیز در هفته پژوهش تجلیل می شود.
به پیج اینستاگرامی «شهروندالبرز» بپیوندید
instagram.com/shahrvand.alborz